Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY"— Transkript prezentace:

1 Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
OPVZ MMR , Brno

2 Prameny „právní“ úpravy zadávání „veřejných“ zakázek
zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek účinný od Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014 – 2020 4. verze, účinná od

3 portál VZ: http://www.portal-vz.cz
Kde najdu zákon č. 134/2016 Sb., portál VZ:

4 Kde najdu Metodický pokyn (MP)
MP je přílohou č. 12 Metodiky řízení programů v programovém období Aktuální znění MP 4. verze – aktualizace k 20. březnu 2017 byla vydána aktualizovaná verze metodického pokynu, která nabyla účinnosti od 1. května 2017

5 Zadávací řízení x výběrové řízení
Procesní postup zadání veřejné zakázky jež je upraven zákonem č. 134/2016 Sb., a jež je přezkoumatelný UOHS Výběrové řízení: Procesní postup výběru dodavatele, jenž je primárně upraven v MP pro oblast zadávání zakázek v PO 14-20

6 Předmět právní úpravy v zákoně o zadávání VZ
pravidla pro zadávací řízení nikoli celý investiční proces

7 Předpokládaná hodnota VZ (§ 6)
obecně: transparentnost přiměřenost ve vztahu k dodavatelům: rovné zacházení zákaz diskriminace

8 Zadání VZ (§ 2) uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce zadáním není pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah smlouvy upravující spolupráci zadavatelů

9 Předpokládaná hodnota VZ (§ 16 – 23)
povinnost stanovit PH před zahájením zadávacího řízení nebo před zadáním VZ stanovuje se bez DPH k okamžiku zahájení zadávacího řízení nebo zadání VZ, nebyla-li zadána v ZŘ PH zahrnuje veškerá plnění PH zahrnuje i ceny, odměny nebo jiné platby, které zadavatel poskytne v souvislosti s účastí dodavatelů v zadávacím řízení

10 Předpokládaná hodnota VZ na části (§ 18)
PH se stanoví na základě součtu všech VZ, které mají být zadány plnění, která tvoří jeden funkční celek část VZ do 20 % souhrnné PH a nižší než částka uvedená v nařízení, VZ může být zadána v režimu odpovídajícím hodnotě takové části VZ

11 Finanční limit podlimitní VZ Finanční limit nadlimitní VZ
Režim VZ § ) Zadavatel/VZ Finanční limit podlimitní VZ Finanční limit nadlimitní VZ VZ na dodávky/služby (ČR, státní příspěvková organizace) VZ na dodávky/služby (ÚSC, jejich příspěvkové organizace, jiné PO) Sektorová VZ na dodávky/služby 11  VZ na stavební práce

12 Předběžné tržní konzultace (§ 33)
s odborníky či dodavateli příprava zadávacích podmínek informace pro dodavatele o záměrech, požadavcích zákaz narušení hospodářské soutěže

13 Zadávací dokumentace (§ 36)
jestliže část zadávací dokumentace vypracovala osoba odlišná od zadavatele: zadavatel označí tuto část a identifikuje osobu, která ji vypracovala (vyjma AK a DP) předběžná tržní konzultace: identifikace v zadávací dokumentaci osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílela všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace

14 Podmínky účasti v zadávacím řízení (§ 37)
podmínky kvalifikace technické podmínky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku, obchodní nebo jiné smluvní podmínky zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky (v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací)

15 Průběh zadávacího řízení (§ 39)
„výběr vybraného dodavatele“ z účastníků zadávacího řízení posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení hodnocení nabídek

16 Průběh zadávacího řízení (§ 39)
není-li v stanoveno jinak posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení před hodnocením nabídek po hodnocení nabídek povinnost provést posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení a hodnocení jeho nabídky vždy u vybraného dodavatele

17 Komise (§ 42) zadavatel může pověřit k provedení úkonů komisi (zákon neukládá povinnost hodnotící komisi jmenovat) u veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou vyšší než 300 mil. je komise vždy odpovědnost za zadavatele není dotčena, pokud některé úkony za něj provede komise

18 Střet zájmů (§ 44) obecný zákaz střetu zájmů – povinnost zadavatele aktivně mu zabraňovat písemné čestné prohlášení komise nebo přizvaných odborníků při zjištění střetu zájmu povinnost zadavatele opatření k nápravě zájmy osob ohrožují nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením osoby podílejí se na průběhu zadávacího řízení mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení

