Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Organon Interaktivní webová aplikace pro výuku logiky
Ludmila Dostálová Jaroslav Lang Západočeská univerzita v Plzni Grant FRVŠ č. 566/2006/F5d Západočeská univerzita v Plzni
2
Motivace Úvodní kurzy logiky jsou zpravidla masového charakteru
Nejefektivnější metodou výuky logiky je samostatné řešení úloh Chybí cvičebnice s dostatečnou zásobou úloh s klíčem a vzorovým řešením Neúměrná konzultační zátěž vyučujících
3
Požadavky Najít dostatečně bohatý zdroj úloh
Zpřístupnit úlohy studentům Zajistit konzultace Kontrolovat správnost samostatného řešení Upozorňovat na chyby a vysvětlovat je Opravovat a hodnotit odevzdané úlohy Lze převést do automatické podoby
4
Řešení Vytvořit webovou aplikaci, která:
bude obsahovat bohatou databázi příkladů zvýší efektivitu samostudia studentů průběžná kontrola při řešení příkladů nápověda během řešení příkladu sníží zátěž vyučujících zadá a ohodnotí samostatné úlohy studentů bude schopná suplovat elementární konzultační činnost
5
Databáze příkladů Struktura databáze Bohatost databáze
Příklady se dělí na kategorie podle tematických okruhů Kategorie se dělí na typy podle postupu a náročnosti řešení Bohatost databáze Databázi netvoří příklady ale vzory příkladů Substitucí se ze vzorů generují konkrétní úlohy s identickou metodou řešení Jedna databáze pro různé kurzy různého obsahu, struktury i úrovně.
6
Struktura databáze Tematický okruh Výroková logika Predikátová logika
Kategorie Typ Výroková logika Tabulková metoda Transformace na NF Df ; DeM; pp Df ; DeM; p(pq)p Df ; DeM; p(pq)p q … Df ; DeM; Distr.; pp Ekvivalence tvrzení Kalkul nd Výroková logika Predikátová logika Formalizace Úsudky ….
7
Bohatost databáze Df ; DeM; Distr. jedn.; p(pq)p; p(pq)pq Typ
Vzor Úlohy [ ( A B ) C ] [ A ( B A ) ] [ ( p q ) r ] [ p ( q p ) ] [ ( r p ) q ] [ r ( p r ) ] [ ( q r ) p ] [ q ( r q ) ] … [ ( A B ) A ] { [ ( A B ) C ] B } [ ( A B ) C ) [ ( A C ) C ] [ A ( B C ) ] C
8
Modul pro samostudium Tři základní funkce dle volby studenta:
Předvede a vysvětlí vzorové řešení úlohy Konzultuje se studentem jeho řešení kontroluje správnost jednotlivých kroků řešení upozorňuje na chyby, popř. poradí další krok Samostatně vyřešenou úlohu opraví a ohodnotí stejným způsobem jako hodnocené domácí úlohy Tři základní funkce dle volby studenta:
9
Zápočtový modul Generuje individuální domácí úkoly či testy
Automatické generování přidělí každému studentovi jiné zadání stejné složitosti. Databáze příkladů je nezávislá na databázi pro samostudium Umožňuje jejich vypracování a odeslání Automaticky úlohy opravuje a hodnotí Archivuje výsledky i hodnocení Umožňuje zpětnou kontrolu Shromažďuje statistické údaje
10
Student Má přístup pouze k vlastnímu účtu s:
Přístupem do modulu pro samostudium Přidělenými zadáními hodnocených úkolů kurzu Možností opakovaného vstupu a úprav řešení domácích úkolů až do odevzdání Výsledky (opravení a ohodnocení) odevzdaných domácích úkolů Statistickými údaji o relativní úspěšnosti
11
Vyučující Vytváří šablony generující příklady pro
samostudium hodnocené domácí úkoly Má přístup k hodnocení úkolům studentů i k archivovaným zadáním a řešením Má možnost vyhodnocovat statistické údaje o úspěšnosti studentů a náročnosti úloh
12
Současný stav projektu
Je vytvořena struktura databáze Jsou vytvořeny úlohy pro typy: transformace na normální formy transformace do prenexního tvaru logický čtverec (úpravy kvantifikátorů) ekvivalence tvrzení v predikátové logice Dokončují se programátorské práce Připravuje se testování aplikace ve spolupráci se studenty (září 2006) Předpokládá se zkušební nasazení do výuky na ZČU v zimním semestru 2006/07
13
Další vývoj Rozšiřování databáze o nové typy úloh
formalizace platnost úsudků kalkul nd Přizpůsobování aplikace praktickým podmínkám běžného provozu Vytvoření podmínek pro případnou implementaci na jiných VŠ (uživatelské prostředí pro vyučující) Doplnění výkladových pasáží a rozšíření aplikace v samostatnou elektronickou učebnici
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.