Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Čs. armády 777 Milevsko Podstatná jména
2
Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_06_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Podstatná jména Ročník 2. ročník Datum tvorby Anotace Cílem materiálu je upevnění znalostí týkajících se podstatných jmen, a to především v oblasti jednotlivých mluvnických kategorií. Metodický pokyn Výklad + samostatná práce – viz. dále
3
Metodické pokyny: prezentace je zaměřena na opakování látky ze základní školy výklad (opakování) je prokládán cvičeními na jednotlivé problémové jevy z probírané oblasti (žáci spolupracují s učitelem – samostatná práce je vždy vystřídána kontrolou úkolu) 9. snímek: správný tvar se objeví po použití mezerníku 10. – 12. snímek: po kliknutí na skupinu slov – přílet „smajlíku“ 14. – 16. snímek: správné řešení se objeví po použití mezerníku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti samostatné práce žáků a výkladu učitele, a to za využití ICT.
4
Podstatná jména
5
Podstatná jména (substantiva)
názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů plnovýznamový slovní druh ve větě nejčastěji podmětem nebo předmětem
6
Druhy podstatných jmen
Konkrétní – názvy osob, zvířat, věcí (otec, pes, dům) Abstraktní – názvy vlastností a dějů (láska, sladkost, citlivost) Pokus se vytvořit větu, kde zkonkretizuješ slovo sladkost: Obecná – pojmenovávají jakoukoliv osobu, zvíře a věc jako druh (básník, kniha, kočka) Vlastní – Holan, Babička, Míca (označují jedinečnou skutečnost)
7
Mluvnické kategorie Pád vyjadřuje se koncovkami Druhy: bezpředložkové
Vyskloňuj slova zeď, očekávání, rohlík:
8
Mluvnické kategorie Číslo jednotné množné
dvojné (duál) pro označení dvojí skutečnosti – ve staré češtině, dodnes duálové tvary – oči, uši, nohy, ramena, kolena, prsa zvláštní skupiny podstatných jmen – mluvnické číslo není totožné se skutečným počtem: hromadná – listí, prádlo, studenstvo pomnožná – kalhoty, kamna, ústa látková – voda, krev, cukr
9
Slova v závorkách uveď v náležitých tvarech
množného čísla: Udělal to vlastníma rukama (vlastní ruka). Byla tam dřevěná lavice se čtyřmi nohami (čtyři nohy). Dítě dupalo malýma nožičkama (malá nožička). Mám hodinky s reflexními ručičkami (reflexní ručička).
10
Vyber řádek, který obsahuje pouze příslušná
podstatná jména: Jména hromadná A) včelstvo, zrní, chudina, kvítí B) mládež, jehličí, sníh, loďstvo C) nádobí, šachy, žactvo, hmyz
11
Jména pomnožná A) housle, hrábě, pivo, povidla B) narozeniny, spalničky, Benátky, varhany C) Vánoce, stromoví, plavky
12
Jména látková A) zvěř, voda, mouka, beton B) mléko, játra, železo, víno C) dřevo, žito, cukr, čočka
13
Mluvnické kategorie Rod Mužský životný x neživotný Určení životnosti:
metoda 1. a 4. pádu: shodné tvary – r. m. než. (1. pád. hmyz – 4. pád hmyz) neshodné tvary – r. m. ž. (1. pád sněhulák – 4. pád sněhuláka) Ženský Střední
14
Urči životnost: ledoborce rod mužský neživotný ledoborci rod mužský životný činitelé rod mužský životný činitele rod mužský neživotný
15
Urči rod zvýrazněných podstatných jmen:
Z domu utíkalo malé dítě. rod střední Na dvoře si hrály děti. rod ženský Pálí mě levé oko. rod střední V lese byla pytlácká oka. rod střední Josef má krásné oči. rod ženský
16
Urči rod podstatného jména:
choť rod mužský + ženský rez rod mužský + ženský revue rod ženský image rod mužský + ženský esej rod mužský + ženský
17
Zdroje BARONE, Hana a kol. Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy. Brno: Didaktis, 2007, ISBN MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.