Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Připraveno pro vystoupení na Moravském dopravním fóru
Perspektivy financování projektů dopravní infrastruktury ze zdrojů EU po roce 2020: komplexní příprava je klíčová Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na Moravském dopravním fóru Olomouc, duben 2019
2
MAKROEKONOMICKÝ VÝVOJ A JEHO VÝCHODISKA
Pozvolné zpomalování i měnící se role jednotlivých složek poptávky; vysoká úroveň spotřeby domácností i investic, záporný příspěvek zahraničního obchodu, zvyšující se význam spotřeby vlády Prostor pro hospodářskou politiku – rozumné a připravené investice s významným dopadem a vysokou návratností; bez ohledu na to, zda čelíme cyklické korekci; potřeba realizace strategicky významných aktivit – částečně řešení restů z minulosti, částečně pak potřeba typicky rozvojových projektů
3
MAKROEKONOMICKÝ VÝVOJ A JEHO VÝCHODISKA
2019 2020 HDP 2,5 2,8 Investice 3,1 3,0 Spotřeba domácností 3,3 Spotřeba vlády Saldo veřejných rozpočtů 1,1 0,9 Veřejný dluh 32,1 31,4 Inflace 2,3 2,0 Míra nezaměstnanosti Běžný účet 0,5 0,6
4
MAKROEKONOMICKÝ VÝVOJ A JEHO VÝCHODISKA
Jádro budoucího ekonomického předurčení: Investiční aktivita – soukromá i veřejná; Potřeba kvantifikovat investiční potřebu České republiky v příslušných časových horizontech a stanovení strategie jejího naplňování (Národní investiční plán může představovat zásadní součást této strategie); Zásadní je též vymezení kritérií, podle kterých se bude investiční strategie řídit a NIP provádět (řešení případů tržních selhání, strategické rozvojové projekty, ale i naplňování sociální funkce a rovnoměrné a férové rozdělování bohatství); Velký problém investic v České republice – nízká míra jejich výnosnosti a omezený rozsah jejich dopadů
5
INVESTICE
6
STAVEBNICTVÍ
7
REALISTICKÝ KONVERGENČNÍ SCÉNÁŘ A INVESTIČNÍ POTŘEBA
Založen na předpokladu přibližně 2,5% průměrného reálného růstu pro období příští dekády, s příslušným cyklickým výkyvem do roku 2030, udržování vysoké míry investic na HDP a respektování poměru mezi soukromými a veřejnými investicemi (dlouhodobě přibližně v poměru 6:1, v období cyklického zpomalení přibližně 4,5:1, kdy zvýší váhu veřejné investice); Do roku 2021 (2019 – 2021) by měl objem veřejných kapitálových výdajů pro udržení konvergenční trajektorie dosáhnout alespoň na 600 mld. CZK; do roku 2025 činí tato investiční potřeba alespoň mld. CZK; do roku 2030 pak přibližně mld. CZK
8
OBLASTI OBSAHOVÉHO ZAMĚŘENÍ INVESTIC: DOMÁCÍ ÚKOLY
Odstranění stávajících restů (Konvergenční aktivity – především dopravní infrastruktura, aktivity spojené s podstatným zefektivněním veřejné správy, náprava nevyvážené vlastnické struktury ekonomiky ve směru cílené podpory malých a středních podniků); Naplňování výzev moderní ekonomické a společenské organizace (Rozvojové/ růstové aktivity – digitalizace, virtualizace ekonomických činností, efektivní nakládání s energetickými zdroji, součinnost vzdělávacího, výzkumného, vývojového a aplikačního procesu); Zajištění moderního sociálního standardu (Sociálně zaměřené/ welfarové aktivity – zajištění standardu občanské vybavenosti, sociálních a zdravotních služeb)
9
