Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Předmět Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Seznámí žáky s druhem rozvíjejícího větného členu VY_32_INOVACE_03-24
2
Rozvíjející větné členy
Předmět
3
Předmět Závisí na: slovesu (5) přídavném jménu (2) Ptáme se na něj: pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu) př.: viděl Janu - koho, co viděl? pracoval na přístroji - na kom, čem
4
Urči pád vyznačeného předmětu
Viděl pilota ( 4. ), sekat se s přáteli ( 7. ), nesl kufřík ( 4. ), bojovali s tygrem ( 7. ) přeje si přátelství ( 4. ), dala Míše ( 3.) sešit ( 4. ), zavolala doktorce ( 3. ), budují hráz ( 4. ), uvažuje o nabídce ( 6. ), podobný tatínkovi ( 3. ), pochopila výklad ( 4. ), citlivá na světlo ( 4. ), lhostejný k lidem ( 3. ), hrdý na úspěch ( 4. )
5
Předmět bývá vyjádřen:
Podstatnými jmény Zájmeny Viděl Janu Setkal se s Honzou Chovají tygry Půjdou s rodiči Stavěl dům Odmlouval otci Viděl ji Setkal se s ním Chovají je Půjdou s nimi Stavěl ho Odmlouval mu
6
Druhy předmětu Holý – viděl bratra (není rozvitý žádným jiným
větným členem) Rozvitý – viděl staršího bratra (rozvitý slovem staršího) Několikanásobný – viděl sestru a bratra
7
Urči druh předmětu (holý – H, rozvitý – R, několikanásobný – N)
Strýc obchodoval se starožitnostmi. ( H ) Cena neodpovídá celkové kvalitě. ( R ) Petra je chtivá peněz a slávy. ( N ) Domáhali se občanských práv. ( R ) Honza snědl celou svačinu. ( R ) Vzal si tužku a papír. ( N ) Pořídil sis šálu a čepici? ( N ) Neplýtvej neustále energií. ( H )
8
Vyhledej a podtrhni předměty
Koupili jsme citrony a pomeranče. Tvoje kolo potřebuje důkladnou opravu. Můžeš mi doporučit nějaký film? Prohlédněte si pozorně stopy. Půjč mi knihu. Přinesli jsme vstupenky na koncert. Karkulka nesla babičce víno a bábovku. Vrátný opatřil dveře visacím zámkem.
9
Spojení přísudku s podměty doplňte vhodnými předměty a určete pád.
Mařenka umyla … Někdo napsal… Já jsem tušil… Soused viděl… Vítr přinesl… Ty čteš… On jí...
10
Použité zdroje: TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem : Skladba - Věta jednoduchá II. 3. Havlíčkův Brod : Tobiáš, s. ISBN HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.