Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Liberalizace trhu s plynem
Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. červen 2003
2
Základní principy - směrnice EU pro plyn obsahuje pouze
Základní principy - směrnice EU pro plyn obsahuje pouze základní pravidla každý stát EU si vytvořil vlastní model tvorba modelu obvykle navazuje na historicky obvyklé podmínky jednotlivého státu výrazně narůstá úloha RÚ
3
Zapracování direktivy EU pro plyn do legislativy jednotlivých států EU
Zapracování direktivy EU pro plyn do legislativy jednotlivých států EU Stát EU Dělení aktivit Regulace Rakousko Účetní Ex-ante Belgie Právní Dánsko Ex-post Francie Itálie Německo NTPA Holandsko Hybrid Španělsko V. Británie ČR
4
Současná pozice ČR před otevřením trhu: - ČR je na uspokojivé úrovni pokud jde o výši prodejních cen a strukturu tarifů (regulaci v ČR lze považovat za účinnou) - z porovnání kontraktů Transgasu na import plynu se státy EU vyplynulo, že kontrakty Transgasu jsou srovnatelné s kontrakty okolních států i pokud jde o výši importní ceny
5
- liberalizace povede k vyšší diferenciaci cen na straně odběratelů (zejména mezi pravidelnými a nepravidelnými odběry) - srovnání cenové úrovně ČR s EU ukazuje, že otevření trhu nepovede k výraznějšímu snížení cen plynu pro odběratele, zejména pokud jde o ceny pro domácnosti a maloodběratele
6
Těžba plynu - těžební společnosti vlastní soustavu plynovodů, mají tedy i postavení distribuční společnosti - na druhou stranu v liberalizovaném prostředí je umožněn přístup k těžebním plynovodům za stanovených podmínek - kvalita plynu zatím nebyla v ČR výraznějším problémem
7
Pravidla organizace trhu s plynem v liberalizovaném prostředí
Je nutno vypracovat: - pravidla pro přístup k zásobníkům - - pravidla pro přístup k sítím - - pravidla bilancování soustavy - - obchod s komoditou je předmětem soutěže
8
Doprava plynu - síťová pravidla - přístup k sítím
- definice a rozdělení plynárenského systému ČR - meziroční eskalace poplatku délka platnosti smluv
9
Výše tarifů a závislost tarifů na vzdálenosti (point to point)
Výše tarifů a závislost tarifů na vzdálenosti (point to point) v jednotlivých státech EU Stát EU Tarify – výše Vzdálenost Rakousko Vysoká Částečně Belgie Střední Ano Dánsko Ne Francie Itálie Německo Holandsko Nízká Španělsko V. Británie ČR ?
10
Tarify pro přístup k sítím
Plynárenský systém ČR bude rozdělen na dvě úrovně z hlediska tlaku: - národní systém (entry – exit nikoliv známka) - regionální vtl. a místní sítě (poštovní známka) Regulované tarify (stanovené regulátorem nebo schválené na základě návrhu provozovatele soustavy) Předem publikované tarify Přecenění regulačního základu kvůli relaci dálkovod - MS
11
Kapacity - stanovování kapacit na hodinové bázi - sekundární obchod s kapacitou - přerušitelné kontrakty - alokace dosažitelných kapacit - zveřejňování dosažitelných kapacit - postup při poptávce přepravní služby - nominace - renominace
12
Pravidla pro přístup ke skladování
- prvotní akumulace - typy zásobníků plynu v ČR - sezónní a špičkové skladování - přístup k zásobníkům plynu - virtuální přístup nebo přístup k jednotlivým zásobníkům - oznamování volné kapacity - délka kontraktu na skladování a přechod na plynárenský rok - přístup ke kapacitě zásobníků
