Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Systém sociálního bydlení statutárního města Ostravy
Statutární město Ostrava Systém sociálního bydlení statutárního města Ostravy Od myšlenky k realizaci Workshop MPSV – Spolupráce při poskytování podpory lidem ohroženým ztrátou bydlení Mgr. Zdeněk Živčák, MPA Mgr. Marek Mikulec, Ph.D. 20. června 2019, Ostrava
2
Obsah prezentace Statutární město Ostrava – základní údaje
Sociální služby na území města Statutární město Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení Zaměření na aktivity v letech 2015 – 2019 Úspěšnost zabydlených domácností Dopady sociálního bydlení
3
Statutární město Ostrava
23 městských obvodů obyvatel ( ) 1992 – Statut města Ostravy, bytový fond svěřen městským obvodům Celkový bytový fond bytů ( ) Strategický obecní bytový fond bytů (= 9,2 %) Potřebnost sociálního bydlení 12 sociálně vyloučených lokalit osob žijících v SVL 37 ubytoven se schváleným provozním řádem Kapacita 7543 lůžek cca PnB / měsíčně cca DnB / měsíčně
4
Dosavadní praxe I. Komunitní plánování sociálních služeb
ve městě Ostrava Od roku 2002 město plánuje sociální služby Naplňuje se 5. komunitní plán ( ) Součástí jsou také sociální služby spojené s bydlením, a to pobytové, ambulantní, terénní 413 míst v azylových domech (164 pro muže a 249 pro ženy a matky s dětmi) 14 krizových lůžek 120 míst v noclehárnách 125 míst v nízkoprahových denních center 85 míst v domově se zvláštním režimem „Domov Přístav“ 29 míst v domově se zvláštním režimem „Přístav II“ 21 míst v domě na půl cesty „zimní program“ uvedené kapacity jsou rozšířeny o 54 lůžek a 120 tzv. volných židlí
5
Dosavadní praxe II. Bydlení s doprovodným sociálním programem
Kvantitativní nárůst v r (v návaznosti na novelu zákona o pomoci v hmotné nouzi – tzv. Stanjurův přílepek) Spolupráce města a neziskových organizací Data k 31. prosinci 2018 – sociální bydlení/bydlení s doprovodným sociálním programem Koncepce sociálního bydlení SMO nastavuje pravidelný monitoring vymezených indikátorů (2x ročně): 726 bytů s celkovým počtem cca ubytovaných osob byty jsou poskytovány od 17 organizací Statutární město Ostrava Neziskové organizace společnost RESIDOMO
6
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení I.
2012 – program Sociální inkluze Ostrava zkušenosti Spolupráce s neziskovými organizacemi 2015 Národní úroveň Koncepce sociálního bydlení ČR Přípravy zákona o sociálním bydlení Lokální úroveň Zájem města o systémové/koncepční projekty Spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování (od r. 2015) Systémové projekty města – bydlení, rodina, prevence (OPZ výzva č. 26), vzdělávání (OPVVV) Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava Sociální bydlení ve městě Ostrava (OPZ výzva č. 52) Zahájení tvorby systému sociálního bydlení statutárního města Ostravy Příprava projektu na tvorbu místního systému sociálního bydlení Přípravný tým; již v této fázi spolupráce s aktéry procesu (městské obvody, ÚP ČR, neziskové organizace) Zajištění bytového fondu pro sociální bydlení
7
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení II.
2016 Zahájení realizace projektu Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava OPZ, 3 roky; tvorba koncepce sociálního bydlení a její pilotní ověření Tvoříme nový systém a začínáme přípravu lokální koncepce sociálního bydlení Sociální bydlení Vymezení cílové skupiny bytová nouze; reflexe diskursu zasloužilosti/nezasloužilosti Nastavení vstupu do systému sociálního bydlení – příjem žádostí, posuzování bytové situace domácností žádajících o sociální byt (= posuzování míry prekérnosti) Nastavení spolupráce klíčových aktérů – magistrát, městské obvody, ÚP ČR, neziskové organizace, soukromý vlastník bytového fondu, energetická společnost Sociální práce se zabydlenými domácnostmi (individuálně nastavená intenzita podpory) Koncepce Tým bydlení, pracovní skupiny, zapojení domácností se zkušeností s bytovou nouzí Spolupráce s MPSV, veřejnými vysokými školami Formativní evaluace Spolupráce s MPSV v projektu „Sociální bydlení – metodická a informační podpora v oblasti sociálních agend“ Členství v PS, setkávání zapojených obcí (14+2), evaluace, tematické workshopy, metodiky
8
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení III.
