Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDušan Štěpánek
1
Společenská odpovědnost firem – platforma slučitelnosti rodiny a zaměstnání
Dana Bernardová Workshop pro zaměstnavatele na podporu rozvoje dobré praxe v oblasti slučitelnosti rodiny a zaměstnání Ostrava
2
Současná společnost Krize civilizace.
Vytlačení přirozených projevů solidarity s okolním prostředím. Hledání vzorů úspěšného podnikání (Baťa, Taylor). Vznik podnikatelské etiky. Koncept trvale udržitelného rozvoje. Vývoj vědních disciplín - ekonomika, management (Samuelson,Drucker,Senge)
3
Koncept společenská odpovědnost firem - CSR
„... dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“. Zelená kniha Evropské unie. ZELENA LISTINA:podpora evropského rámce….. Komise evropských společenství, Brusel, 2001.
4
Principy CSR Sounáležitost, sociální cítění. Proaktivita, kreativita.
Aktivity nad rámec vlastního podnikání a zákonné povinnosti. Dobrovolnost. Komunikace s okolím, transparentnost. Flexibilita, pozitivní myšlení. Postoj
5
Co je CSR v současném pojetí organizací?
Přístup, postoj, osobní hodnoty, vztah. Dobrovolné aktivity jednotlivců, organizací. Etická pravidla v podnikání. Způsob prezentace a zviditelnění organizací. Standardy auditu, kvality, měření.
6
Sedm principů CSR dle ISO 26 000
Transparentnost. Etické jednání. Dodržování zákonů. Zodpovědnost. Respektování zájmů zainteresovaných skupin. Dodržování lidských práv. Respektování mezinárodních norem jednání.
7
Historie CSR 1953 Bowen, USA: „Social responsibilities of the Businessman“: „Jedná se o závazky podnikatele uskutečňovat takové postupy, přijímat taková rozhodnutí nebo následovat takový směr jednání, které jsou žádoucí z hlediska cílů a hodnot naší společnosti.“ 70tá léta: doplňování, zpřesňování, poznání, že pouhé naplňování legislativních požadavků není CSR, rozšíření v UK. 1979 Carroll: teorie čtyř pilířů – ekonomický, legislativní etický a dobrovolný (filantropický). 80tá léta: doplnění o zaměření na „stakeholders“. 1984 Freeman: teorie CSR a stakeholders.
8
Další pojetí definic CSR
Friedman – „další forma zisku“. Davis – „aktivity nad rámec pouhého zisku“. McGuire – „aktivity nad rámec ekonomických a právních povinností“. Manne – „dobrovolné činnosti firmy“. Wallton – „zájem o širší společenský systém“. Hay, Gray – odpovědnost k problémovým oblastem společnosti“.
9
Pilíře CSR Ekonomický. Sociální. Environmentální. Ekologický.
10
Kdo se společenskou odpovědností zabývá?
Makroúroveň: OSN, EU, vláda, ministerstva. Mezoúroveň: organizace. Mikroúroveň: jednotlivci - soukromé osoby, zaměstnanci, podnikatelé.
11
Postoje podniků v ČR Necelá polovina zaměstnanců se setkala s konceptem CSR (velké firmy až 64 %, střední 36 % a malé 30 %). Prioritou jsou zejména korektní vztahy k zákazníkům, zaměstnancům, majitelům a snaha o pomoc potřebným. Motivem jsou především eticko-morální důvody, péče o zaměstnance, možné zlepšování výkonnosti a konkurenceschopnosti podniku, ekologické chování. Přínosy spatřují podniky především v posílení firemní kultury, ve zlepšení image podniku, ve vyšší spokojenost zaměstnanců a loajalitě zákazníků. Bariéry, které je omezují, jsou přílišná byrokracie, nedostatečná podpora ze strany státu (nepříznivé legislativní a daňové prostředí), těžko prokazatelné finanční přínosy a často i nezájem vrcholového vedení. CSR je vnímána jako východisko pro využití ostatních nástrojů udržitelné spotřeby a výroby (vstupní hodnocení udržitelné spotřeby a výroby již realizovalo 50 podniků). Prováděné průzkumy a aktivity v prostředí organizací (průzkum Business Leaders Fora v roce 2012, projekty EMPRESS ), tak i průzkumy veřejného mínění (CSR Eurobarometr, průzkumy agentury IPSOS, GFK) tamtéž
12
Postoje veřejnosti 75 % občanů přiznává význam a potažmo pověst firmy pro rozhodování o nákupu. 25 % neví o CSR (tedy nevnímají.) Ostatní respondenti chápou CSR jako projev etiky, serióznosti a slušnosti, odpovědnosti vůči zaměstnancům a zákazníkům. Prioritou je především vztah firem k životnímu prostředí a k zákazníkům. Ochota připlatit si za „odpovědný“ produkt. Ochota vlastní angažovanosti (třídění odpadů, dárcovství, úspory v domácnostech). Vliv firem na společnost a ŽP je vnímán pozitivně a neustále se zlepšuje. V oblasti CSR jsou požadovány aktivity ve vztahu k zaměstnancům, k tvorbě pracovních míst a kvalitě produktů. Palčivým problémem je nezaměstnanost, nekvalitní produkty, znečišťování ŽP a nadměrné využívání přírodních zdrojů.
13
Proč se věnovat slučitelnosti rodiny a zaměstnání?
Z pohledu zaměstnanců… Z pohledu zaměstnavatelů… Z pohledu celé společnosti…
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.