Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
STK Měření emisí
2
STK STK plní funkci dozoru státu nad technickým stavem silničních vozidel z hlediska bezpečnosti a hospodárnosti silničního provozu a z hlediska ochrany životního prostředí. Vozidla, která jezdí po našich komunikacích musí mít Osvědčení o schválení technické způsobilosti, které se schvaluje a posuzuje, na základě podmínek stanovených pro každý typ vozidla zvlášť podle vyhlášky 301/2001 Sb.
3
Informační systém stanic technické kontroly CIS STK
Informační systém CIS STK je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je ministerstvo dopravy (§ 48a). Informační systém CIS STK slouží k evidenci a vyhodnocování činnosti stanic technické kontroly, k sestavení protokolů o technické prohlídce a k evidenci kontrolních nálepek. V informačním systému CIS STK jsou obsaženy údaje dokumentující přítomnost vozidel na stanici technické kontroly, údaje o zahájení a provedení technické prohlídky, o vozidlech, na kterých byla technická prohlídka provedena, o závadách zjištěných v průběhu technické prohlídky a údaje o kontrolních technicích provádějících technické prohlídky.
4
Druhy STK a) pro osobní automobily – kategorie L, M1, N1, O1 a O2 b) pro užitkové automobily a přípojné vozidla – kategorie M2, M3,N2, N3, O3,O4 a zvláštní motorová a přípojná vozidla kategorií T, OT1, OT2, OT3 a OT4 c) pro traktory a zvláštní motorová vozidla a přípojná vozidla – kategorie T, OT1, OT2, OT3 a OT4 d) kombinované pro případy a), b), c)
5
Technická prohlídka Technická prohlídka silničního vozidla je v Česku zákonem vyžadovaná kontrola technického stavu, kterému podléhají všechna silniční vozidla evidovaná v Česku a opatřená registrační značkou. Kontrolu technického stavu vozidel v provozu lze provádět: Ve stanici technické kontroly (§ 48 zákon č. 56/2001 Sb.) Mobilním způsobem u stanovených kategorií vozidel (§ 52b a §79 zákon č. 56/2001 Sb.) Při silniční kontrole (§ 6 zákon č. 361/2000 Sb.)
6
Druhy technických prohlídek
a) pravidelná technická prohlídka b) opakovaná technická prohlídka c) technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla d) technická prohlídka ADR e) evidenční kontrola f) technická prohlídka na žádost zákazníka g) technická prohlídka před registrací vozidla h) technická prohlídka v rámci technické silniční kontroly podle vyhlášky o technických silničních kontrolách (nařízená technická prohlídka)
7
Pravidelná technická prohlídka
Pravidelnou technickou prohlídkou je technická prohlídka provedená ve lhůtách stanovených zákonem. Pravidelná technická prohlídka se provádí v plném rozsahu; obsahuje proto i evidenční kontrolu vozidla.
8
Opakovaná technická prohlídka
je prohlídka následující po pravidelné technické prohlídce, při které byla na vozidle zjištěna vážná závada (stupně B) nebo nebezpečná závada (stupně C). Opakovaná technická prohlídka provedená do 30 kalendářních dnů po pravidelné technické prohlídce se provede v rozsahu částečném, omezeném na kontrolu ústrojí, na kterém se vážná nebo nebezpečná závada vyskytla, a na vnější vizuální kontrolu vozidla, kterou se ověří, zda od pravidelné technické prohlídky nedošlo k poškození nebo úpravám na vozidle. Opakovaná technická prohlídka provedená za dobu delší než 30 kalendářních dnů se provede v plném rozsahu.
9
Technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla
tzv. dovozová technická Například pro případ, kdy je vozidlo koupené v zahraničí a dovezené do ČR. Je prohlídka vozidla, jehož technická způsobilost dosud nebyla schválena a které dosud nebylo registrováno v České republice. Tato technická prohlídka se provádí v plném rozsahu, při respektování zvláštností vozidla. Kontrolní nálepku při této technické prohlídce vozidlu přidělí a na registrační značku vylepí registrační orgán.
10
Technická prohlídka ADR
Je prohlídkou vozidla určeného k přepravě nebezpečných věcí z hlediska plnění požadavků stanovených zvláštním právním předpisem. technik provádějící tyto prohlídky musí mít speciální oprávnění pro ADR
11
Evidenční kontrola Je kontrola vozidla prováděná stanicí technické kontroly spočívající v porovnání údajů uvedených v technickém průkazu silničního vozidla se skutečnými údaji a stavem vozidla.
12
Technická prohlídka na žádost zákazníka
Je prohlídkou provedenou v plném nebo částečném rozsahu podle požadavků zákazníka. Při této technické prohlídce se vozidlu nepřiděluje kontrolní nálepka a neprovádí se zápis o výsledku technické prohlídky do technického průkazu vozidla.
13
Příprava vozidel na STK
Při přípravě vozidla na STK je třeba provést kontrolu těch částí vozidla, které jsou kontrolovány během samotné technické prohlídky. Jedná se o: kontrolu identifikačních údajů (čitelnost VIN apod.) kontrolu podvozkové části (vůle v nápravě a řízení, koroze, úniky kapalin, stav pérování…) kontrolu brzd kontrolu geometrie kol kontrolu elektrických zařízení kontrolu povinné výbavy vozidla Video z průběhu STK je zde. Poslední změny vztahující se k STK v krátkém videu zde. Podrobnější informace k STK naleznete přímo ve vyhlášce č. 302/2001 Sb.
