Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Strategie podniku v globálním světě
RaVys – Strategie I
2
Podnik jako živý organismus
Podnik je živé těleso, organizace lidí a strojů, spojených proto, aby sloužili existenci jiných lidí, a touto službou si tak zabezpečovali svou vlastní existenci. Jan Baťa
4
Bushido Gi: správné rozhodnutí, správný postoj.
Ju: statečnost, zabarvená hrdinstvím, Džun: všeobjímající láska, dobrosrdečnost k lidem, Rei: správné chování, pravdivost, podstata všeho, Makoto: naprostá upřímnost, Meijo: čest a sláva, Čugi: oddanost, loajalita.
5
Strategie je to, co podnik dělá – a co podnik dělá, je jeho strategie.
Podnik jako živý organismus- strategie Strategie je to, co podnik dělá – a co podnik dělá, je jeho strategie.
6
Posun od strategie „Nebo“ k strategii „A“
Globální výrobce Globální zákazník Náklady Náklady NEBO kvalita A kvalita NEBO rychlost A rychlost NEBO spolehlivost A spolehlivost NEBO … A … Zdarma, perfektně a hned Zákazníci chtějí vše!!! Od vnucované strategie NEBO k požadované strategii A Od koncepce inženýrské ke koncepci zákaznické.
7
Vytvořte si svoji originální strategii
Strategie založená na Hodnotové inovaci – strategie odlišnosti, individuality – neporovnává se s konkurencí ale přináší nový skokový přírůstek přidané hodnoty a tím otvírá nový tržní prostor Stejný důraz je kladen na hodnotu i na inovaci (změna z Nebo na A) Standardní pojetí strategie je založeno na předpokladu nutnosti soutěže v rámci daného prostředí – strukturalistické pojetí Hodnotová inovace boří hranice trhu, struktury a konkurence – ty se rekonstruují - rekonstrukcionistické pojetí
8
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
Analýza okolí podniku – obecné a odborné Analýza očekávání stakeholders Analýza vnitřního prostředí podniku Analýza SWOT Formulace strategie Výběr optimální strategie Realizace strategie
9
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
Analýza okolí podniku Obecné - socioekonomický sektor (ekonomické, ekologické, sociální) - technologický sektor - vládní sektor Oborové - zákazníci (identifikace, demografické a geografické faktory) - dodavatelé (dostupnost, síla, partnerství) - konkurenti (bariéry, substituty, strategie)
10
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
Analýza okolí podniku - metody Porterův model konkurenčního prostředí BCG matice Matice atraktivity oboru a podniku Metoda MAP Metoda scénářů
11
Hrozba vstupu nových konkurentů
Porterův model konkurenčního prostředí Jak zvýšit bariéru vstupu? Hrozba vstupu nových konkurentů Jak zlepšit pozici vůči dodavateli? Jak zlepšit naši pozici vůči konkurenci? Konkurenční prostředí Vyjednávací síla dodavatelů Vyjednávací síla zákazníků Jak snížit vyjednávací sílu zákazníka? Hrozba substitutů Jak snížit hrozbu substitutů?
12
BCG matice 100% A 50% 30% 7% 5% B D C 0% 10 , , ,3 Hvězdy – udržet a rozvíjet – investovat do prodeje Dojné krávy – maximálně vytěžit – neinvestovat Problémové děti – zvážit rozhodnutí – vyhodnocovat směr Psi – neinvestovat - stáhnout
13
BCG matice A B B Zdroje pro podporu B D Odchod z trhu C
Zdroje pro tech. rozvoj
14
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
Analýza očekávání stakeholders Stakeholders Očekávání Cíle Síla Ohodnocení Vlastník Management Zaměstnanci Odbory Zákazníci Konkurenti Partneři Trhy Vláda …….
15
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
Analýza vnitřního prostředí podniku R&D Marketing a distribuce Výroba a řízení výroby Zdroje a lidské zdroje Finance a rozpočet Hodnototvorné řetězce Metoda 7S Strategie x organizace x firemní kultura
16
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
Strategická obchodní jednotka - SBU Má produkt a zákazníka Má specifickou strategii Lze samostatně plánovat a měřit výkonnost Je vymezena - organizačně - marketinkově - projektově - kombinací
17
Promotion (propagace)
Business strategie (obchodní) – princip „7P“ Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Promotion (propagace) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Business strategie Place (trh) People (lidé) People (lidé) People (lidé) People (lidé) People (lidé) Planning (plánování) Process (procesy)
18
Vytváření strategie – životní cyklus produktu
Zavedení Růst Zralost Zavedení Růst Zralost Saturace Pokles čas Marketink Tržní reorientace Snižování nákladů Snižování zásob Investování S. Slatter, Corporate recovery, Penguin Business 1984
19
Vytváření strategie – životní cyklus produktu
Commited Costs
20
Hodnoty musí být relevantní, měřitelné, správné.
