Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
VYPRAVOVÁNÍ VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová
2
POZOR NA PLAGIÁTORSTVÍ!
VYPRAVOVÁNÍ funkční styl: prostě sdělovací, umělecký slohový postup: vyprávěcí (popisný, úvahový) markantní prvek: sled dějových složek, jedna je příčinou druhé POZOR NA PLAGIÁTORSTVÍ!
3
HLAVNÍ POŽADAVKY dynamičnost (nezaměnit za dějový popis), adresátovi je nastiňován zajímavý děj mezi jeho jednotlivými složkami je příčinná souvislost cílem je představit konkrétní příběh/událost jako uzavřený celek s napínavým průběhem a završeným pointou
4
KOMPOZICE VYPRAVOVÁNÍ
ideálně podobná kompozici dramatu: expozice kolize krize peripetie rozuzlení / pointa
5
KOMPOZICE VYPRAVOVÁNÍ
základem je chronologická kompozice (možná je i retrospektivní, příp. paralelní) klíčová je přítomnost zápletky a její vyřešení uplatňuje se přímá řeč (postav, vypravěče) stavba vět odpovídá ději – krátké věty pro zrychlení děje, budování napětí
6
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY vychází ze všech vrstev národního jazyka (lze užít i nespisovné výrazy – funkčně) potřeba zajistit živost a názornost vypravování důležitá jsou dynamická slovesa smyslově názorné výrazy (podstatná a přídavná jména) vhodné je zachytit řeč postav (přímá řeč, popř. neznačená přímá řeč a polopřímá řeč)
7
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
1. PÁSMO ŘEČI VYPRAVĚČE 2. PÁSMO ŘEČI POSTAV
8
ŘEČ VYPRAVĚČE VYPRAVĚČ - prostředník mezi obsahem sdělení a čtenářem, navazuje a udržuje s ním kontakt Nezaměňovat s autorem! Je vyznačena jednou mluvnickou osobou (ich-forma, er-forma)
9
AUTORSKÉ POSTUPY AUTORSKÝ VYPRAVĚČ vševědoucí
zachycuje všechny postavy zevnitř i zvenku všudypřítomný
10
AUTORSKÉ POSTUPY PERSONÁLNÍ VYPRAVĚČ
vyjadřuje jen to, co o sobě může znát jedna postava zevnitř i zvenčí ostatní postavy jsou nahlíženy pouze zvenčí
11
AUTORSKÉ POSTUPY PŘÍMÝ VYPRAVĚČ
projevuje se jako literární postava s perspektivou zevnitř nemá možnost na sebe nahlížet zvenčí
12
AUTORSKÉ POSTUPY VYPRAVĚČ „OKO KAMERY“
důsledný popis vnějších projevů postav, zaznamenávání jejich dialogů bez možnosti proniknout do jejich myšlenek
13
PÁSMO ŘEČI POSTAV PŘÍMÁ ŘEČ NEPŘÍMÁ ŘEČ POLOPŘÍMÁ ŘEČ
NEZNAČENÁ (NEVLASTNÍ) PŘÍMÁ ŘEČ
14
PŘÍMÁ ŘEČ doslovné opakování cizí řeči (+ věta uvozovací)
Zašeptal: „Zavři oči a jen poslouchej.“ „Zavři oči a jen poslouchej,“ zašeptal. „Zavři oči,“ zašeptal, „a jen poslouchej.“
15
NEPŘÍMÁ ŘEČ zpráva mluvčího o výroku jiné osoby vyjádřená vedlejší větou Zašeptal, že má zavřít oči a jen poslouchat.
16
NEZNAČENÁ PŘÍMÁ ŘEČ je moderní – oživuje a ozvláštňuje text
osobitá varianta přímé řeči, ale bez uvozovek Zašeptal: Zavři oči a jen poslouchej. Zašeptal. Zavři oči a jen poslouchej.
17
POLOPŘÍMÁ ŘEČ spojuje se pásmo vypravěče a pásmo postav
prostředek pro vyjádření vnitřního monologu postavy bez grafického odlišení, užití 3. osoby Zašeptal, zavře oči a bude ho jen poslouchat.
18
PŘÍKLADY ZADÁNÍ VYPRAVOVÁNÍ
PŘÍHODA Z VLASTNÍHO ŽIVOTA VYPRAVOVÁNÍ OBSAHUJÍCÍ ZADANOU ČÁST TEXTU (obvykle závěr) MIKROPOVÍDKA
19
POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.