Vyjednávání s městskými obvody Udržitelnost sociálního bydlení – důležité aktivní zapojení Klíčové oblasti nastavení spolupráce Bytový fond – struktura a poloha bytového fondu; počet bytů Cílová skupina Nájemní smlouva Práh vstupu do sociálního bydlení Sociální práce – spolupráce s domácnostmi, počet domácností na úvazek sociálního pracovníka Variující míra nadšení Kompromis = snaha o optimální mix chtěného a možného
9
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení IV.
Postupné propojování oblasti sociálního bydlení s koncepčními materiály města – Strategický plán rozvoje města , 5. Komunitní plán sociálních služeb a souvisejících aktivit ve městě Ostrava na období synergie Ukotvování a precizace nastavených mechanismů Postupné zabydlování domácností Listopad 2017 – zastupitelstvo schvaluje Koncepci sociálního bydlení statutárního města Ostravy Témata koncepce: Prevence ztráty bydlení Vymezení/zajištění kapacity bytového fondu Systém sociálního bydlení Financování sociálního bydlení Přípravy Akčního plánu
10
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení V.
Pracovní skupina sociálního bydlení 26 členů schválených Radou města, předseda náměstek primátora Magistrát, 7 městských obvodů, ÚP ČR, 5 neziskových organizací, soukromý vlastník bytového fondu, MPSV, veřejná VŠ, ASZ, PSB Vysoká účast – zapojení aktérů lokální i národní úrovně Koncepční a „pracovní“ části jednání Pilotáž nastavených procesů a jejich vyhodnocování Precizace a konkretizace procesů Nové formy spolupráce – např. MS Pakt zaměstnanosti Formativní evaluace Evaluační rozhovory se zabydlenými domácnostmi Mapování dopadů sociálního bydlení na domácnosti Spolupráce s akademickou sférou TAČR Komunitně založené participativní plánování v městském prostoru (FSS OU, VŠB-TUO) TAČR Vývojová dynamika segregace a sociálního vyloučení v území (PřF UK)
11
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení VI.
2019 a dále Akční plán koncepce sociálního bydlení statutárního města Ostravy Aktivity a opatření jsou nastavovány do roku 2021, kdy bude plán aktualizován/revidován Pracovní skupinou. Akční plán je členěn do pěti tematických oblastí: A. Prevence ztráty bydlení B. Bytový fond pro sociální bydlení C. Systém sociálního bydlení D. Financování sociálního bydlení E. Nastavení PR a komunikace Každá z oblastí je dále členěna na opatření, která naplňují aktivity. Zastupitelstvo města Ostravy – 19. června 2019 SCHVÁLENO!!!
12
SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení VII.
2019 a dále cíl: Vytvoření uceleného systému sociálního bydlení naplňujícího potřeby obyvatel města, u kterých byla identifikována bytová nouze. Pro funkční systém sociálního bydlení (přechod z projektové prostředí na stabilní součást inkluzivních aktivit obce/státu) je třeba zajistit: rozvoj kapacit bytového fondu pro sociální bydlení; sociální práci – s každou ze zabydlených domácností spolupracuje sociální pracovník a vytvářejí individuální plán, kde jsou stanoveny cíle této spolupráce; funkční nastavení spolupráce Magistrátu města Ostravy s městskými obvody a dalšími relevantními aktéry (neziskovými organizacemi, Úřadem práce ČR, soukromými vlastníky bytového fondu, národními aktéry – Ministerstvem práce a sociálních věcí, ASZ); formativní evaluaci (= průběžný monitoring a možnost úpravy realizovaných aktivit) spolupráce sociálního pracovníka se zabydlenou domácností a také spolupráce klíčových aktérů v rámci systému.