19 Doklady (§ 45, § 46) předkládání kopií dokladů
oprávnění zadavatele požadovat předložení originálu nebo ověřené kopie dokladu (objasnění nebo doplnění dokladů) předložení dokladu také odkazem na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy internetová adresa včetně údajů pro přihlášení a vyhledání požadované informace, jsou-li nezbytné

20 Objasnění / doplnění dokladů (§ 46)
oprávnění zadavatele (nikoliv povinnost) objasnění nebo doplnění chybějících údajů, dokladů, vzorků nebo modelů lze opakovaně stanovení přiměřené lhůty k doplnění nebo objasnění skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek

21 Objasnění / doplnění dokladů (§ 46)
NE doplnění pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely, jsou předmětem hodnocení ALE objasněním je oprava položkového rozpočtu, pokud tím není dotčena celková nabídková cena nebo jiné kritérium hodnocení nabídek

22 Vyloučení účastníka zadávacího řízení
zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení pouze z důvodů stanovených zákonem kdykoliv v průběhu zadávacího řízení

23 Opatření k nápravě (§ 49) kdykoli v průběhu zadávacího řízení
nezbytné a přiměřené opatření k nápravě, pokud zadavatel zjistí, že postupoval v rozporu se zákonem lze i zrušit rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení

24 Kvalifikace v nadlimitním režimu
POVINNOST požadovat prokázání základní způsobilosti (netrestanost, nedoplatky…) profesní způsobilosti (výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence) MOŽNOST požadovat prokázání profesní způsobilost (oprávnění k podnikání, členství v komoře, odborná způsobilost podle jiných předpisů) ekonomická kvalifikace technická kvalifikace !!! zákaz požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci

25 Možnost požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci
Kvalifikace v ZPŘ a ZR Možnost požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci Povinnost dodržet základní zásady

26 Závaznost MP MP je závazný pro Řídící orgány (ŘO) ŘO jsou subjekty, které zodpovídají za řízení a provádění Programů (OP) jedná se o OP, které jsou zastřešeny Dohodou o partnerství (ERDF, ESF, FS, ENRF, EZFRV) povinnosti vyplývající z MP musí být ze strany ŘO převzaty v jejich závazných dokumentech a nemohou být ŘO upraveny tak, aby zadavatelům stanovily mírnější povinnosti, než stanoví tento MP Metodický pokyn je závazný pro Řídící orgány. Řídící orgány jsou subjekty, které zodpovídají za řízení a provádění Programů. Jedná se o programy, které jsou zastřešeny Dohodou o partnerství, to jinými slovy znamená, že se jedná o programy spolufinancované z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského námořního a rybářského fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova. Řídící orgán je v kompetenci ČR, a to v souladu se zásadou řádného finančního řízení, s výjimkou těch ustanovení, která jsou výslovně uváděna jako doporučující. Povinnosti vyplývající z metodického pokynu musí být ze strany řídích orgánů převzaty v jejich závazných dokumentech a nemohou být ŘO upraveny tak, aby zadavatelům stanovily mírnější povinnosti, než stanoví tento metodický pokyn!

27 Členění podle výše předpokládané hodnoty na:
Finanční limity Členění podle výše předpokládané hodnoty na: Zakázky malého rozsahu předpokládaná hodnota činí nejméně ,- Kč bez DPH ( ,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“) předpokládaná hodnota nepřesáhne ,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby ( , Kč v případě stavebních prací) Zakázky vyšší hodnoty předpokládaná hodnota činí více než ,- Kč bez DPH ( , Kč v případě stavebních prací) Finanční limity (str. 11) Podle tohoto metodického pokynu se zakázky podle výše předpokládané hodnoty člení na: Zakázky malé hodnoty předpokládaná hodnota činí alespoň ,- Kč bez DPH ( ,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“ – tzn. v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) předpokládaná hodnota nedosáhne Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby nebo Kč bez DPH v případě zakázky na stavební práce Zakázky vyšší hodnoty předpokládaná hodnota činí nejméně (alespoň) ,- Kč bez DPH ( , Kč v případě stavebních prací)