14
Hodnocení závad Technickou prohlídkou silničního vozidla ve stanici technické kontroly mohou být zjištěny tyto stupně závad na technickém stavu vozidla, jeho ústrojí a částech: lehká závada, která nemá vliv na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Vozidlo je technicky způsobilé. vážná závada, která ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla a nepříznivě působí na životní prostředí, ale neohrožuje bezprostředně bezpečnost jízdy vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích. Vozidlo je dočasně technicky způsobilé na dobu 30 dnů. nebezpečná závada, která bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy silničního vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích. Vozidlo je technicky nezpůsobilé. Příklad tabulky hodnocení závad naleznete na následujícím odkaze.
15
Emise spalovacích motorů
16
Emise spalovacích motorů
17
Emise spalovacích motorů
CO Jedovatý, s krevním barvivem vytváří velmi pevný karboxyhemoglobin, který omezuje přenos kyslíku z plic do krevního oběhu. Váže se na něj 200 krát raději než kyslík. CO2 Produkt dokonalé oxidace, výsledkem kvalitativního spalování, bezbarvý plyn, bez zápachu, velmi stabilní a málo reaktivní, patří mezi tzv. skleníkové plyny, které oteplují planetu. NOx Přímá škodlivost NO je vcelku nízká, na vzduchu oxiduje na oxid dusičitý, který je již škodlivější. Při vdechování se na stěnách sliznice tvoří kyselina dusičná (HNO3). Dýchací soustava reaguje na její vdechování jako na začínající hoření a automaticky přivírá přístup vzduchu do plic. Důsledkem je pocit dušení a nucení ke kašli.
18
Emise spalovacích motorů
HC Různá směs uhlovodíků. Nejmenší škodlivost mají ty, které jsou obsaženy v původním palivu, vysokou škodlivost mají ty, které vznikají jako meziprodukty oxidace původní uhlovodíkové molekuly. Nejnebezpečnější jsou polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) jejichž škodlivost je zesílena vazbou na pevné částice. Nespálené nebo částečně z oxidované uhlovodíky (aldehydy) způsobují charakteristický zápach výfukových plynů. PM Vznikají u vznětových motorů a zážehových motorů s přímým vstřikováním paliva. Jádro částic se skládá z pevného uhlíku a popele. Krátkodobá expozice způsobuje podráždění oka, jícnu, průdušek. Chronická expozice může způsobit zánět a histopatologické změny v plicích.
19
Měření emisí zážehového motoru
Stanice měření emisí pro vozidla poháněná zážehovými motory musí být vybavena nejméně těmito přístroji a zařízeními: přístrojem na měření otáček motoru přístrojem na měření teploty motoru přístrojem pro měření emisí výfukových plynů zážehových motorů schváleného typu přístrojem pro kontrolu funkce řídicích jednotek emisního systému a komunikaci s nimi (tester řídicích systémů motoru); týká se jen stanice měření emisí měřící emise motorů vozidel s řízeným emisním systémem
20
Měření emisí zážehového motoru
K měření emisí zážehového motoru se používá emisní analyzátor Měří se hodnota CO a součinitele přebytku vzduchu lambda (u neřízených systému i HC).
21
Měření emisí zážehového motoru
U vozidla se zážehovým motorem s řízeným emisním systémem s katalyzátorem se při měření emisí provádí: a) vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů b) kontrola funkce řídicího systému motoru pomocí diagnostického zařízení v rozsahu a způsobem předepsaným výrobcem vozidla, spočívající zejména ve vyčtení paměti závad
22
Měření emisí zážehového motoru
c) u motoru zahřátého na provozní teplotu kontrola otáček volnoběhu a obsahu CO ve volnoběhu, obsahu CO a součinitele přebytku vzduchu lambda při zvýšených otáčkách v rozmezí 2500 až 2800 min-1, pokud výrobce vozidla nestanoví jinak d) porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými výrobcem vozidla; pokud výrobce tyto hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné hodnoty stanovené vyhláškou
23
Měření emisí vznětového motoru
Stanice měření emisí pro vozidla poháněná vznětovými motory musí být vybavena nejméně těmito přístroji a zařízeními: přístrojem na měření otáček motoru přístrojem na měření teploty motoru přístrojem k měření kouřivosti vznětových motorů (opacimetrem) schváleného typu testerem řídicích systémů vznětového motoru; týká se jen stanice měření emisí měřící emise motorů vozidel s řízeným emisním systémem
24
Měření emisí vznětového motoru
K měření emisí vznětového motoru se používá opacimetr (kouřoměr). Měří se kouřivost vyjádřená součinitelem absorbce.
25
Měření emisí vznětového motoru
U vozidla se vznětovým motorem s řízeným systémem se při měření emisí provádí: a) vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů b) kontrola funkce řídicího systému motoru pomocí diagnostického zařízení v rozsahu a způsobem předepsaným výrobcem vozidla, spočívající zejména ve vyčtení paměti závad
26
Měření emisí vznětového motoru
c) u motoru zahřátého na provozní teplotu kontrola volnoběžných otáček motoru, pravidelnosti chodu motoru při volnoběžných otáčkách, maximálních otáček a měření kouřivosti motoru metodou volné akcelerace d) porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými výrobcem vozidla; pokud výrobce tyto hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné hodnoty
27
Měření emisí Na tomto odkaze je video s podrobnějším vysvětlením problematiky měření emisí. Další video k tématice zde. Filtry pevných částic a jejich čištění zde.
28
Zkouškové otázky: Stupně závad na STK Druhy technických prohlídek
Příprava vozidla na STK. Popište postup měření emisí zážehových motorů. Popište postup měření emisí vznětových motorů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.