Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Seminář pro žadatele Výzva_1_RÝMAŘOVSKO_OPZ_ Prorodinná opatření
2
Harmonogram semináře uvítání, představení výzvy,
popis způsobilých aktivit, cílových skupin, tvorba rozpočtu, způsob vytvoření žádosti, způsob hodnocení projektů, kritéria, diskuze, závěr.
3
Výzva - informace VÝZVA č. 1: vyhlášena: 12. 2. 2018, 4:00 hodin,
ukončena: , 12:00 hodin, celková alokace: Kč, min. výše projektu: Kč (celkové způsobilé výdaje - CZV!!), max. výše projektu: Kč (CZV).
4
Představení výzvy – CÍL VÝZVY
Cíl výzvy týkající se slaďování rodinného a pracovního života: podpora rodiny z oblasti sociálního začleňování a zaměstnanosti, usnadnit rodičům předškolních a školních dětí vstup na trh práce, přispět ke zvýšení zaměstnanosti rodičů, přispět ke sladění rodinného a pracovního života, předcházení sociálního vyloučení osob.
5
Výzva – cílová skupina cílovou skupinou jsou rodiče s dětmi (osoby pečující o malé děti), u cílové skupiny rodičů dětí musí být zajištěna vazba na trh práce. Příjemce má pro každé dítě využívající služeb v rámci projektu písemně doloženo, že oba rodiče (resp. jiné osoby pečující o dítě ve společné domácnosti) splňují jedno z následujících kritérií: - jsou zaměstnaní, vykonávají podnikatelskou činnost, - v případě nezaměstnanosti si zaměstnání aktivně hledají, jsou zapojeni v procesu vzdělávání či rekvalifikace.
6
Výzva – oprávnění žadatelé
Místní akční skupina (MAS); Obce; Dobrovolné svazky obcí; Organizace zřizované obcemi; Organizace zřizované kraji; Příspěvkové organizace; Nestátní neziskové organizace; Obchodní korporace; OSVČ; Poradenské a vzdělávací instituce; Profesní a podnikatelská sdružení; Sociální partneři; Školy a školská zařízení.
7
Žadatelé - spolufinancování
Typ organizace EU podíl Státní rozpočet Příjemce Školy a školská zařízení zřizovaná ministerstvy dle školského zákona; právnické osoby vykonávající činnost škol a školských zařízení (zapsané ve školském rejstříku) 85 % 15 % 0 % Obce; dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace zřizované kraji a obcemi (s výjimkou škol a školských zařízení) 10 % 5 % Soukromoprávní subjekty vykonávající veřejně prospěšnou činnost (mimo sociální podniky): obecně prospěšné společnosti, spolky, ústavy, církve a náboženské společnosti, nadace a nadační fondy, MAS, hospodářská a agrární komora, svazy, asociace
8
Žadatelé - spolufinancování
Typ organizace EU podíl Státní rozpočet Příjemce Ostatní subjekty: obchodní společnosti, státní podniky, družstva, OSVČ, profesní komory 85 % 0 % 15 %
9
ŽADATELÉ - Spolufinancování
případné příspěvky rodičů (ponížené o úhradu výdajů mimo rozpočet projektu, např. stravné dětí) mohou být zahrnuty do spolufinancování ze strany příjemce. Pokud by částka vybraných příspěvků přesáhla výši spolufinancování, bude se jednat o příjmy projektu, což by vedlo ke snížení podpory projektu ze zdrojů ŘO, výdaje, které nebudou součástí projektu (stravné dětí), ale jsou nezbytné pro realizaci projektu, je potřeba přesně definovat v projektové žádosti.
10
Výzva – podporované aktivity
viz příloha č. 2 výzvy MAS – Popis podporovaných aktivit Zařízení péče o děti zajišťující péči o děti v době mimo školní vyučování (ranní či odpolední pobyt): pro žáky 1. stupně, dětí, doplňují chybějící kapacitu družin a školních klubů, možnost realizace v prostorách školní družiny, možnost doprovodů na kroužky a zájmové aktivity,
11
Nejčastější dotazy Dotaz:
Lze využívat zařízení zajišťující péči v době mimo školní vyučování také pro děti ze školek? Odpověď: Nelze. Toto by bylo považováno za obcházení podmínek pro provoz dětských skupin – dětská skupina může být však provozována např. pouze odpoledne, tak aby vhodně navázala/doplnila provozní dobu školky. Podpora péče o děti mimo školní vyučování se vztahuje pouze na děti plnící povinnou školní docházku, a to pouze na 1. stupni. Pro předškolní děti jsou určeny dětské skupiny. Pokud bude nedostatečná kapacita školní družiny, je možné ji doplnit zařízením pečující o děti ve shodném čase? Kapacitu je možné doplnit zařízením pečujícím o děti, které bude mít otevřeno ve shodném čase.
12
Nejčastější dotazy Dotaz:
Je možné provozovat zařízení pečující o děti v prostorách školní družiny – tedy sdílet prostory se školní družinou a doplnit tak nevyhovující (krátkou) provozní dobu školní družiny? Odpověď: Zařízení péče o děti je možné provozovat v prostorách školní družiny. Nesmí však docházet k překryvu otevírací doby. Zařízení může být ve shodných prostorách otevřeno např. brzy ráno a pozdě odpoledne (tedy před a po skončení otevírací doby školní družiny). Je možné využívat hračky, pomůcky a vybavení školní družiny. Podmínkou je časové a účetní „odlišení“ prostor. Může být zařízení pečující o děti otevřeno i pro žáky 4. a 5. tříd? Ano, může. Zařízení je určeno pro žáky 1. stupně ZŠ (tj. 1. – 5. třída, příp. i přípravné třídy, nulté ročníky).