28 Působnost MP - veřejný zadavatel nebo Z dotované VZ
Předpokládaná hodnota činí méně než ,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně ,- Kč bez DPH a nepřesahuje limit podlimitní veřejné zakázky ,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby ( , Kč v případě stavebních prací) Postupuje podle MPZ (zakázky malého rozsahu) Podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky zadává podle ZZVZ PŮSOBNOST METODICKÉHO POKYNU (str. 9) Řídící orgány zajistí, aby příjemci byli vázáni povinnostmi obsaženými v tomto metodickém pokynu následujícím způsobem. Příjemci, kteří jsou veřejnými nebo dotovanými zadavateli podle § 2 odst. 2 a 3 ZVZ postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4 a § 23 ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty § 2 odst. 2 a 3 ZVZ (2) Veřejným zadavatelem je c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, b) státní příspěvková organizace, a) Česká republika d) jiná právnická osoba, pokud 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. a 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, (3) Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby. § 23 ZVZ – JŘBU § 18 odst. 1 až 4 - Obecné výjimky z působnosti zákona Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených § 19 - Výjimky z působnosti zákona pro sektorové zadavatele Přímá objednávka – možná pouze za splnění 2 podmínek: 2) a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 1) jejichž předpokládaná hodnota je nižší než ,- Kč bez DPH (nebo nižší než ,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) Příjemci nejsou povinni zadávat podle tohoto metodického pokynu zakázky malé hodnoty, V těchto případech lze dle rozhodnutí zadavatele využít přímého nákupu nebo přímé objednávky požadovaného plnění. ŘO jsou povinny převzít ustanovení tohoto článku do jimi vydaných závazných dokumentů, podmiňujících poskytnutí dotace a nemohou jej dále upravovat. § 2 odst. 2 ZVZ 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. § 6 ZVZ (6) Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud a) tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že 1. disponuje většinou hlasovacích práv sám3) či na základě dohody s jinou osobou, nebo 2. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

29 Působnost MP – zadavatel sektorové VZ
Předpokládaná hodnota činí méně než ,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně ,- Kč bez DPH a nedosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPZ (zakázky malého rozsahu) Předpokládaná hodnota dosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPZ (zakázky vyšší hodnoty) Nadlimitní veřejné zakázky zadává podle ZZVZ PŮSOBNOST METODICKÉHO POKYNU (str. 9) Řídící orgány zajistí, aby příjemci byli vázáni povinnostmi obsaženými v tomto metodickém pokynu následujícím způsobem. Příjemci, kteří jsou veřejnými nebo dotovanými zadavateli podle § 2 odst. 2 a 3 ZVZ postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4 a § 23 ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty § 2 odst. 2 a 3 ZVZ (2) Veřejným zadavatelem je c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, b) státní příspěvková organizace, a) Česká republika d) jiná právnická osoba, pokud 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. a 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, (3) Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby. § 23 ZVZ – JŘBU § 18 odst. 1 až 4 - Obecné výjimky z působnosti zákona Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených § 19 - Výjimky z působnosti zákona pro sektorové zadavatele Přímá objednávka – možná pouze za splnění 2 podmínek: 2) a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 1) jejichž předpokládaná hodnota je nižší než ,- Kč bez DPH (nebo nižší než ,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) Příjemci nejsou povinni zadávat podle tohoto metodického pokynu zakázky malé hodnoty, V těchto případech lze dle rozhodnutí zadavatele využít přímého nákupu nebo přímé objednávky požadovaného plnění. ŘO jsou povinny převzít ustanovení tohoto článku do jimi vydaných závazných dokumentů, podmiňujících poskytnutí dotace a nemohou jej dále upravovat. § 2 odst. 2 ZVZ 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. § 6 ZVZ (6) Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud a) tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že 1. disponuje většinou hlasovacích práv sám3) či na základě dohody s jinou osobou, nebo 2. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

