Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJiřina Dostálová
1
Na ČVUT potřebujeme koncepční plánování a řízení Václav Hlaváč za komisi pro rozvoj a vědu Akademického senátu ČVUT (KRaV) Předneseno na shromáždění ČVUT 29.3.2005 http://cmp.felk.cvut.cz/~hlavac
2
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT2 KRaV, co je, cíle Hledání koncepčních představ a cílů. Být partnerem vedení ČVUT a iniciátorem změn. Pomoci komunikaci mezi AS a vědeckou radou. Komunikovat se členy akademické obce i fakultními senáty.
3
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT3 Strategické plánování na ČVUT Stále velmi zanedbané, a to na úrovni ČVUT, fakult, kateder (i když lze pozorovat zlepšení). ČVUT setrvává v klidu a nečinnosti nepřiměřené situaci a vnějším podmínkám. Konkurence = MU Brno, VUT Brno, ZČU Plzeň, TU Liberec nás dojíždí a předjíždí.
4
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT4 Nálada na ČVUT Velká svoboda jednotlivce (např. mladého odborného asistenta, doktoranda). Skepse díky špatně fungujícím mechanismům a omezením příčícím se zdravému rozumu. Pocit „institucionální nemohoucnosti “.
5
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT5 Skepse – příklady (1) Skepse prorektora - u 70 % jeho aktivity je předem jasné, že skončí v šuplíku. Skepse děkana – nevěří, že integrita školy může mnohé přinést. Skepse mladého odborného asistenta – nevěří podle příkladů kolem sebe, že „řehole vědy“ se dlouhodobě vyplatí.
6
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT6 Skepse – příklady (2) Skepse magisterského studenta – raději budu při škole pracovat. Studium na ČVUT si plnou pozornost nezaslouží. Skepse adepta studia, gymnazisty – mám jít na FEL ČVUT, kde vzali každého? Nepůjdu raději na MFF UK?
7
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT7 Důsledky Atomizace ČVUT místo potřebné integrity. Uzavřenost = většina z nás se stará především o sebe. Hlavní starostí managementu fakult a kateder je „boj o dotace“ a „boj o předměty“. ČVUT stojí mimo hlavní proud vývoje.
8
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT8 Věkové složení obyvatelstva
9
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT9 Zpráva EUA Vyvážená, moudrá, podnětná. Obsahuje rozhodující doporučení. Placená konzultantská zpráva, nechť se čtenář nenechá její „hladkostí“ odradit. Jak bude využita při vytváření strategie ČVUT?
10
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT10 Zpráva EUA a strategický plán „ČVUT má vytvořit strategický plán s jasně určenými prioritami místo seznamu přání.“ Strategický plán má být spojen s opatřeními a zdroji na ně.
11
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT11 KRaV: ČVUT potřebuje strategii Základní strategie má vycházet z několika málo jednoduchých principů. Principy mají být snadno formulovatelné. Je potřebné se na principech a prioritách shodnout a uvést je v život. Protipříklad: Generel ČVUT
12
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT12 P1: Výzkum základem rozvoje Výzkum je základem pro kvalitu, a to i v učení. Kdo má vědecké renomé, o toho se svět zajímá. Stejná kritéria jako svět - časopisy, SCI, peníze z průmyslu na výzkum. Výzkumný výkon povyšování. Přivést studenty k výzkumu.
13
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT13 P2: Transfer technologií Na ČVUT nefunguje, není jediná spin-off firma. Licenční politika, patenty = rizikové podnikání. Technologický park. Hospodářské smlouvy mají vysoké odvody. Rozhodující transfer nelze udělat přes soukromé aktivity jednotlivců.
14
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT14 P3: Podpora inovací Dva aspekty: Vně: velký přínos může být z drobného vylepšení stávajícího postupu/produktu nutno znát potřeby průmyslu. Uvnitř: inovace se týkají i všech procesů uvnitř ČVUT.
15
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT15 P4: Lidské zdroje ČVUT potřebuje špičky, i z ciziny. Na ČVUT má mít možnost plnohodnotně pracovat i ten, kdo neumí česky. ČVUT má dost peněz a prostoru na zaplacení nejlepších lidí. Nebát se diferencovat. Posilovat mobilitu pracovníků.
16
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT16 P5: Integrita Zvýšit horizontální prostupnost mezi fakultami, katedrami, týmy a studenty. Oslabit finanční hranice. Cesty: Umět si účtovat za služby. Programy ČVUT pro podporu integrity.
17
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT17 P6: Otevřenost struktury Nebát se zakládat nové jednotky a rušit nefunkční. Začít v malém, nechat růst. Podporovat interdisciplinaritu. Rotace vedoucích.
18
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT18 P7: Masová x výběrová výuka ČVUT si zvolilo těžiště ve špičkovém magisterském a doktorském studiu. Bakalářské studium bude masovější, ale není hlavním cílem. Přechodový děj. Masovost i kvalitu nelze dosáhnout jedním mechanismem. Potřebná zvláštní péče o talentované studenty.
19
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT19 P8: Mobilita studentů Magisterské studium na ČVUT by mělo přilákat bakaláře z jiných škol. Počet zahraničních studentů je nízký. Mobilita během studia. Protipříklad: učitelé bez zahraničních kontaktů.
20
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT20 P9: Výuka k větší univerzálnosti Naši magistři (až na architekty) jsou příliš specializovaní. Snižme počet oborů. Podpořme univerzitní charakter studia. Stačí studenty naučit na několika málo příkladech, jakou pracovat na detailu. Projektová výuka. Učme se od Fakulty dopravní.
21
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT21 P10: Řízení kvality Zavést zpětné vazby. Autoregulační mechanismy. Předpoklad: umět sbírat informace o sobě. Schopnost analýzy. Více využít informační systém. Příklad: bodování vědy na FEL.
22
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT22 Co činí KRaV ? Naslouchá vám - členům akademické obce. Bude podněcovat, aby se na funkce rektora a děkanů hlásili špičkoví uchazeči. Spolupracuje s vedením ČVUT na dlouhodobém záměru. Předkládá vedení ČVUT strategické problémy v menších dávkách, vyžaduje postoje vedení k nim včetně konkrétních řídicích kroků.
23
Václav Hlaváč, KRaV AS ČVUT23 Děkuji vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.