Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
VYPRAVOVÁNÍ Český jazyk (sloh) – 8. ročník Mgr. Iva Jakubcová
2
Co si lidé nejčastěji vypravují?
Co sami nezažili – příběhy, které viděli v kině, v televizi, četli… = reprodukovaný děj zážitky ( co se nám přihodilo), události
3
Na co bychom si měli dát pozor:
Každé vypravování by mělo mít svou stavbu : Úvod ( seznámení s dějem, jeho otevření) Zápletka Vyvrcholení Rozuzlení ( uzavření děje, dojmy, poučení…) Přečti si začátek následujícího vypravování. Co je špatně? „Jeníček s Mařenkou šli do lesa. Šli na jahody. Otec šel na dřevo a oni šli sbírat do džbánku. Stmívalo se a otec stále nešel. Šli lesem a zabloudili. Jeníček vylezl na strom a uviděl světýlko. A tak šli za tím světýlkem, až došli k chaloupce. …
4
UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ
SPRÁVNĚ! V příběhu by se neměla opakovat stále stejná slova! Zkus nahradit slova slovy stejného významu (synonymy): UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ PRAŠTIT OTEC RACHOT BĚŽET MLČET NACHÁZET SE VZÍT DÍVAT SE VYHRÁT HEZKÝ BOUCHNOUT TÁTA HLUK
5
Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno!
Ve vypravování jsou často přesné výpovědi jednotlivých postav. Ty se zapisují jako přímá řeč pomocí uvozovek „ Např.: Maminka řekla: „ Karkulko, doneseš dnes babičce něco dobrého.“ Zkus doplnit uvozovky do vět: Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno! Pes mu odpověděl: Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa? Výborný nápad, řekl kohout. Kohout kokrhal: „ Kykyryký, dobré ráno!“ Pes mu odpověděl: „Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa?“ „Výborný nápad,“ řekl kohout.
6
Ve vypravování také často používáme PŘIROVNÁNÍ
Když někoho (něco) k někomu (něčemu )přirovnáváme, protože se mu něčím podobá ( barvou, velikostí apod.) Vymysli přirovnání: Plave jako ryba. Spí jako dudek. Má zrak jako ostříž. Zpívá jako slavík. Mračí se jako čert. Drží se něčeho jako klíště. Krade jako straka.
7
A teď si přečti začátek následujícího vypravování a doplň správně I/Y:
B__l jednou jeden ob__čejný kluk. Jmenoval se M__rek a b__dlel v Děč__ně nedaleko škol__. Chodil do 8. tříd__. Jednou ráno se Mirek probudil, nasn__dal se a v__raz__l do škol__. V__šel z domu. Najednou uv__děl na chodníku ležet barevné skl__čko. Zvedl ho a ……………………………… .
8
Správně: Byl jednou jeden obyčejný kluk. Jmenoval se Mirek a bydlel v Děčíně nedaleko školy. Chodil do 8. třídy. Jednou ráno se Mirek probudil, nasnídal se a vyrazil do školy. Vyšel z domu. Najednou uviděl na chodníku ležet barevné sklíčko. Zvedl ho a …………………………………… Do sešitu zkus dokončit příběh. Použij některá z těchto slov: nápad peřina pohádka deštník zmrzlina kolotoč kouzlo
9
Nakonec si přečteme , jak vypravování pokračovalo. Kdo má nejlepší?
Ohodnoť svoji práci.
10
Prameny: Obrázky Klipart Z. Krausová – Český jazyk pro 6. ročník ZŠ (Fraus 2003)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.