30 Působnost MP - (ne)zadavatel
Soukromá osoba, která není zadavatelem podle ZZVZ - dotace poskytovaná na zadávanou zakázku není vyšší než 50 % Předpokládaná hodnota činí méně než ,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně ,- Kč bez DPH a nedosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPZ (zakázky malého rozsahu) Předpokládaná hodnota dosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPZ (zakázky vyšší hodnoty), a to i v případě nadlimitních VZ PŮSOBNOST METODICKÉHO POKYNU (str. 9) Řídící orgány zajistí, aby příjemci byli vázáni povinnostmi obsaženými v tomto metodickém pokynu následujícím způsobem. Příjemci, kteří jsou veřejnými nebo dotovanými zadavateli podle § 2 odst. 2 a 3 ZVZ postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4 a § 23 ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty § 2 odst. 2 a 3 ZVZ (2) Veřejným zadavatelem je c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, b) státní příspěvková organizace, a) Česká republika d) jiná právnická osoba, pokud 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. a 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, (3) Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby. § 23 ZVZ – JŘBU § 18 odst. 1 až 4 - Obecné výjimky z působnosti zákona Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených § 19 - Výjimky z působnosti zákona pro sektorové zadavatele Přímá objednávka – možná pouze za splnění 2 podmínek: 2) a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 1) jejichž předpokládaná hodnota je nižší než ,- Kč bez DPH (nebo nižší než ,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) Příjemci nejsou povinni zadávat podle tohoto metodického pokynu zakázky malé hodnoty, V těchto případech lze dle rozhodnutí zadavatele využít přímého nákupu nebo přímé objednávky požadovaného plnění. ŘO jsou povinny převzít ustanovení tohoto článku do jimi vydaných závazných dokumentů, podmiňujících poskytnutí dotace a nemohou jej dále upravovat. § 2 odst. 2 ZVZ 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. § 6 ZVZ (6) Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud a) tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že 1. disponuje většinou hlasovacích práv sám3) či na základě dohody s jinou osobou, nebo 2. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

31 Kvalifikace MP neupravuje povinnosti zadavatele ve vztahu ke kvalifikaci Pokud se zadavatel rozhodne kvalifikaci požadovat, musí dodržet základní zásady je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže Kvalifikace odpovídá ZVZ, v souvislosti s metodickým pokynem tedy platí, že: požadavky na prokázání splnění kvalifikace stanoví zadavatel v otevřené výzvě, nebo na elektronickém tržišti nebo v případě zakázek malé hodnoty v uzavřené výzvě (dle způsobu zadání zakázky) zadavatel je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže kvalifikace dodavatele nemůže být předmětem hodnotících kritérií § 50 ZVZ - Rozsah kvalifikace (1) Kvalifikovaným pro plnění veřejné zakázky je dodavatel, který a) splní základní kvalifikační předpoklady podle § 53, b) splní profesní kvalifikační předpoklady podle § 54, c) předloží čestné prohlášení o své ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku a d) splní technické kvalifikační předpoklady podle § 56. (2) Požadavky na prokázání splnění kvalifikace stanoví veřejný zadavatel v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. Podrobná specifikace těchto požadavků může být uvedena v kvalifikační či zadávací dokumentaci. (3) Veřejný zadavatel je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky. (4) Veřejný zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže, a současně by kvalifikační předpoklady bylo vzhledem k potřebám zadavatele možné nahradit stanovením odpovídajících smluvních podmínek. (5) Kvalifikace dodavatele nemůže být předmětem hodnotících kritérií.

32 Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě nebo
Procesní postup Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě nebo v případě zakázek malého rozsahu v uzavřené výzvě Procesní postup (str. 14) Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě, nebo na elektronickém tržišti, nebo v případě zakázek malé hodnoty v uzavřené výzvě. Zadavatel si tedy může vybrat jednu z výše uvedených možností!

33 na profilu zadavatele, nebo národním elektronickém nástroji,
Otevřená výzva Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: na profilu zadavatele, nebo národním elektronickém nástroji, webových stránkách příslušného Programu Otevřená výzva V otevřené výzvě oznamuje zadavatel oznámením výběrového řízení neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat zakázku v tomto výběrovém řízení; oznámení otevřené výzvy je výzvou k podání nabídek dodavatelů. Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: a) na profilu zadavatele, nebo b) ve věstníku veřejných zakázek nebo c) webových stránkách příslušného Programu. Zadavatel si tedy může vybrat jednu z výše uvedených možností! Gestor ZVZ považuje uveřejnění na profilu za vhodné. Navíc, např. na stránkách ŘO, např. tedy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR může být zřízen profil, kde se budou uveřejňovat inzeráty.

34 pouze v případě zakázek malého rozsahu
Uzavřená výzva pouze v případě zakázek malého rozsahu v případě „nezadavatelů“ do 50 % do výzva nejméně 3 dodavatelům k podání nabídky jedná se pouze takové dodavatele, o kterých má zadavatel informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh dodavatelů, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení Uzavřená výzva - Uzavřenou výzvu je možné použít pouze v případě zakázek malé hodnoty V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 zájemce k podání nabídky. Zadavatel vyzve pouze takové zájemce, o kterých má informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout. Zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh zájemců, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení.

