Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBedřich Dostál
1
1 Téma přednášky ROLE A ČINNOST ÚŘADU PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE Ing. Martin Pecina, MBA Praha, 15.11.2010 Vysoká škola ekonomická v Praze
2
2 OBSAH PŘEDNÁŠKY 1. Působnost Úřadu • Zadávání veřejných zakázek • Veřejná podpora • Mezinárodní aktivity • Legislativně právní odbor • Struktura ÚOHS 2.Ochrana hospodářské soutěže • Soutěžní právo • Zakázané dohody • Zneužívání dominantního postavení • Spojování soutěžitelů •Zneužití významné tržní síly • Šetření
3
3 1. PŮSOBNOST ÚŘADU
4
4 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže byl založen v Brně v roce 1991 Činnost Úřadu je rozdělena do tří základních oblastí: - ochrana hospodářské soutěže - dohled nad zadáváním veřejných zakázek - koordinační a poradenská činnost v oblasti veřejné podpory Úřad aplikuje od 1. května 2004 vedle národního soutěžního práva i soutěžní právo EU. 1. PŮSOBNOST ÚŘADU
5
5 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Zákon č. 137/2006 Sb. Zákon je v souladu se směrnicemi: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES – koordinace postupů při zadávání VZ subjekty působící v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb (sektorová oblast) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES – koordinace postupů při zadávání VZ na stavební práce, dodávky a služby Přezkumné směrnice 92/13/EHS a 89/665/EHS 1.1.ZADÁVÁNÍ VEŘ. ZAKÁZEK
6
6 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 1.Přezkum na základě návrhu stěžovatele kauce - 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejméně však ve výši 50 tisíc Kč, nejvýše 2 miliony Kč, není-li možné stanovit nabídkovou cenu, činí výše kauce 100 tisíc Kč 2. Přezkum ex offo – z podnětu orgánu dohledu Přezkum zadávání
7
7 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže NÁMITKY Přijatý – problém vyřešen Nepřijaty NÁVRH STUPEŇ 1 – neformální řešení zadavatelem STUPEŇ 2 – formální řešení Úřadem Přezkum na návrh
8
8 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže z podnětu Úřadu impuls = stížnosti fyzických / právnických osob, policie a ostatních úřadů, monitoring masmédií, závěry z provedených kontrol atd. objekt = veřejné zakázky před i po uzavření smlouvy Přezkum ex offo
9
9 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zákaz uzavřít smlouvu po dobu 45 dnů, není-li námitkám vyhověno předběžné opatření nápravná opatření sankce – pokuta do výše 5 % ceny zakázky Nástroje
10
10 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Statistika – správní řízení
11
11 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Počet přijatých podnětů368 Zahájená správní řízení celkem 309 Zahájená správní řízení na návrh 210 Zahájená správní řízení z úřední povinnosti (ex offo)9 Počet neukončených správních řízení k 31.12.200 9 76 Vydaná prvostupňová rozhodnutí celkem 285 Z toho vydaná rozhodnutí ve věci 186 Z toho zastavená správní řízení – neshledáno pochybení 31 Z toho rozhodnutí o nápravě + sankce 155 Zastavená správní řízení z procesních důvodů 99 Počet uložených pokut 69 Výše pravomocných pokut v roce 200 93. 997. 0 00,- Kč Výše pokut splatných v roce 2009 dle výpisu ČNB2.547. 0 00,- Kč Výše kaucí složených v roce 200 959. 986. 362,- Kč Výše kaucí, které propadly ve prospěch státu v roce 200 93. 884.289,- Kč Přehled činnosti sekce veřejných zakázek – 200 9
12
12 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Přezkum rozhodnutí - VZ
13
13 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soudní přezkum xxxxxxxxx
14
14 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jedním ze základních pilířů evropských pravidel hospodářské soutěže je monitoring a posuzování slučitelnosti podpor plynoucích z veřejných prostředků ve prospěch podnikatelů se společným trhem EU 1.2. VEŘEJNÁ PODPORA Regionální mapa intenzity veřejné podpory pro období 1. 1. 2007 - 31. 12. 2013 www.czechinvest.cz do vstupu ČR do EU vykonával Úřad rozhodovací pravomoc v oblasti slučitelnosti veřejné podpory od 1. 5. 2004 rozhodovací pravomoc převzala Evropská komise a Úřad se stal centrálním koordinačním poradenským, konzultačním a monitorovacím orgánem Úřad se zabývá zpracováváním předběžných stanovisek, přípravou notifikací a projednáváním případů veřejných podpor s Evropskou komisí, Úřad zastupuje českou stranu před Evropskou komisí malý podnik %střední podnik %velký podnik %
