Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPetra Vacková
1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ A_ SVET_18 Dobro, zlo a svědomí Téma sady: Člověk a svět Obor, ročník: Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření: březen 2013 Anotace: Dobro, zlo, filosofické názory na existenci zla, svědomí Metodický obsah: Výklad nového učiva, aktivita na zamyšlení a zopakování pojmů
2
Mohu někomu dobro vnutit?
Souhrnný název pro něco hodnotné, vynikají Dobro je to, co odpovídá mravním normám a nejvyššímu mravnímu ideálu V etické rovině je protikladem zla Schopnost rozlišovat mezi dobrem a zlem patří k základním charakteristikám mravního rozměru člověka Od dětství se to učíme v pohádkách Postupem času chápeme, že aby něco bylo skutečné dobro, je to prospěšné i ostatním, nejen mně Je třeba hledat hlubší smysl dobra Mohu někomu dobro vnutit?
3
Zlo Souhrnný název pro něco nehodnotné, co neodpovídá mravním normám Základní dělení zla: Zlo fyzické (přírodní) – např. zemětřesení. Nikdo nepřestoupil mravní normu. Zlo mravní – spočívá (tak jako dobro) v lidské svobodě. Člověk vědomě či z nedbalosti překročil mravní normu. Např. zodpovědný člověk včas nevypustil přehradu a došlo k povodni Pokud se člověk ocitne tváří v tvář zlu, neptá se, odkud pochází či jaký to je druh, ale ptá se, co proti zlu může udělat
4
Filosofické názory na existenci zla
Proč zlo vůbec existuje? Proč musí lidé trpět? Evropská filosofická tradice: Zlo neexistuje, je to pouze nedostatek dobra, tak jako je tma absenci světla. Orientální tradice: Zlo a dobro jsou dva rovnoprávné principy, které se od počátku věků sváří a budu i nadále. Tento svár vytváří skutečnost Existuje i názor různých náboženství, že zlo je boží trest
5
Svědomí Je zvláštní jev lidského vědomí
Člověk ho zakouší jako „vnitřní hlas“, který hodnotí jeho jednání Je vnitřním měřítkem morálnosti lidského jednání Pokud jednáme proti němu, pociťujeme výčitky Základem svědomí jsou mravní normy, které jsme si osvojili a máme je v podvědomí Není dobré, když má někdo neustále své svědomí „čisté“, ale ani pokud má trvale pocit viny Jako první o něm hovořil Sókrates a nazval ho daimonion
6
Co je dobro a co zlo? Vytvořte 2 sloupce:
Důsledné prosazování státního zájmu Chování zvířat v klecích Trest smrti Přesné plnění pracovní náplně Působení bolesti druhému člověku Používání zvířat k vědeckým pokusům Eutanazie Maturitní zkouška Diskuse nad rozdělením. Je vše tak černobílé?
7
Jaký je rozdíl mezi následujícími situacemi?
Ztráta veškerého majetku rodiny v důsledku zemětřesení Vyoperování zdravé (tj. nesprávné) ledviny nemocnému pacientovi Úmrtí blízkého na závažné onemocnění Trvalé následky po autonehodě, kdy nebyla člověku včas poskytnuta adekvátní první pomoc Ztráta zaměstnání kvůli ekonomické krizi
8
Zlo fyzické X Zlo mravní
Ztráta veškerého majetku rodiny v důsledku zemětřesení Úmrtí blízkého na závažné onemocnění -? Vyoperování zdravé (tj. nesprávné) ledviny nemocnému pacientovi Trvalé následky po autonehodě … první pomoc Ztráta zaměstnání kvůli ekonomické krizi - ?
9
K jakému kulturnímu okruhu byste přiřadili následující výroky?
Zlo jako takové neexistuje, je pouze nedostatkem dobra (jako tma je nedostatkem světla) Zlo a dobro tvoří jednotný princip tohoto světa, jsou ve věčném sváru, který dává světu dynamiku
10
Přiřaďte pojem ke správné definici:
Omezení, které si člověk ve svém jednání klade a které mu brání jednat proti jeho přesvědčení (tj. zle) Vše hodnotné, vynikající, odpovídající mravním normám Filosofická disciplína, zkoumá morálku, morální jednání a jeho normy Zvláštní jev lidského vědomí, vnitřní hlas, hodnotící chování čl., upozorňuje, pokud se č. zachoval špatně Schopnost i možnost volit, rozhodovat a jednat „podle svého“, to jest také odpovědně Dobro Svědomí Etika Svoboda Morální norma
11
Zdroje a autorská práva
DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN KUPKOVÁ, Ivana. Příprava na výuku etiky při souvislé pedagogické praxi. Hradec Králové: Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové, 2009 Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.