Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
VII. ročník MORAVSKÉHO DOPRAVNÍHO FÓRA Olomouc
2
Novela stavebního zákona
zákon č. 225/20017 Sb., vyhlášený ve Sbírce zákonů č. 82 dne účinnost 1. ledna 2018 zákon, kterým se mění stavební zákon a dalších 44 zvláštních zákonů
3
Základní koncepční změny v novele SZ
Jedno rozhodnutí – společné řízení Spojení procesů posuzování vlivů na životní prostředí s povolováním stavby Užívání staveb Dokládání majetkoprávních dokladů
4
A. Jedno rozhodnutí Změna principu:
jedno povolovací – společné rozhodnutí pouze na žádost stavebníka územní rozhodnutí a následné stavební povolení (zachování dnešního principu)
5
PŘEHLED KOMPETENCÍ STAVEBNÍCH ÚŘADŮ
6
A. Jedno rozhodnutí Společné povolení, na základě kterého se stavba umisťuje a povoluje lze vydat u staveb v působnosti obecného stavebního úřadu staveb drah staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací vodních děl staveb v působnosti MPO Příslušným k vydání společného povolení je stavební úřad příslušný k povolení stavby. 6
7
A. Jedno rozhodnutí Posílení postavení orgánů územního plánování:
dotčený orgán + vydání závazného stanoviska z hlediska: souladu záměru s územně plánovací dokumentací souladu záměru s cíli a úkoly územního plánování bez ohledu na to, který stavební úřad bude rozhodovat neplatí pro stavební záměry, které nevyžadují stavební povolení ani ohlášení v případě řízení u ORP závazné stanovisko zajistí SÚ
8
A. Jedno rozhodnutí Soubor staveb
příslušný k vedení řízení ten SÚ, který by byl příslušný k povolení stavby hlavní ostatní SÚ a úřad územního plánování v postavení DO vydávají závazná stanoviska vodní dílo, které vyžaduje povolení k nakládání s vodami, jako vedlejší stavba
9
B. EIA a povolení stavby bude zajištěno respektování požadavků Směrnice EIA celý proces územního/společného řízení bude veden v součinnosti SÚ s orgánem EIA k žádosti o vydání jednotného povolení stavebník doloží jednu dokumentace – její součástí bude samostatná část o vlivech na ŽP
12
C. Užívání staveb - kolaudace
kolauduje ten SÚ, který stavbu povolil ruší se forma „oznamování“ užívaní staveb kritéria pro kolaudaci zůstávají beze změny možnost „překlopení“ do kolaudačního řízení z důvodů: nesplnění kritérií pro kolaudaci projednání nepodstatných odchylek od ověřené PD stanovení podmínek pro užívání
13
C. Užívání staveb - kolaudace
Kolaudují se stavby: 1. podmínka – forma povolení stavby která je uvedena v § 103 odst. 1 písm. e) bodech 4 až 8, nebo u které postačí ohlášení stavebnímu úřadu podle § 104 odst. 1 písm. a) až d) a k), nebo u které postačí ohlášení podle zvláštního právního předpisu (§ 15a vodního zákona), nebo která vyžaduje stavební povolení
14
C. Užívání staveb - kolaudace
2. podmínka – druh stavby stavba veřejné infrastruktury a další stavby, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit stavba, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu změna stavby, která je kulturní památkou
15
D. Majetkoprávní doklady
Není-li žadatel vlastníkem pozemku nebo stavby a není-li: oprávněn ze služebnosti nebo z práva stavby požadovaný stavební záměr nebo opatření uskutečnit, dokládá souhlas vlastníka pozemku nebo stavby. Souhlas musí být vyznačen na situačním výkresu není třeba, je-li stavební záměr titulem pro vyvlastnění
16
D. Majetkoprávní doklady
Dosavadní úprava územní řízení → vyvlastňovací řízení → stavební řízení → tendrové řízení (vybrání zhotovitele). Dnešní úprava územní řízení → vyvlastňovací řízení → stavební řízení → tendrové řízení nebo společné řízení → vyvlastňovací řízení → tendrové řízení (vybrání zhotovitele)
17
DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Marcela Pavlová, náměstkyně ministryně
pro řízení sekce výstavby a veřejného investování tel.: GSM:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.