13
Zásobníky - sjednaný přístup k zásobníkům, regulátor jako princip uloží sjednávat cenu, v úvahu se berou náklady - směrnice EU pro plyn preferuje sjednaný přístup k zásobníkům - přístup k možnosti výstavby nových POZA pro co nejširší okruh subjektů (i v zahraničí na základě reciprocity)
14
Součást přepravního kontraktu
Přístup ke skladovacím službám v EU a ČR Stát Přístup ke skladování Rakousko Sjednaný, aukce Belgie Součást přepravního kontraktu Dánsko Sjednaný Francie Německo Itálie Regulovaný Ex ante Holandsko Regulovaný (po dohodě principů operátora s regulátorem) V. Británie Neregulováno, stanoveno trhem ČR
15
% skladovací kapacity z roční spotřeby
Poměr skladovací roční kapacity k roční spotřebě plynu v EU a ČR Stát % skladovací kapacity z roční spotřeby Rakousko 33 Belgie 5 Dánsko 17 Francie 28 Německo Itálie 26 Holandsko 4 V. Británie ČR 32
16
Složení poplatků za skladování v EU a ČR
Složení poplatků za skladování v EU a ČR Stát Zaměření poplatku za skladování Rakousko Těžební výkon Belgie Roční objem, Těžební výkon Dánsko Objem, vtláčení, Těžební výkon Francie Německo Těžební výkon, (vtláčení a objem nepřímo), Itálie Těžební výkon, vtláčení, objem Holandsko V. Británie ČR
17
Povinnost využívání zásobníků pro importéry plynu:
V souvislosti s uložením této povinnosti je nutno vyřešit několik otázek: Komu: - povinnost skladovat lze uložit: - pro všechny importéry (tedy i pro odběratele s pravidelnou spotřebou plynu, pro které je teoreticky dostatečná flexibilita importního kontraktu a potřeba skladování je minimální) - pouze pro obchodníky dodávající chráněným odběratelům - pro importovaný plyn obecně nebo pouze pro import ze zdrojů mimo EU Co: - povinnost nakontrahovat roční skladovací kapacitu zásobníku - povinnost zajistit krytí špičkové spotřeby
18
Jakou formou: - ALTERNATIVA 1
roční kapacitu skladování zajistit stanoveným procentem z importovaného plynu, povinnost zajistit těžební výkon ve výši stanoveného procenta (např. 50%) z průměrné denní spotřeby importovaného plynu (na počátku nebo na konci těžebního období). Oba parametry lze stanovit nezávisle na sobě, touto formou lze stimulovat vyšší těžební výkon
19
- ALTERNATIVA 2 v úvahu lze vzít i návrh Směrnice EU o bezpečnosti dodávek požadující krytí dodávek plynu pro nepřerušitelné odběratele: - na minimálně 60 dnů výpadku dodávky plynu (jedná se o opatření na krytí výpadku rozhodujícího dodavatele plynu) - na tři po sobě jdoucí dny s průměrnou denní teplotou na úrovni dvacetiletého minima uvedeného období (dostatečný denní výkon pro krytí špičkové spotřeby) - bezpečnost dodávek by měla být zabezpečena v případě zimy, která statisticky nastane jednou za 50 roků. U této alternativy je nutno nalézt formu srozumitelnou pro odběratele.
20
- klient vyjádří požadavek na maximální těžební výkon v m3/hod.
- ALTERNATIVA 3 maximální těžební výkon požadovaný odběratelem je základem i pro stanovení objemu skladovaného plynu a stanovení max. vtláčecího výkonu: - klient vyjádří požadavek na maximální těžební výkon v m3/hod. - objem skladovaného plynu se dopočte jako: maximální těžební výkon (m3/hod.) x hod. - max. vtláčecí výkon se dopočte jako: objem skladovaného plynu : hod.
