Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Pardubice
2
Směrová stabilita Systémy pro zlepšení směrové stability Směry výzkumu směrové stability
3
? 1. Směrová stabilita Co je směrová stabilita ?
Schopnost vozidla po působení vnější síly, vrátit se do původního jízdního stavu. ?
5
2. Systémy pro zlepšení směrové stability.
ESP - Electronic Stability Programme Systém ESP umožňuje využití jízdních vlastností až na samou hranici fyzikálních zákonů.
6
Kam řidič vozidlo směřuje ? Kam vozidlo doopravdy jede ?
Jak ESP funguje ? Systém ESP prostřednictvím zásahů do ovládání brzd pomáhá zvládnout některé kritické situace. Aby mohlo v kritické situaci ESP správně reagovat, musí znát odpovědi na dvě základní otázky. Kam řidič vozidlo směřuje ? Kam vozidlo doopravdy jede ? - snímač natočení volantu - snímače otáček všech kol Měřič příčného zrychlení a stáčivé rychlosti kolem svislé osy vozu.
8
nedotáčivý smyk přetáčivý smyk bez ESP s ESP
9
Zajímavosti Prvním vozem, který byl vybaven systémem ESP, se stal v roce 1995 Mercedes E nové generace. Cena nového systému však byla pro obecné nasazení příliš vysoká. Kvůli nezdařilému testu švédských novinářů v roce 1997 se však ESP rychle dostalo do výbavy i vozidel nižších tříd. Evropská unie (EU) hodlá učinit ze stabilizačního systému povinnou součást výbavy nových aut. Počínaje rokem 2014 by měly všechny nové automobily v Evropě disponovat elektronickým stabilizačním systémem, rozhodla o tom Evropská komise.
10
Jsou jiné možnosti, než přibrzďováním některého kola?
3. Směry výzkumu směrové stability Jsou jiné možnosti, než přibrzďováním některého kola? ANO Natáčení (řízení) kol zadní nápravy.
14
ŘÍZENÍ ZADNÍ NÁPRAVY ? - přiřizování zadní nápravy se objevovalo již v 60 a 70 letech minulého století - vždy se zachováním mechanické vazby - umožňovalo pouze jednoduchou přenosovou funkci mezi pohybem kol přední nápravy a kol zadní nápravy
15
cílem je– zlepšení manévrovacích schopností vozidla při nízkých rychlostech zlepšení směrové stability při vysokých rychlostech
16
1. - manévrovací schopnosti
natáčením zadních kol v opačném smyslu než kola přední zmenšení poloměru zatáčení
17
2. - směrová stabilita natáčením zadních kol ve stejném smyslu jako kola přední
18
výchozí předpoklady směrová stabilita je rozhodující
pro současné požadavky jakýkoliv systém, zahrnující mechanickou vazbu mezi koly přední a zadní nápravy, z hlediska dynamiky jízdy nevyhovuje
19
pro aplikaci složitějších závislostí mezi natáčením kol ZN a parametry ovlivňujícími směrovou stabilitu úhel stáčení stáčivá rychlost boční zrychlení, z pohledu dynamiky jízdy vozidla, je možný pouze jediný postup simulace
20
zjednodušený grafický výstup modelu
21
natáčení kol obou náprav
22
Využita simulace pro potvrzení faktu,
že přiřizování kol ZN zlepšuje jízdní stabilitu Podstatou je snížení stáčivé rychlosti vozidla
24
ztráta stability při rychlosti 60 km/hod
27
Opět jsme dospěli do stádia kdy byl nutný EXPERIMENT
29
STEER – BY - WIRE celá problematika řízení kol zadní nápravy je složitý problém je nutné brát v úvahu celou řadu vstupních parametrů rychlost jízdy velikost úhlu natočení předních kol jízdní stav vozidla
30
takovéto systémy musí pracovat s určitou „inteligencí“
musí vzít v úvahu například možnost vyjetí od chodníku, nebo z parkoviště
31
natočení předních kol natočení předních a zadních kol
32
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.