Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadek Král
1
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových reforem
2
Proč potřebujeme důchodovou reformu (1) 1. STÁRNUTÍ OBYVATELSTVA PŘINÁŠÍ ZNAČNÝ TLAK NA PRŮBĚŽNÝ SYSTÉM V roce 2008 byl důchodový účet vyrovnaný. Dnes chybí ročně 30 – 40 mld. Kč o Přibylo 80 000 důchodců (~ 10 mld. Kč) o Ubylo 180 000 zaměstnanců (~ 15 mld. Kč) o Mimořádná valorizace 2006 a 2007 (~15 mld. Kč) 2. MALÝ ROZVOJ SOUKROMÝCH ÚSPOR NA STÁŘÍ 3. NEVHODNÁ REGULACE PENZIJNÍCH FONDŮ A JEJICH MALÉ VÝNOSY
3
Proč potřebujeme důchodovou reformu (2) Nároky na důchodový systém se budou zvyšovat: - 1990 – 12% občanů nad 65 let - 2010 – 15% občanů nad 65 let - 2050 – 29% občanů nad 65 let Zdroj: Demografická prognóza – UK Kučera 2010 - Průměrný věk dožití v ČR 1990 – 72 let - Průměrný věk dožití v ČR dnes – 77 let - Průměrný věk dožití ve Německo, Francie, Švédsku dnes 80 - 82 let Zdroj: Databáze United Nations Population Prospects http://esa.un.org/unpp/
4
Proč potřebujeme důchodovou reformu (3) Na trh práce bude v budoucnu vstupovat méně občanů. Do důchodu bude vstupovat v budoucnu více občanů. Věkové složení obyvatelstva 12/2009
5
Proč potřebujeme důchodovou reformu (4) Podíl pracujících a straších občanů se dramaticky změní. Podíl na obyvatelstvu (%) Zdroj: Databáze United Nations Population Prospects http://esa.un.org/unpp/
6
Proč potřebujeme důchodovou reformu (5) Nárůst podílu starších obyvatel naší společnost dramaticky změní.
7
Proč potřebujeme důchodovou reformu (6) Dnes si na důchody půjčujeme. Chybějících 30 miliard (1% HDP) je součástí schodku státního rozpočtu (V roce 2010 celkový schodek 130 mld. Kč) Schodek důchodového účtu se bude prohlubovat.
8
Proč potřebujeme důchodovou reformu (7) Co znamená pokrýt v budoucnu schodek 4% HDP = 150 mld. Kč - Zvýšení DPH o 1% = 16 mld. Kč - Zvýšení pojistného o 1% = 11 mld. Kč - Prodloužení věku odchodu do důchodu o 1 rok = 15 – 20 mld. Kč - Snížení všech vyplácených důchodů o 10% = 35 mld. Kč - Budeme si půjčovat - zvýšení státního dluhu – do 10 let kolaps státních financí - Zvýšení daní PO o 1% = 7 mld. Kč - Zvýšení daní FO o 1% = 6 mld. Kč Pokrytí schodku přesahuje možnosti veřejných rozpočtů.
9
Proč potřebujeme důchodovou reformu (8) Shrnutí • Za 30 – 40 let se zdvojnásobí počet občanů ČR nad 65 let • Na udržení dnešní úrovně důchodů bychom potřebovali dalších cca 150 mld. Pokrýt schodek 150 mld. znamená: - zvýšit pojistné z 28% na 40%, nebo - zvýšit DPH na 25 – 26% (jednotná sazba), nebo - zvýšit daň firem z 19% na dvojnásobek, nebo - zvýšit daň FO z 19% na dvojnásobek, nebo - prodloužit věk odchodu do důchodu z 65 na 71-72 let, nebo - snížit všechny vyplácené penze (i invalidní) o 1/3 DŮCHODY OD STÁTU BUDEME DOSTÁVAT POZDĚJI A BUDOU NIŽŠÍ NEŽ DNES.