FINANCOVÁNÍ INVESTIC Identifikace disponibilních veřejných zdrojů národních, případně regionálních; Potřeba překonání zažitého názoru, že jediným představitelným veřejným zdrojem pro investice veřejného charakteru je jednorázová účelová dotace; Využití možností Rozpočtu EU a finančního rámce 2021 – 2027; poslední šance využít z pozice země kohezního charakteru; přesto silná potřeba neulpívat pouze na kohezní politice a nejen se poohlížet po jiných kapitolách tohoto zdroje; Nalezení možností efektivního zapojení soukromých finančních zdrojů (nejen PPP a financování založené na konceptu návratných finančních nástrojů, nýbrž též nalezení citlivého a tržně konformního způsobu řešení problému chronického deficitu bilance výnosů, tedy odlivu zisků); Odhad výše a struktury veřejného majetku a určení jeho potřebnosti
10
REALIZACE INVESTIC Potřebnost bez ohledu na fázi hospodářského cyklu;
Nepřijde-li krize, pouze zpomalení tempa růstu – odstraní se resty, jež vesměs brání zdravému rozvoji a podkopávají růstový potenciál; Přijde-li krize, především investice do veřejné infrastruktury mohou významně změkčit její průběh; Pozemní stavitelství – daleko více závislé na hospodářském cyklu; Inženýrské stavitelství – nejvýznamnější oblast, kde stát může vylaďovat svoji investiční politiku a ovlivňovat tak vývoj cyklu; Klíčová je připravenost investiční strategie (v nejširším slova smyslu) – klíč k úspěchu a zajištění kvantitativní i kvalitativní proměny investičních aktivit u nás, případně k nezdaru k uskutečnění této proměny
11
KOHEZNÍ POLITIKA 2021 - 2027 5 investičních priorit:
Inteligentnější Evropa (inovace, digitalizace, ekonomická transformace a podpora malých a středních podniků); Zelenější a bezuhlíková Evropa (transformace energetiky, podpora obnovitelných zdrojů, opatření k naplňování klimatických cílů); Propojenější Evropa (strategické dopravní a digitální sítě); Sociálnější Evropa (provádění Evropského pilíře sociálních práv, podpora zaměstnanosti respektující kvalitativní rozměr vytvářených pracovních míst, vzdělávání, dovednosti, sociální začleňování a rovný přístup ke zdravotní péči); Evropa bližší občanům (podpora místně vedených strategií rozvoje a udržitelného rozvoje měst v EU); Celkem pro kohezní politiku pro celou EU 330,6 mld. EUR; Česká republika – 17,8 mld. EUR
12
KOHEZNÍ POLITIKA Posílení tematické koncentrace (65% - 85% zdrojů ERDF a Kohezního fondu na první dvě investiční priority; 3 kategorie regionů (méně rozvinuté, přechodové, rozvinutější); Míra kofinancování: 70% méně rozvinuté; 55% přechodové; 40% rozvinutější); 6% ERDF na udržitelný rozvoj měst; Zvýšení podílu ESF+ z 23% na 27% celkového objemu prostředků na kohezní politiku
13
KOHEZNÍ POLITIKA Schválena podoba nových Operačních programů: Konkurenceschopnost (MPO); Doprava (MD); Životní prostředí (MŽP); Výzkum a vzdělávání (MŠMT); Lidské zdroje (MPSV); Integrovaný regionální (MMR); Technická pomoc a kvalita správy (MMR)
14
CENTRÁLNĚ ŘÍZENÉ PROGRAMY A DOPRAVA/ MOBILITA
Nástroj pro propojení Evropy (CEF): 30,615 MLD. EUR na rozvoj transevropských dopravních sítí TEN-T Program InvestEU: 11,5 MLD. EUR záruka na rozvoj udržitelné infrastruktury (projekty na podporu rozvoje dopravní infrastruktury TEN-T, včetně městských uzlů, multimodálních terminálů a jejich napojení na hlavní sítě; inteligentních a udržitelných projektů městské mobility, železniční infrastruktury, infrastruktury pro alternativní paliva)
15
Děkuji za Vaši pozornost
Petr Zahradník, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky, ekonomický poradce, Česká spořitelna
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.