Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Kódy studijních programů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, Praha 1 • tel.: •
2
Kód studijního programu
Pro studijní programy akreditované/schválené v rámci institucionální akreditace po Jednoznačná identifikace studijního programu, statistické účely, potřeby MŠMT Základem kódu studijního programu – kód podrobně vymezeného oboru klasifikace International Standard Classification of Education (ISCED-F)
3
Příklad kódu studijního programu Sociologie: B0314A250001
Struktura kódu Každému jednotlivému studijnímu programu je přiřazen unikátní kód, který nese informaci o základních charakteristikách studijního programu. Typ studijního programu (B, M, N, P), kód 3. úrovně mezinárodní standardní klasifikace vzdělání ISCED-F 2013 (např. 0713), profil studijního programu (A, P; pro doktorský - D), převládající oblast vzdělávání (01-37), pořadí studijního programu (se stejnými údaji v předchozích položkách; čtyřmístné). Příklad kódu studijního programu Sociologie: B0314A250001
4
Jednotlivý studijní program
Dán rozhodnutím o akreditaci studijního programu nebo schválením studijního programu vysokou školou v rámci institucionální akreditace. Jiné rozhodnutí o akreditaci/schválení tak znamená i jiný studijní program a tedy i jiný kód. Nevztahuje se na prodloužení a rozšíření akreditace.
5
B0314A250001 – stanovení kódu klasifikace ISCED-F Dle obsahu SP
Způsob přiřazení kódu studijního programu (SP) B0314A – stanovení kódu klasifikace ISCED-F Dle obsahu SP Na základě názvu SP Na základě profilu absolventa SP – dle popisu Na základě předmětové skladby SP – klasifikace každého povinného předmětu
6
Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání České republiky
Profil absolventa Má obsahovat: odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti absolventa. Nejednoznačnost: Multidisciplinarita (např. SP sportovní technologie) Obsahová nejednoznačnost Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání České republiky Popisuje a kategorizuje kvalifikace udělované vysokými školami v České republice. Je založen na stanovení tzv. výsledků učení, kterých by absolventi jednotlivých úrovní měli při absolvování studia dosahovat a které jsou rozděleny na odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti. Příručka pro využívání výsledků učení na vysokých školách
7
Profil absolventa – obsahová nejednoznačnost
Absolvent doktorského studijního programu XY má následující znalosti a předpoklady: Schopnost samostatné vědecké a vědeckopedagogické práce v týmu domácích i zahraničních vědeckých pracovníků. Dobrou znalost anglického jazyka podpořenou povinnou stáží na zahraničním pracovišti a odbornou zkouškou Připravenost na uplatnění se v oblasti rezortního výzkumu nebo na místech vyžadujících vysokou profesionální úroveň v aplikovaných ekologických vědách, ve státním i soukromém sektoru. Schopnost samostatně žádat a řešit výzkumné projekty, publikovat vědecké recenzované články či jiné typy publikací. Hluboké teoretické znalosti ve specializaci, která je dána jednak tématem dizertační práce, jednak absolvovanými předměty v rámci studijního plánu, ale také znalostmi získanými systematickou samostatnou prací a studiem potřebných vědních disciplín nezbytných pro zpracování dizertační práce Znalost výpočetní techniky a práce se špičkovým software. Schopnost přenášet vědecké poznatky do praxe formou metodik, legislativních předpisů apod., stejně jako popularizovat výzkumné aktivity. Orientace v metodických postupech experimentální a projekční činnosti. Schopnost předávat znalosti a výsledky výzkumu v rámci výuky, na konferencích či workshopech.