35 Zadávací podmínky Identifikační údaje zadavatele; Název zakázky;
Druh zakázky (dodávky, služby nebo stavební práce); Lhůta a místo pro podání nabídky; Předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky; pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují i) kritéria hodnocení, ii) metodu vyhodnocení nabídek v jednotlivých kritériích a iii) váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii; Požadavek na způsob zpracování nabídkové ceny; Zadávací podmínky (str. 14) Součástí oznámení otevřené výzvy, oznámení uzavřené výzvy nebo informací uveřejněných na elektronickém tržišti (dále jen „oznámení výběrového řízení“) musí být základní informace o zakázce a výběrovém řízení. Oznámení musí obsahovat alespoň tyto údaje: a) Identifikační údaje zadavatele8; b) Název zakázky; c) Druh zakázky (dodávky, služby nebo stavební práce); d) Lhůta a místo pro podání nabídky; e) Předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky; f)Základní hodnotící kritérium, kterým je i) ekonomická výhodnost nabídky, nebo ii) nejnižší nabídková cena. V případě, že je základním hodnotícím kritériem ekonomická výhodnost nabídky, stanoví zadavatel vždy dílčí hodnotící kritéria tak, aby vyjadřovala vztah užitné hodnoty a ceny. Dílčí hodnotící kritéria se musí vztahovat k nabízenému plnění zakázky. Mohou jimi být zejména nabídková cena, kvalita, technická úroveň nabízeného plnění, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, vliv na zaměstnanost osob se zdravotním postižením, provozní náklady, návratnost nákladů, záruční a pozáruční servis, zabezpečení dodávek, dodací lhůta nebo lhůta pro dokončení. Dílčím hodnotícím kritériem nemohou být kvalifikační předpoklady, smluvní podmínky, jejichž účelem je zajištění povinností dodavatele, nebo platební podmínky; g) Způsob hodnocení hodnotících kritérií9; j) Požadavek na způsob zpracování nabídkové ceny;

36 Zadávací podmínky Způsob jednání s uchazeči, pokud hodlá zadavatel s uchazeči jednat podle odst. 7.4; Doba a místo plnění zakázky; Požadavky na varianty nabídek, pokud je připouští; A dále Způsob jednání s uchazeči, pokud hodlá zadavatel s uchazeči jednat podle odst. 7.4; Podmínky a požadavky na zpracování nabídky, jaké údaje týkající se předmětu zakázky a jeho realizace mají uchazeči v nabídkách uvést, aby mohl zadavatel posoudit soulad nabídky se zadávacími podmínkami, u zakázek vyšší hodnoty povinný požadavek zadavatele na předložení návrhu smlouvy na realizaci zakázky, pokud není návrh smlouvy součástí zadávacích podmínek; Doba a místo plnění zakázky; Požadavky na varianty nabídek, pokud je připouští; Poskytování dodatečných informací; Údaje povinné publicity.

37 Lhůta pro podání nabídek
Lhůta stanovená podle MPZ počíná dnem, uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení. Lhůta pro podání nabídek nesmí být kratší než: 10 kalendářních dnů u zakázek malé hodnoty 15 u zakázek vyšší hodnoty 30 v případě zakázek, jejichž předpokládaná hodnota dosáhne nejméně hodnoty nadlimitní veřejné zakázky pro sektorové zadavatele podle nařízení vlády č. 172/2016 Sb. Lhůta pro podání nabídek (str.16) Lhůtu pro podání nabídek stanoví zadavatel vždy s ohledem na předmět zakázky v oznámení výběrového řízení stanovením konce lhůty pro podání nabídek. Lhůta stanovená podle tohoto MP počíná dnem, který následuje po události, jež je rozhodující pro její počátek. Rozhodnou událostí je uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení/odeslání výzvy k podání nabídky. Lhůta pro podání nabídek nesmí být a) u zakázek malé hodnoty kratší než 10 kalendářních dnů, b) u zakázek vyšší hodnoty kratší než 15 kalendářních dnů a c) kratší než 35 kalendářních dnů v případě zakázek, jejichž předpokládaná hodnota dosáhne nejméně hodnoty nadlimitní veřejné zakázky pro sektorové zadavatele podle nařízení vlády č. 77/2008 Sb.