21
Bilancování soustavy - tolerance pro odběratele
- překročení maximálních tolerancí - měsíční vyrovnávání množství plynu v rámci stanovených tolerancí - hodinový režim bilancování - odpovědnost za spolehlivý a bezpečný provoz soustavy ČR - předběžné a finální bilance - stanovení bilančních odchylek - alokace odchylek
22
Stát EU Cena Rakousko Aukce Tržní cena za plyn Belgie
Poplatky za vyrovnávání nerovnoměrnosti (Imbalance charges) Metodika stanovování poplatků za nerovnoměrnost v jednotlivých státech EU Stát EU Metodika vyrovnávání nerovnoměrnosti Cena Rakousko Aukce Tržní cena za plyn Belgie Cena za flexibilitu Objem: 3,2 E/m3 Kapacita: 18,1 E/(m3/h) Dánsko Standardní tarify Francie Nákup:0,5 x (Z + 0,5) Prodej:1,5 x (Z + 1,5) (11 +1,5) x 0,5 (11 + 0,5) x 1,5 Itálie Nepoužívá se Součást ceny plynu pro odběratele Německo Nákup: 0,5 x imp. c. Prodej: 3,0 x imp. c. 11 x 0,5 11 x 3,0 Holandsko Nákup: 0,5 x fixní c. Prodej: 2,0 x fixní c. 11 x 2,0 Španělsko Dosud nedefinováno V. Británie ČR ? Z - denní referenční cena plynu v Zeebrugge 11 - Importní cena v €/MWh zvolená pro ilustraci propočtu ceny
23
Bilancování: - odběratel (obchodník) je odpovědný za bilancování - provozovatel soustavy je odpovědný za plynulý a bezporuchový provoz soustavy - odpovědnost za bilancování soustavy ČR může být pravidly přenesena na dominantního provozovatele - provozovatel nevlastní plyn s výjimkou plynu pro krytí ztrát, vlastní spotřeby a vybilancování soustavy
24
Penalizace: - nepenalizuje se rozdíl mezi nominací a skutečností - odchylka je rozdíl mezi množstvím plynu na vstupu a na výstupu - stanovují se bezplatné tolerance a penalizační poplatky za překročení tolerancí - při překročení kapacity (max. hod.) se platí roční poplatek za kapacitu
25
Výpočet bilanční rovnice: - provozovatel stanovuje výši odchylky - pravidla pro rozdělení odchylky na základě dohody obchodníků (předem)
27
Základní rozdíly elektřina - plyn 1. Rozdíly pokud jde o síť: elektřina plyn známka entry – exit, známka nedoporučována EU nezávislý provozovatel provozovatelem je plynáren společnost(i ve Velké Británii) síť je celek systém je rozdělen na části, snahou je diferencovat podmínky v různých částech sítě neposkytuje tolerance poskytuje tolerance v kapacitě a bilancování v kapacitě i bilancování krátkodobá rezerva 0 akumulace plynovodů pro krátkodobou flexibilitu
28
Bilancování Elektřina
Bilancování Elektřina Odchylku tvoří rozdíl mezi nominací a skutečností na výstupním bodě. Plyn Odchylka mezi nominací a skutečností není penalizována, postihován je rozdíl mezi plynem dodaným na vstupu a odebraným na výstupu.
29
Skladování energie elektřina plyn ne ano
30
Objektivní předpoklady pro liberalizaci elektřina plyn převaha nabídky vyrovnanost nabídky nad poptávkou s poptávkou i na základě kriterií bezpečnosti lokální energie globální energie organizace konkurence účinná regulace základním nástrojem v kombinaci s otevíráním trhu základním nástrojem
31
5.Přínosy pro odběratele z liberalizace na základě údajů bodu 4
elektřina plyn vyšší nižší 6. Základní rozdíly mezi jednotlivými energiemi: ropa plyn elektřina ropovody plynovody síť systém systém síť zásobníky zásobníky 0 cena ropy dle cen ropy cena dle inflace 7. Vazba ceny plynu na jiné energie: ropa elektřina 70% 5 až 10%
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.