15
15 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poskytovatelé veřejné podpory a případně i příjemci se mohou na Úřad obracet se žádostí o: interpretaci jednotlivých pojmů předběžná stanoviska o slučitelnosti opatření s předpisy o veřejné podpoře posuzování ad hoc veřejné podpory a programů veřejné podpory
16
16 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Výše veřejné podpory
17
17 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Statistický přehled činnosti odboru Veřejná podpora
18
18 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Úřad se aktivně účastní činnosti řady mezinárodních organizací a iniciativ : 1.ICN – mezinárodní soutěžní síť 2.EU – spolupráce s DG COMP 3.ECN – evropská soutěžní síť 4.ECA – sdružení evropských soutěžních úřadů 5.OECD - Globální fórum a soutěžní výbor 6.PPN – Evropská síť pro zadávání veřejných zakázek 7.UNCTAD – Konference Obchodu a Rozvoje OSN 8.CUTS – Centrum Soutěže, Investic a Ekonomické regulace 1.3. MEZINÁRODNÍ AKTIVITY
19
19 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 1.Novelizování „Zákona o ochraně hospodářské soutěže“ 2.Novelizování „Zákona o veřejné podpoře“ 3.Spolupráce při novelizacích „Zákona o veřejných zakázkách“ 4.Připomínkování vládních materiálů v rámci MPŘ 5.Aktivní sledování evropské legislativy a judikatury v oblasti hospodářské soutěže 1.4. LEGISLATIVNĚ PRÁVNÍ odbor
20
20 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Předseda Sekce hospodářské soutěže Sekce veřejné regulace a správy úřadu Sekce veřejných zakázek Sekce legislativy, ekonomiky a mezinárodních vztahů Sekretariát Úřadu Odbor vnějších vztahů Rozkladové komiseInterní audit 1.5. STRUKTURA ÚŘADU k 1. 1. 2010
21
21 OBSAH PŘEDNÁŠKY 1. Působnost Úřadu • Zadávání veřejných zakázek • Veřejná podpora • Mezinárodní aktivity • Legislativně právní odbor • Struktura ÚOHS 2.Ochrana hospodářské soutěže • Soutěžní právo • Zakázané dohody • Zneužívání dominantního postavení • Spojování soutěžitelů •Zneužití významné tržní síly • Šetření
22
22 2. OCHRANA HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE
23
23 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 2.1. SOUTĚŽNÍ PRÁVO Soutěž mezi jedinci je biologicky, kulturně a psychologicky podmíněná Pojem hospodářské soutěže souběžné usilování více subjektů o dosažení co nejlepšího hospodářského výsledku, a to dříve a lépe než ostatní soutěžící toto soupeření pak ovlivňuje hospodářskou činnost těchto subjektů a vytváří na straně druhých účastníků tržních vztahů možnost volby mezi soutěžícími nabídkami či poptávkami Předmět ochrany hospodářská soutěž jako fenomén, nikoli soutěžitelé, nikoli spotřebitelé Princip kontrola vzniku a výkonu tržní moci schopnost soutěžitele vyloučit soutěž nebo vykonávat kontrolu nad cenami Základní problém nalezení správné hranice mezi legitimními a tržně problematickými způsoby získávání a užívání tržní síly
24
24 Teoreticky selhávání tržního mechanismu neviditelná ruka trhu neexistuje, nefunguje, nebo je paralizována potřeba chránit trh před sebedestrukčními tendencemi Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Důvody přijetí soutěžního práva Prakticky též potřeba zajistit konkurenceschopnost lokálního trhu v globální soutěži potřeba kontroly poválečného hospodářství v Evropě (ES)
25
25 1891 USA první skutečný antimonopolní zákon – tzv. Sherman Act 1933 ČSR zákon o kartelech a soukromých monopolech princip povolenosti a regulace kartelů Po druhé světové válce vznik evropského soutěžního práva 1957 1991 ČSFR přijetí prvního moderního soutěžního zákona (č. 63/1991 Sb.) 2001 ČR přijetí stávajícího soutěžního zákona (č. 143/2001 Sb. - ZOHS) 2004 EU a ČR modernizace a decentralizace komunitárního soutěžního práva přímá a paralelní aplikace komunitárního soutěžního práva v ČR Historie soutěžního práva Portrait of John Sherman from Mansfield, Richland County, Ohio, ca. 1866-1875. He served as United States Senator from Ohio from 1861 to 1877. After leaving the Senate, Sherman served as Secretary of the Treasury from 1881 to 1897 and Secretary of State from 1897 to 1898.