38 Stanovení finančních oprav
podle ROZHODNUTÍ KOMISE C(2013) 9527 ze dne (rozhodnutí) rozhodnutí, kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav, jež má Komise provést u výdajů financovaných Unií v rámci sdíleného řízení v případě nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek Výše finanční opravy je stanovena podle ROZHODNUTÍ KOMISE C(2013) 9527, ze dne , kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav, jež má Komise provést u výdajů financovaných Unií v rámci sdíleného řízení v případě nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek. Pokyny pro finanční opravy by se měly uplatňovat především v případě nesrovnalostí, které představují porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek platných pro zakázky financované z rozpočtu Unie v rámci metody sdíleného řízení. Tato pravidla pro zadávání veřejných zakázek jsou stanovena ve směrnicích o zadávání veřejných zakázek. Tyto pokyny by se měly uplatnit při provádění finančních oprav, které se týkají nesrovnalostí zjištěných po dni jejich přijetí. Tyto pokyny se rovněž zabývají potřebou oprav při hodnocení nabídek ovlivněných střetem zájmů. KONKRÉTNÍ PŘÍKLAD: V oddíle 2 jsou popsány nejčastěji se vyskytující druhy nesrovnalostí. K jiným nesrovnalostem, které v tomto oddíle uvedeny nejsou, by se mělo přistupovat v souladu se zásadou proporcionality, a je-li to možné, analogicky s typy nesrovnalostí uvedenými v těchto pokynech. Druh nesrovnalosti : Nezveřejnění oznámení o zakázce. Popis nesrovnalosti : Oznámení o zakázce nebylo zveřejněno v souladu s příslušnými právními předpisy (např. zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie (dále jen „Úřední věstník EU“), pokud to směrniceix vyžadují). Sazba opravy : 100 %; 25 %, pokud zveřejnění oznámení o zakázce vyžadují směrnice a oznámení o zakázce nebylo zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie, ale bylo zveřejněno takovým způsobem, aby měl podnik nacházející se na území jiného členského státu přístup k příslušným informacím týkajícím se zakázky ještě před tím, než byla udělena, a mohl tak podat nabídku nebo dát najevo svůj zájem o získání této zakázky.

39 Druh zadávacího řízení
Veřejní zadavatelé Sektoroví zadavatelé Počet VZ % VZ v  mld. Kč % 2015 Otevřené řízení 6 320 44,00% 140 71,10% 278 36,20% 34 49,50% 2015 ZPŘ 3 626 25,20% 13 6,40% 9 1,20% 0,00% 2015 JŘBU 3 654 25,40% 28 14,30% 281 36,50% 16 23,10% 2015 Celkem 14 365 100,00% 197 769 68 2016 Otevřené řízení 6 386 55,50% 160 71,90% 274 38,80% 26 54,20% 2016 ZPŘ 2 459 21,40% 4,00% 6 0,80% 2016 JŘBU 2 176 18,90% 23 10,30% 263 37,20% 7 14,60% 2016 Celkem 11 502 222,5 707 48 2017 Otevřené řízení 5 161 48,30% 175 68,90% 259 42,60% 40 50,50% 2017 ZPŘ 3 998 37,40% 31 12,00% 2017 JŘBU 801 7,50% 12 4,70% 196 32,20% 11 14,40% 2017 Celkem 10 677 255 608 80

40 VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO)
Diskriminační a nepřiměřené kvalifikační předpoklady - ve vztahu k druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky neopodstatněné nebo nepřiměřeně přísné; (neodpovídající výše vzhledem k předpokládané hodnotě; soubor požadavků konkrétního výrobku; nepřiměřenost požadavku vzhledem k marginálnosti % plnění s omezením subdodavatelů) Nevhodné nastavení a netransparentní hodnocení kritérií pro hodnocení nabídek, např. použití subjektivních hodnotících kritérií, nedostatečná specifikace hodnotících kritérií, nedostatečně a nejednoznačně popsán způsob hodnocení v rámci dílčích kritérií hodnocení, nedostatečně zdokumentovaný způsob hodnocení nabídek podle vah, u jednotlivých nabídek 40

