Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní finanční kategorie a finanční nauky
27. února 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
2
Osnova Základní finanční kategorie Finanční činnost Finanční vztahy
Finance Finanční veřejná správa Finanční nauky Finanční věda Finanční politika Věda o finančním právu
3
1. Základní finanční kategorie
finanční činnost finanční vztahy finance finanční veřejná správa
4
2. Finanční činnost vymezení finanční činnost
činnost spočívající v tvorbě, rozdělování a používání peněžních fondů na úrovni jednotlivých ekonomických jednotek (entit) finanční činnost ve veřejném sektoru v soukromém sektoru národní mezinárodní nadnárodní
5
2. Finanční činnost metody finanční činnosti – základní členění
nenávratná metoda návratná metoda podmíněně návratná (pojišťovací) metoda realizační metoda metody finanční činnosti – další členění ekvivalentní metoda neekvivalentní metoda
6
3. Finanční vztahy vymezení peněžní fond je třeba odlišovat
peněžní vztahy, které souvisejí s tvorbou, rozdělováním (distribucí), přerozdělováním (redistribucí) a užitím (realizací) peněžních fondů peněžní fond souhrn peněžních prostředků, peněžní masy, peněz je třeba odlišovat peněžní vztahy finančněprávní vztahy
7
Finance veřejné soukromé 4. Finance komplex finančních vztahů
finance x peníze Finance veřejné státní místní soukromé podnikatelů nepodnikatelů
8
5. Finanční veřejná správa
činnost vykonávaná ve veřejném zájmu vymezení pozitivní negativní moc bankovní a moc kontrolní finanční veřejná správa činnost je finanční činností vztahy jsou finančními vztahy
9
5. Finanční veřejná správa
členění finanční veřejné správy organizační – územní hledisko celostátní místní organizační – funkční hledisko řídící řízená organizační – věcné hledisko odborná všeobecná podle subjektu nebo vykonavatele státní zájmová podle formy vrchnostenská nevrchnostenská
10
6. Finanční nauky Finanční nauky Věda o finančním právu
Finanční věda Finanční politika Věda o finančním právu
11
7. Finanční věda „Finanční věda se zabývá hospodářstvím veřejných svazků a tvoří tedy každým způsobem součástku hospodářské vědy.“ (Engliš, Finanční věda, 1929) věda o finančním hospodaření státu (veřejné moci) ekonomická věda zobecnění dějů a vyvození závěrů = teorie
12
8. Finanční politika Vymezení finanční politiky Hospodářská politika
Členění finanční politiky Rozpočtová politika Daňová politika Měnová politika Devizová politika
13
A. Vymezení finanční politiky
cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů tvorbou, rozdělováním a použitím peněžních fondů realizace hospodaření státu = finanční politika a její nástroj finanční právo součást hospodářské politiky
14
B. Hospodářská politika
finanční politika fiskální politika zahraničně obchodní politika mzdová politika sociální politika cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů státem (veřejnou mocí)
15
C. Členění finanční politiky
Finanční politika rozpočtová politika daňová politika měnová politika devizová politika Finanční politika národní nadnárodní mezinárodní
16
D. Rozpočtová politika cílevědomém ovlivňování ekonomických procesů tvorbou, rozdělováním a použitím rozpočtového fondu prostřednictvím veřejných příjmů a veřejných výdajů veřejných rozpočtů redistribuce příjmů veřejných rozpočtů a alokace výdajů veřejných rozpočtů cíl – (dlouhodobě) vyrovnané veřejné rozpočty
17
D. Rozpočtová politika odlišovat fiskální politiku
součást hospodářské politiky využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl: stabilita hospodářství
18
D. Rozpočtová politika řádné mimořádné Příjmy veřejných rozpočtů
Výdaje veřejných rozpočtů
19
E. Daňová politika cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů tvorbou rozpočtového fondu prostřednictvím daní v širokém slova smyslu = daňových příjmů veřejných rozpočtů = daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění cíl – zajištění dostatečných příjmů veřejných rozpočtů pro vynakládání výdajů veřejných rozpočtů
20
F. Měnová politika cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů tvorbou, rozdělováním a používáním peněžního fondu na určitém území cíl – péče o stabilitu měny (x péče o cenovou stabilitu) provádí Česká národní banka nástroje měnové politiky
21
Nástroje měnové politiky
Stanovení úrokových sazeb Operace na volném trhu Povinné minimální rezervy Mimořádné facility Automatické facility Devizové intervence
22
i. Stanovení úrokových sazeb
diskontní sazba – 0,05 % depozitní facilita 2T repo sazba – 0,75 % dvoutýdenní repo operace lombardní sazba – 1,5 % marginální zápůjční facilita
23
ii. Operace na volném trhu
hlavní měnový nástroj 2T repo operace doplňkový měnový nástroj tříměsíční repo operace nástroje jemného ladění devizové operace operace s cennými papíry
24
iii. Povinné minimální rezervy
2 % zvýšení snížení
25
iv. Mimořádné facility 2008 dodávací repo operace se splatností dva týdny a tři měsíce 2011 dodávací repo operace se splatností dva týdny
26
v. Automatické facility
poskytování nebo ukládání likvidity přes noc (overnight, O/N) depozitní facilita diskontní sazba marginální zápůjční facilita lombardní sazba repo operace minimálně
27
vi. Devizové intervence
nákup či prodej cizích měn za českou korunu na devizovém trhu od podzimu 2013 do jara 2017 cíl udržovat kurz koruny vůči euru poblíž hladiny 27 CZK/EUR depreciace
28
G. Devizová politika cílevědomé ovlivňování ekonomický procesů prostřednictvím vytváření a použití peněžního fondu ve formě devizových prostředků (devizový fond) cíl – vyrovnaná platební bilance provádí Česká národní banka nástroje devizové politiky
29
Nástroje devizové politiky
Změna úrokových sazeb Operace na devizových trzích Depreciace/apreciace Konvertibilita Devizová omezení
30
III. Depreciace / apreciace
dříve devalvace / revalvace kurz měny přímo 1 Kč = 0,04 EUR nepřímo 1 EUR = 25 Kč depreciace = oslabování kurzu 1 EUR = 40 Kč revalvace = posilování kurzu 1 EUR = 15 Kč
31
IV. Konvertibilita směnitelnost měny podle okruhu transakcí podle osob
běžné platy kapitálové převody plná podle osob vnitřní vnější vnitřní i vnější
32
C. Věda o finančním právu
právní věda zabývá se právními předpisy upravujícími veřejné finance aktuální otázky kodifikace finančního práva stabilita finančního práva přehlednost a srozumitelnost finančního práva povaha daňového práva
33
e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 27. února 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.