26
26 Antimonopolní právo tři pilíře zákaz kartelů (ale i vertikálních dohod) zákaz zneužití tržní moci (dominantního postavení) kontrola tržních koncentrací (fúze a akvizice) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo veřejné
27
27 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 1.Horizontální (tzv.hard-core) kartely Případ cenového kartelu výrobců kuřat 2.Bid rigging Případ PISU 3.Rozhodnutí sdružení podnikatelů Lékárnická komora 4.Zakázané vertikální dohody Nábytek Jelínek 2.2. ZAKÁZANÉ DOHODY
28
28 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Zakázané dohody - počet
29
29 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 1.vylučovací praktika – zabraňování udržení nebo dalšího rozvoje existující soutěže na trhu; cílem je likvidace konkurenta (odmítnutí obchodování, predátorské ceny) 2. vykořisťování (vynucování nepřiměřených podmínek, vázané prodeje, cenová diskriminace atd.) 2.3.ZNEUŽÍVÁNÍ DOMINANTNÍHO POSTAVENÍ
30
30 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Zneužívání dom inantního postavení
31
31 Ex ante kontrola Princip kontroly jen významných spojení Veřejnoprávní povolení z pohledu zájmu na ochraně soutěže Nedochází k paralelní aplikaci českého a komunitárního soutěžního práva Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Kontrola tržních koncentrací Princip zákazu uskutečnění spojení před povolením Povolení – povolení se závazky – zákaz
32
32 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Úřad posuzuje spojení soutěžitelů : 1.S celkovým obratem po spojení nad 1,5 miliardy Kč u tuzemských fúzí (menší soutěžitel s obratem nad 250 miliónů Kč) 2. S obratem každého ze soutěžitelů nad 1,5 miliardy Kč, u fúzí se vstupujícím soutěžitelem 3. Fúze s celkovým obratem po spojení do 5 miliard Euro (až na výjimky je v pravomoci EK) 2.4. SPOJOVÁNÍ SOUTĚŽITELŮ
33
33 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Spojování soutěžitelů - počty
34
34 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Přezkum rozhodnutí ÚOHS v roce 2009
35
35 Celková výše pokut (1.stupeň) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
36
36 Od roku 2004 se v ČR paralelně aplikují dva soubory soutěžního práva komunitární české Otázky které právo má být na konkrétní jednání aplikováno? české? komunitární?? obě?!? který soutěžní úřad se tím bude zabývat? ÚOHS? Komise?? více soutěžních úřadů?!? České a komunitární soutěžní právo
37
37 Důsledné vymáhání procesních povinností účastníků i jiných soutěžitelů Aktivní využívání všech procesních nástrojů pro odhalování protisoutěžního jednání dawn raids včetně využití nástrojů forenzního šetření Využívání ekonomických analýz za účelem odhalování a pokazování protisoutěžního jednání ekonometrie Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 2.5. ŠETŘENÍ Projekce do rozhodovací činnosti
38
38 Podnět Prvotní zkoumání nedůvodnost Sdělení o nedůvodnosti Šetření před zahájením SŘ nedůvodnost Soutěžní advokacie (neformálně) Správní řízení Rozhodnutí o zastavení řízení Soutěžní advokacie Rozhodnutí o závazcích Rozhodnutí o sankci a zákazu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Šetření úřadu
39
39 Možnost odpustit nebo významně snížit pokutu jako odměna za předložení zásadních důkazů o existenci kartelu úplná imunita odhalení skrytého kartelu pouze jeden uchazeč částečná imunita za poskytnutí důkazů s významnou přidanou hodnotou i více uchazečů PISU kartel Úvahy o aplikaci politiky „narovnání“ snížení pokuty v důsledku uznání skutkového a právního hodnocení případu Leniency a další nástroje
40
40 Vstupovat do obchodních i neobchodních prostor Vyžadovat informace, podklady a vysvětlení Nahlížet do obchodních knih a záznamů (i elektronických) Pečetit Zjednat si přístup (otevřít uzavřené skříně a schránky) Povinnost poskytnout součinnost Komisi Maření vyšetřování – sankce až 1 % z obratu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Pravomoci
41
41 Děkuji Vám za pozornost. www.compet.cz martin.pecina@ volny.cz posta@compet.cz Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.