41 VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO)
Chybný postup při zadávání dodatečných stavebních prací, nových stavebních prací a změn předmětu díla; (národní přístup nezohledňoval přístup EU, judikáty posouzení objektivní nepředvídatelnosti SDEU) Provedení podstatných změn po uzavření smlouvy, např. posunutí termínu dodání předmětu zakázky bez objektivních příčin; neuplatnění smluvních sankcí za pozdní dodání předmětu zakázky v souladu s uzavřenou smlouvou; 41

42 VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO)
Nevyloučení/neoprávněné vyloučení dodavatele (nesplnění kvalifikace) Nesprávná specifikace předmětu plnění (značky, názvy) (označení procesorů, software, veškeré parametry jednoho výrobku) 42

43 VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO)
Změna podmínek smlouvy s vybraným účastníkem po ukončení VZ (termín dokončení stavby, doba realizace vzhledem k ukončení projektu, nevymáhání smluvní sankce, změna předmětu plnění např. technologie) Nedostatečná archivace dokumentů (přesun na jiný úřad, neexistující profil VZ, elektronické neautorizované kopie bez originálu, doba archivace neodpovídá požadavků EU OP) Nedostatečná administrace veřejné zakázky externím subjektem bez dostatečné kontroly zadavatele (vrácení kroků HK VZ, provázání projektanta, zpracovatele projektové žádosti, doporučení na dodavatele) 43

44 Hlavní nedostatky z hlediska procesu VZ (AO)
Oznámení o zakázce a zadávací podmínky Nezveřejnění oznámení o zakázce Umělé rozdělení zakázek na stavební práce / služby / dodávky Nedodržení lhůt pro doručení nabídek, nebo lhůt pro doručení žádostí o účast Nedostatečná doba k tomu, aby si účastníci opatřili zadávací dokumentaci Nezveřejnění prodloužených lhůt pro doručení nabídek, nebo prodloužených lhůt pro doručení žádostí o účast Neuvedení kvalifikačních kritérií v oznámení o zakázce, a/nebo kritérií hodnocení (jejich váhy) v oznámení o zakázce nebo v zadávacích podmínkách Nezákonná a/nebo diskriminační kvalifikační či hodnotící kritéria Kvalifikační kritéria se nevztahují k předmětu zakázky a nejsou mu přiměřená Diskriminační technické kvalifikační předpoklady 44

45 Hlavní nedostatky z hlediska procesu VZ (AO)
Hodnocení nabídek Změna kvalifikačních kritérií po otevření nabídek, jež vede k nesprávnému přijetí / vyloučení účastníků Hodnocení účastníků podle nezákonných kritérií Nedostatek transparentnosti nebo rovného zacházení při hodnocení Změna nabídky během hodnocení ??? Jednání během řízení o udělení zakázky??? Odmítnutí mimořádně nízkých nabídek bez umožnění jejich vysvětlení Střet zájmů 45

46 Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ
Kvalifikace (§ 73): Kvalifikační předpoklady stanoveny v rozporu s ZZVZ: neadekvátní k předmětu VZ, podstatné omezení hospodářské soutěže a lze nahradit smluvními podmínkami Použití kvalifikace jako hodnotících kritérií Porušení rovného zacházení - vyloučení/možnost doplnění nabídky/žádosti o účast jen některým) Nevyhotovení záznamu o posouzení kvalifikace vybraného dodavatele Kvalifikace: hlavní zdroj nesrovnalostí 46

47 Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ
Nedostatky posouzení nabídek (§ 39): Neumožnění dodavatelům podat vysvětlení či doplnění nabídky???? Nevyloučení dodavatele při nesplnění požadavků zákona, právních předpisů či požadavků stanovených v zadávací dokumentaci Nevyžádání si písemného zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny 47

48 Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ
Nedostatky hodnotících kritérií (§ 116): Nejasná či diskriminační hodnotící kritéria Špatně vypočtena váha u dílčích kritérií Porušení pravidla, že hodnotícím kritériem nesmí být smluvní podmínky, jejichž účelem je zajištění povinností dodavatele (pokuty), platební podmínky či kvalifikace 48

49 Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ
Ukončení zadávacího řízení: Nedodržení lhůt pro odeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky Nedostatky uzavření smlouvy v zákonné lhůtě Nedostatky v oznámení o výsledku zadávacího řízení 49

50 Děkujeme Vám za pozornost
Odbor práva veřejných zakázek MMR ČR


Stáhnout ppt "Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY"

Podobné prezentace


Reklamy Google