Mapa produktů Hodnoty musí být relevantní, měřitelné, správné.
21
Znalostní mapa
22
Znalostní mapa
23
Vnitřní analýza podniku
- Finanční – analýza finančních ukazatelů (hodnoty, poměry, trendy) - analýza aktiv a pasiv (hodnoty, poměry) - analýza cash flow - Manažerské - výnosy, náklady, PH (produkty, procesy, lidé) zásoba práce (objem, čas, V/N, zisk) ostatní reporty (investice, kvalita, znalosti, ….)
24
Manažerské výkazy Srovnání plánu a skutečnosti N/V – produktů, procesů, lidí Srovnání plánu a skutečnosti – náklady dle druhů, struktury zaměstnanců, investic, vzdělání, nekvalita …. Poměrové ukazatele Informace o současné a budoucí zásobě práce – objemy, náklady, ziskovost Ostatní reporty o podniku a jeho výkonnosti
25
Vnitřní analýza podniku
Personální analýza – znalosti, kapacita, výkonnost, struktura, náklady Analýza zdrojů (majetek, materiál, zásoby) – existence, dostupnost, využití, forma pořízení, možnost získání, rozvoje Analýza rizik a příležitostí – definice, kvantifikace, scénáře
26
Hodnototvorné řetězce
Primární aktivity Vstupní logistika Výrobní operace Výstupní logistika Marketink a prodej Služby Podpůrné aktivity Zajištění zdrojů Technologický rozvoj Lidské zdroje Firemní infrastruktura
27
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled
SWOT analýza Silné stránky (Strenghts) ….. …. Slabé stránky ( Weaknesses) Příležitosti (Opportunities) … Rizika (Threats) Zejména pro vnitřní prostředí Zejména pro vnější prostředí
28
Strategie modrých oceánů … Umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Náklady Hodnotová inovace Hodnota pro zákazníka
29
Vytváření strategie – Hodnotová inovace
Obraz strategie - analýza a systémový rámec Formulace strategie - rekonstrukce hranic trhu zaměření na celkový obraz přesah dosavadní poptávky správný sled kroků Realizace strategie - realizace je součást strategie
30
Obraz strategie Zákazník je naším kompasem a určuje další směr podnikatelského úsilí založeného na Inovační strategii podniku. Vizuální podnik – podnik založený nejen na číslech ale na grafických zobrazeních a vizuálních vjemech. Profil produktu (služby) – charakteristické tržně – konkurenční dimenze (cena, spolehlivost, přesnost, kvalita, rychlost) Porovnáním profilů firmy s profily konkurence odvětvovým standardem, tržním průměrem identifikuje slabé a silné stránky a tím vzniká referenční profil.
31
Obraz strategie Skóre Vysoké Nízké
32
Rámec čtyř aktivních opatření
Obraz strategie Rámec čtyř aktivních opatření Omezte Které z faktorů by měly být omezeny na výrazně nižší úroveň, než je standard odvětví? Odvrhněte Které z faktorů, jež jsou v odvětví považovány za samozřejmě dané, by měly být odvrženy? Nová Hodnotová křivka Vytvořte Které z faktorů , jež odvětví jako celek nikdy neposkytovalo, by měly být vytvořeny? Pozvedněte Které z faktorů by měly být pozvednuty na výrazně vyšší úroveň, než je standard odvětví?
33
Souřadnicová síť aktivních opatření
Obraz strategie Souřadnicová síť aktivních opatření Odvrhněte Pozvedněte Omezte Vytvořte
34
Obraz strategie Skóre Vysoké Nízké
35
Obraz strategie Interpretace hodnotových křivek
Strategie modrého oceánu - Jasné zaměření, rozdílnost, působivý slogan Firma vězící ve vodách rudého oceánu – přiblížení konkurenci Příliš vysoká úroveň faktorů - nabízí příliš mnoho Nesoudržná strategie – pila Strategické rozpory Dovnitř zaměřená firma – nesrozumitelný slovník
36
Tři vlastnosti dobré strategie
Jasné zaměření Rozdílnost Působivý slogan JUST DO IT Life̕ s Good
37
Formulování strategie – tradiční pohled
Generování strategických variant Výběr strategie Formulování strategie – Modrý oceán Rekonstrukce hranic trhu Zaměření na celkový obraz Přesažení dosavadní poptávky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.