10
Čeho chceme reformou dosáhnout (1) KONSENSUS formulovaný v rámci PES (i v programovém prohlášení vlády) • Diverzifikace • Fiskální udržitelnost • Rozložení mezigeneračního břemene • Zvýšení ekvivalence
11
Čeho chceme reformou dosáhnout (2) • Deficit 1. pilíře bude v „udržitelných“ mezích • Za 30 let získá minimálně 50% občanů dodatečný důchod z II. pilíře • Dodatečný důchod dosáhne alespoň ~1/4 – 1/3 státního důchodu • Kombinace státního a dodatečného důchodu zajistí přiměřený měsíční příjem bez „kolapsu“ státních financí • Transformace III. pilíře vytvoří předpoklady pro efektivní investování
12
Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (1) BUDOU POKRAČOVAT PARAMETRICKÉ ZMĚNY u I. PILÍŘE - Na nález ÚS reagujeme zvýšením zásluhovosti a nastavením stropu vyměřovacího základu trvale na 4 násobku průměrné mzdy - Urychlení sjednocení důchodového věku mužů a žen (v roce 2041 na 66 let a 8 měsíců) a další zvyšování důchodového věku s otevřeným koncem - Valorizace důchodů v zákoně (100% CPI a 1/3 růstu reálných mezd) - Prodlužování rozhodného období pro zjišťování příjmů
13
Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (2) Vytvoříme podmínky pro dostatečnou tvorbu úspor ve II. pilíři - Zapojíme občany do spoření včas (na dobu minimálně 30 let, vstup nejpozději do 35 let) - Dostatečný příspěvek 5% (3+2%) umožní za 30 let naspořit minimálně na ¼ státního důchodu - Pravidla účasti na rozdíl od III. pilíře zajistí přispívání bez výpadků po celou dobu pracovní kariéry
14
Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (3) Pravidla vyvázání 3% pojistného budou výhodná minimálně pro 60% občanů. - Účast ve II. pilíři přináší výhody dědictví - Možnosti výplaty penzí jsou širší než ze současného důchodového systému: a) Doživotní důchod b) Doživotní důchod s pozůstalostní penzí na 3 roky c) Důchod vypláceny vždy 20 let d) Dědictví a pozůstalostní důchody - Nároky na jiné státní penze zůstávají stejné (invalidní, pozůstalostní, vdovské důchody)
15
Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (4) Reforma nepřekročí možnosti veřejných financí. - Nebudeme opakovat chyby sousedů, kteří stanovili pro důchodové spoření příliš vysokou sazbu (Polsko 7,3%, Slovensko 9%, Maďarsko 8%), ČR 3%. - Od počátku zajistíme stálý zdroj financování, část příjmů z DPH. Nebudeme spoléhat na dočasné příjmy.
16
Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (5) Vytvoříme ve II. pilíři rámec pro efektivní rozdělení rolí státu a komerčního sektoru - Jednotné inkaso pojistného využije výhody ekonomie z rozsahu a centrálního registru pojištění - Centrální registr smluv důchodového spoření sníží náklady spojené s uzavíráním smluv a přestupy mezi penzijními společnostmi - Pro vedení osobních účtů budou využijeme existující softwary - Vytvoříme konkurenci v klíčové oblasti, zhodnocování úspor - Neefektivní výdaje na obchod a propagaci omezíme regulací poplatků za správu a regulací distribučních nákladů
17
Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (6) Vytvoříme podmínky pro bezpečné a výhodné investování ve II. i III. pilíři • Ve II. a III. Pilíři bude přísně odděleno hospodaření od majetku klienta • Vytvoříme podmínky pro využívání vhodného způsobu investování podle životních fází účastníků II. i III. pilíře • 4 povinné investiční strategie ve II. pilíři zároveň umožní transparentní a přehledné rozhodování • Investiční strategie budou podléhat regulaci rizika • Povinný autopilot zabrání poklesu hodnoty před odchodem do důchodu
18
Harmonogram reformy Reforma I. pilíře (vypořádání se s nálezem ÚS) a další parametrické změny • Návrh zákona schválen vládou 23. 2. 2011 • Předpoklad schválení parlamentem do 30. 6. 2011 • Navrhovaná účinnost od 30. 9. 2011 Vytvoření II. pilíře a transformace III. pilíře • Dohoda v rámci Porady ekonomických ministrů únor 2011 • Schválení koncepce důchodové reformy vládou 6. 4. 2011 • Návrhy zákonů projednány vládou do 30. 6. 2011 • Přijetí legislativy 1. čtvrtletí 2012 • Start reformy od roku 2013
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.