Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jízdní stabilita silničních automobilů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jízdní stabilita silničních automobilů."— Transkript prezentace:

1 Jízdní stabilita silničních automobilů.
Pardubice

2 Směrová stabilita Systémy pro zlepšení směrové stability Směry výzkumu směrové stability

3 ? 1. Směrová stabilita Co je směrová stabilita ?
Schopnost vozidla po působení vnější síly, vrátit se do původního jízdního stavu. ?

4

5 2. Systémy pro zlepšení směrové stability.
ESP - Electronic Stability Programme Systém ESP umožňuje využití jízdních vlastností až na samou hranici fyzikálních zákonů.

6 Kam řidič vozidlo směřuje ? Kam vozidlo doopravdy jede ?
Jak ESP funguje ? Systém ESP prostřednictvím zásahů do ovládání brzd pomáhá zvládnout některé kritické situace. Aby mohlo v kritické situaci ESP správně reagovat, musí znát odpovědi na dvě základní otázky. Kam řidič vozidlo směřuje ? Kam vozidlo doopravdy jede ? - snímač natočení volantu - snímače otáček všech kol Měřič příčného zrychlení a stáčivé rychlosti kolem svislé osy vozu.

7

8 nedotáčivý smyk přetáčivý smyk bez ESP s ESP

9 Zajímavosti Prvním vozem, který byl vybaven systémem ESP, se stal v roce 1995 Mercedes E nové generace. Cena nového systému však byla pro obecné nasazení příliš vysoká. Kvůli nezdařilému testu švédských novinářů v roce 1997 se však ESP rychle dostalo do výbavy i vozidel nižších tříd. Evropská unie (EU) hodlá učinit ze stabilizačního systému povinnou součást výbavy nových aut. Počínaje rokem 2014 by měly všechny nové automobily v Evropě disponovat elektronickým stabilizačním systémem, rozhodla o tom Evropská komise.

10 Jsou jiné možnosti, než přibrzďováním některého kola?
3. Směry výzkumu směrové stability Jsou jiné možnosti, než přibrzďováním některého kola? ANO Natáčení (řízení) kol zadní nápravy.

11

12

13

14 ŘÍZENÍ ZADNÍ NÁPRAVY ? - přiřizování zadní nápravy se objevovalo již v 60 a 70 letech minulého století - vždy se zachováním mechanické vazby - umožňovalo pouze jednoduchou přenosovou funkci mezi pohybem kol přední nápravy a kol zadní nápravy

15 cílem je– zlepšení manévrovacích schopností vozidla při nízkých rychlostech zlepšení směrové stability při vysokých rychlostech

16 1. - manévrovací schopnosti
natáčením zadních kol v opačném smyslu než kola přední zmenšení poloměru zatáčení

17 2. - směrová stabilita natáčením zadních kol ve stejném smyslu jako kola přední

18 výchozí předpoklady směrová stabilita je rozhodující
pro současné požadavky jakýkoliv systém, zahrnující mechanickou vazbu mezi koly přední a zadní nápravy, z hlediska dynamiky jízdy nevyhovuje

19 pro aplikaci složitějších závislostí mezi natáčením kol ZN a parametry ovlivňujícími směrovou stabilitu úhel stáčení stáčivá rychlost boční zrychlení, z pohledu dynamiky jízdy vozidla, je možný pouze jediný postup simulace

20 zjednodušený grafický výstup modelu

21 natáčení kol obou náprav

22 Využita simulace pro potvrzení faktu,
že přiřizování kol ZN zlepšuje jízdní stabilitu Podstatou je snížení stáčivé rychlosti vozidla

23

24 ztráta stability při rychlosti 60 km/hod

25

26

27 Opět jsme dospěli do stádia kdy byl nutný EXPERIMENT

28

29 STEER – BY - WIRE celá problematika řízení kol zadní nápravy je složitý problém je nutné brát v úvahu celou řadu vstupních parametrů rychlost jízdy velikost úhlu natočení předních kol jízdní stav vozidla

30 takovéto systémy musí pracovat s určitou „inteligencí“
musí vzít v úvahu například možnost vyjetí od chodníku, nebo z parkoviště

31 natočení předních kol natočení předních a zadních kol

32 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "Jízdní stabilita silničních automobilů."

Podobné prezentace


Reklamy Google