13
Realizovaný projekt a „úspěšnost“ zabydlených domácností
Vyhodnocení úspěšnosti k 20. květnu 2019 Počet zabydlených domácností Počet ukončených smluv pro porušení povinností nájemce Procentní úspěšnost Mariánské Hory a Hulváky 6 1 83 Moravská Ostrava a Přívoz 18 3 Ostrava-Jih 69 12 Poruba 16 5 Slezská Ostrava 100 SMO, magistrát 2 Vítkovice 9 67 Celkem 123 24 80 Podmínky prodloužení nájemní smlouvy: Nejsou dluhy související s bydlení (případně je jejich aktivní snaha o úhradu) Domácnost spolupracuje se sociálním pracovníkem Je funkční sousedství (= nejsou opakované stížnosti apod.)
14
Sociální bydlení a jeho dopady I.
Realizace projektu Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava (10/2016 – 9/2019) Aktuálně zabydleno 96 domácností (= 251 osob – 129 dospělých dětí) Dopady zabydlení na domácnosti v projektu pocit bezpečí, jistoty a klidu (přibližně 90 %zapojených domácností), zlepšení psychické pohody, méně stresu z nejistoty, zlepšení spánku (přibližně 80% zapojených domácností), zlepšení zdravotního stavu dospělých i dětí (přibližně 25% zapojených domácností), zlepšení rodinných vztahů, méně hádek daných snížením stresu a získáním více soukromí (uvádějí všechny domácnosti s dětmi), děti se ve škole nestydí, mohou si pozvat spolužáky domů – destigmatizace (uvádějí domácnosti s dětmi školního věku, které dříve bydlely na ubytovnách), získání bydlení jako nový start do života.
15
Sociální bydlení a jeho dopady II. – emická perspektiva
„Tak pro mě je lepší, že už se nestydím za to, kde bydlím, když se někdo v práci nebo jinde zeptá, můžu říct, kde bydlím a nestydím se za to. No a určitě se zlepšil i život syna. Dřív si domů nikdy kamarády nevodil. Teď, co tu bydlíme (2 měsíce), už tu kamaráda měl.“ (domácnost se dvěma dospělými a čtyřmi dětmi, dříve ubytovna) „Syn je astmatik a já s ním byla pořád v nemocnici, protože v tom domě byly všude plísně. Teď je to mnohem lepší, tady se mu dýchá lépe.“ (domácnost s dvěma dospělými a dvěma dětmi, dříve bydleli v SVL) „Když mám bydlení, je to jistota, chodí se přeci jen lépe do práce. Sociální pracovnice mi teď pomáhá najít všechny mé dluhy, chci to mít jako nový začátek.“ (domácnost s jedním jedince, dříve ubytovna) „Děti mají konečně vlastní pokoj, svůj prostor. A i my dospělí zde máme svůj prostor, už se tolik nehádáme, nelezeme si na nervy.“ (domácnost se dvěma dospělými a dvěma dětmi, dříve ubytovna)
16
Sociální bydlení a jeho dopady III.
(průměr, průběžná data; pouze! náklady na bydlení) „za méně peněz více prostoru“ (možné dopady na veřejné rozpočty a finanční situaci domácností) „největší“ změna u domácností z ubytoven (průměrný pokles nákladů o 18,3 % = 555 Kč/osoba/měsíc a k dispozici o 93 % více prostoru = 9,96 19,27 m2) Průměrně má každá ze zabydlených domácností o více než 10 % nižší náklady na bydlení a má k dispozici o 60 % více prostoru (+ 7,29 m2/osoba) Sociální bydlení a zaměstnání – systémové a individuální bariéry; 45 dospělých ze zabydlených domácností začalo krátko-středně-dlouhodobě pracovat (HPP, DPP, DPČ) – vyhodnocujeme z dlouhodobého hlediska Daří se spolupráce? ano Daří se se všemi? ne, ale máme úspěšnost udržení si bydlení 80 % Všechny domácnosti spolupracují se sociálními pracovníky a tvoří individuální plány (stanovují cíle spolupráce) Metodika sociální práce v sociálním bydlení Práce se sousedstvím, door management
17
Děkujeme Vám za pozornost
Mgr. Zdeněk Živčák, MPA Vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, věcný garant projektu M: Mgr. Marek Mikulec, Ph.D. Sociální pracovník v oblasti bydlení – metodik M:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.