Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál
Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ, CHOVÁNÍ A SE SOCIÁLNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM Mgr. Jitka Sviráková duben 2013

2 Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE SPE -12 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Jitka Sviráková Vzdělávací oblast Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Téma Vzdělávání osob se specifickými poruchami učení, chování a se sociálním znevýhodněním Ročník 1. Datum tvorby duben 2013 Anotace Výuková prezentace Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

3 Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami
Vzdělávání osob se specifickými poruchami učení, chování a se sociálním znevýhodněním

4 Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
Nejčastější specifické poruchy učení jsou zejména: Dyslexie - potíže se čtením Dysgrafie - potíže se psaním Dysortografie - potíže s pravopisem Dyskalkulie - potíže s počítáním Tyto potíže často doprovází např.: hyperaktivita, nesoustředěnost, impulzivita, špatná pohybová koordinace

5 Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
vzdělávání žáků s těmito potížemi je v podstatě shodné se vzděláváním ostatních žáků v běžné třídě ve speciální třídě a podporuje je zpravidla poradenské zařízení (pedagogicko psychologická poradna), které je odborně vyšetřilo.

6 Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
Péče o žáky se specifickou poruchou učení je podpořena: vyhláškou MŠMT č. 73/ 2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů Vyhláškou MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů Podporu a poradenskou službu při integraci těchto žáků ve školách zajišťují na ZŠ i SŠ výchovní poradci, na některých školách působí speciální pedagogové i psychologové. Zpráva z vyšetření v pedagogicko psychologické poradně je základem pro další práci se žákem ve škole, případně pro vypracování individuálního vzdělávacího plánu - obsahuje doporučení práce se žákem i způsob jeho hodnocení.

7 Podmínky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
erudovaný učitel individuální práce se žákem, respektování jeho pracovního tempa, časté opakování klasifikace a hodnocení žáka s přihlédnutím k jeho poruše (zejména slovní hodnocení) náprava specifických poruch učení snížený počet žáků ve třídě pravidelný režim dne s relaxací komunikace a spolupráce školy s rodiči

8 Vzdělávání žáků s poruchami chování
v základních školách speciálních třídách základních školách praktických Dvě skupiny žáků s poruchami chování: žáci s normálními předpoklady k učení žáci se sníženými předpoklady k učení

9 Vzdělávání žáků s poruchami chování
Jedná se o žáky, kteří svými výkony popř. svým chováním, opakovaně nesplňují očekávání učitele a vymykají se svými výkony normě. Učitelé jsou nuceni jim věnovat speciální zvýšenou pozornost. Jsou impulzivní, silně emočně vzrušiví.

10 Podmínky vzdělávání žáků s poruchami chování:
metody a formy práce speciálněpedagogického charakteru nižší počet žáků ve třídách odpočinkový kout k relaxaci, k individuální činnosti žáka rozšířená nabídka sportovních a volnočasových aktivit dobrá komunikace školy s rodiči žáka

11 Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Jedná se o žáky ze sociálně, kulturně nebo jazykově odlišného prostředí od prostředí žáků majoritní populace: z jiné národnostní menšiny žáci, kteří k nám přicházejí v rámci migrace (zejména azylanti) nebo také žáci z méně podnětného rodinného prostředí

12 Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Odlišnost těchto žáků se projevuje: v chování, v jednání v jiné hodnotové orientaci ve stylu života v pojetí výchovy a ve vztahu ke vzdělání v nedostatečné znalosti vzdělávacího jazyka

13 Podmínky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním:
přípravné třídy základní školy snížený počet žáků ve třídě pomoc asistenta pedagoga přizpůsobení metod a forem práce spolupráce školy s rodinou žáka spolupráce s psychologem, speciálním pedagogem (etopedem, sociálním pracovníkem, aj.)

14 LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, s. ISBN ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. Pedagogika (Grada). ISBN

15 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál"

Podobné prezentace


Reklamy Google