8
Předmětová skladba předmět ects isced-f 2013 0912 0714 0541 0788 0688
Anatomie a morfologie 5 0912 Elektrotechnický seminář 0714 Matematika 7 0541 Statika 0788 Základy informatiky 4 0688 Algoritmizace a programování 0613 Funkční anatomie Fyziologie člověka Kinantropologie 1014 6 Technická mechanika Biomechanika sportu 0588 isced-f 2013 ects podíl 0541 13 9% 0542 5 4% 0588 10 7% 0613 4 3% 0688 0714 32 23% 0719 0788 24 17% 0912 26 19% 0915 3 2% 1014 Celkový součet 139 100%
9
Žádost o udělení akreditace NAÚ
Proces získání kódu studijního programu - akreditace Žádost o udělení akreditace NAÚ Žádost obsahuje návrh kódu ISCED-F, případně jeho odůvodnění Po udělení akreditace přebírá MŠMT informace o SP potřebné k přidělení kódu a další charakteristiky SP, včetně žádosti o akreditaci Po přidělení kódu je název SP, kód a další informace o SP zveřejněn v Registru vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů
10
MŠMT posoudí návrh kódu ISCED-F
Proces získání kódu studijního programu – schválení v rámci institucionální akreditace VŠ může zaslat MŠMT informace o schválených SP dle dohodnuté struktury (obsahuje návrh kódu ISCED-F, neobsahuje předmětovou skladbu) MŠMT posoudí návrh kódu ISCED-F Soulad = přidělení kódu SP Nesoulad = zaslání protinávrhu vysoké škole, další komunikace Zveřejnění v Registru vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů
11
https://regvssp.msmt.cz/registrvssp/
Registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů „…se člení podle vysokých škol, oblastí vzdělávání a typů studijních programů a jejich profilů. Součástí registru je Seznam poskytovatelů zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky, uvedených v § 93a, a jimi uskutečňovaných zahraničních vysokoškolských studijních programů“ Export: Temp XLSX
12
Správcem a koordinátorem je UNESCO Institute for Statistics (UIS)
Klasifikace ISCED (International Standard Classification of Education) Vlastníkem klasifikace ISCED je OSN (patří do skupiny ekonomických a sociálních klasifikací) Správcem a koordinátorem je UNESCO Institute for Statistics (UIS) Klasifikace ISCED začala vznikat v 1. pol. 70. let a byla schválena v roce 1976 První revize byla schválena v roce 1997, druhá revize, platná v současné době, pak v letech 2011 (úrovně vzdělávání/vzdělání) a 2013 (oblasti vzdělávání)
13
Metodická příručka a Vysvětlivky
Stanovení kódu klasifikace ISCED-F Postup na stránkách MŠMT - Metodická příručka a Vysvětlivky
14
05, 021, 0210 – nejednoznačné kódy 88 vs. 09
Stanovení kódu klasifikace ISCED-F – praktické informace 05, 021, 0210 – nejednoznačné kódy 88 vs. 09 88 = u dvou oborů rozdíl méně než 10 % - ne 60+40, ano 53+47; více oborů 09 = jasně úzce vymezený obor, který není v klasifikaci a není ojedinělý (např. Nanotechnologie, Systémové inženýrství, Environmentální studia)
15
0114 – Příprava učitelů s předmětovou specializací
Stanovení kódu klasifikace ISCED-F – praktické informace 0114 – Příprava učitelů s předmětovou specializací i pro bakalářské SP (Předmět XY se zaměřením na vzdělávání) pro statistické účely 0231 – Osvojování si jazyka – cizí jazyky (druhý jazyk) + kulturní kontext (SP s obsahem filologie, jazyk a literatura, Baltistika apod.) 0232 – Literatura a lingvistika – jazykověda, lingvistika, jazyky se úrovní znalostí rodilého mluvčího, typicky český jazyk; nebo cizí v PhD typu
16
Didaktika – viz výše, přiřazováno 0111 (Pedagogika)
Stanovení kódu klasifikace ISCED-F – praktické informace 0413 – Management a správa Přiřazováno i SP, jejichž obsah není management jako takový, ale zaměřuje se na určitou oblast – školský, zdravotnický, sportu apod. Primárním zaměřením/oborem je však management = nebát se tento kód zvolit, i když to znamená vystoupit o oblasti vzdělávání či zaměření fakulty Didaktika – viz výše, přiřazováno 0111 (Pedagogika) 0531 (Chemie) vs (Chemické inženýrství a technologie) Profil absolventa Mimo oblast vzdělávání Statistické účely
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.