13
VÝZVA – PODPOROVANÉ AKTIVITY
Společná doprava do/ze školy a/nebo příměstského tábora: týká se dětí předškolního věku a žáků 1. stupně ZŠ, může být realizována i jako samostatný projekt, může být provozována, pokud je splněno alespoň 1 níže uvedené kritérium: - neexistuje žádné spojení hromadnou dopravou, - neexistuje vhodné spojení hromadnou dopravou ve vhodném čase (čekání delší jak 30 minut), - návaznost spojů hromadné dopravy je komplikovaná (přestupy),
14
VÝZVA – PODPOROVANÉ AKTIVITY
Společná doprava dětí do/ze školy a/nebo příměstského tábora: není možné využívat vlastního dopravního prostředku příjemce dotace nebo rodiče dítěte, přepravce musí dodržovat zákonné předpisy (sedačky a poutání dětí).
15
Výzva – podporované aktivity
Příměstské tábory: může být realizován jako samostatný projekt a zároveň nemůže být souběžně realizován v kombinaci s aktivitou „Doprovody na kroužky a zájmové aktivity“, nepobytové tábory, péče o děti v době školních prázdnin, doba konání tábora je omezena pouze na pracovní dny, písemná smlouva mezi příjemcem a rodiči dítěte, nutné vést denní evidenci přítomných dětí, minimální kapacita příměstského tábora je 10 dětí, pozor na bagatelní podporu!
16
Výzva – nepodporované aktivity
volnočasové aktivity, PC/jazykové kurzy jako samostatný projekt, osvětová činnost/kampaně jako samostatný projekt, tvorba komplexních vzdělávacích programů včetně e-learningových kurzů, všeobecné psychologické poradenství, pokud nebude součástí komplexní poradenské práce s účastníkem projektu, zahraniční stáže,
17
VÝZVA – NEPODPOROVANÉ AKTIVITY
lesní školky (mimo zákon o dětských skupinách kvůli nesplnění hygienických předpisů), provoz mateřských a rodinných center, vzdělávání členů realizačního týmu s výjimkou: vzdělávání realizačního týmu - pečujících osob, Potřebnost vzdělávacích aktivit zdůvodní žadatel v projektové žádosti.
18
Způsobilost výdajů
19
Věcná způsobilost výdajů
Způsobilý výdaj: je v souladu s právními předpisy (zejména legislativou EU a ČR), je v souladu s pravidly programu a s podmínkami poskytnutí podpory, je přiměřený (viz kapitola 6.1 Specifické části pravidel pro žadatele a příjemce), vznikl v době realizace projektu a byl uhrazen nejpozději do okamžiku ukončení administrace závěrečné zprávy o realizaci projektu, váže se na aktivity projektu, které jsou územně způsobilé, je řádně identifikovatelný, prokazatelný a doložitelný.
20
Věcná způsobilost výdajů
Kategorie způsobilých výdajů OPZ 1. Celkové způsobilé výdaje 1.1 Přímé náklady Osobní náklady Cestovné Zařízení, vybavení a spotřební materiál Nákup služeb Drobné stavební úpravy (do 40 tis. Kč) Přímá podpora CS Křížové financování 1.2 Nepřímé náklady 2. Celkové nezpůsobilé výdaje
21
Věcná způsobilost výdajů
1.1.1 Osobní náklady mzdy a platy pracovníků zaměstnaní výhradně pro projekt, příslušná část mezd nebo platů zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu podílejí pouze částí svého úvazku, ostatní osobní náklady na zaměstnance, kteří jsou zaměstnáni na DPČ nebo DPP, výdaje na odměny, nesmí přesáhnout obvyklou výši v daném místě, čase a oboru! Pro porovnání osobních výdajů lze využít Informační systém o průměrném výdělku (ISPV) dostupný na ŘO zveřejňuje přehled obvyklých výší mezd a platů pro nejčastější pozice v rámci projektů podpořených z OPZ na portálu výdaje na odměny (příjemce podpory nebo partner s finančním příspěvkem, který je OSVČ)
22
Věcná způsobilost výdajů
1.1.1 Osobní náklady PS, DPČ, DPP musí být uzavřeny v souladu se zákoníkem práce, Mzdové náklady = hrubá mzda/plat nebo odměna (DPČ, DPP, OSVČ) + odvody zaměstnavatele na SP a ZP a další poplatky spojené se zaměstnancem hrazené zaměstnavatelem povinně na základě právních předpisů, Náhrady: - za dovolenou (4, 5 nebo 8 týdnů dovolené dle typu zaměstnavatele, viz § 213 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce) - způsobilé pouze v rozsahu, v jakém odpovídají zapojení zaměstnance do realizace projektu, - v případě překážek v práci (v souladu se zákoníkem práce), - za dny dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény (jejich poměrná část),
23
Věcná způsobilost výdajů
1.1.1 Osobní náklady pracovní úvazky zaměstnance se nesmí překrývat a není možné, aby byl za stejnou práci placen vícekrát, výše úvazku = maximálně 1,0 (součet veškerých úvazků zaměstnance u všech subjektů zapojených do projektu – příjemce a partneři), a to po celou dobu zapojení daného pracovníka do realizace projektu, realizační tým projektu (RT) = zařazení mezi přímé/nepřímé náklady projektu dle pracovní náplně v projektu, dle vazby na CS – přímá x nepřímá vazba, přímé náklady = pouze přímá práce s CS nebo zajištění výstupu, který je určen k přímému využití CS, nepřímé náklady = projektový/finanční manažer a ostatní pozice (administrativní, podpůrné), které nepracují přímo s CS.
24
Věcná způsobilost výdajů
Výše úvazku – maximálně 1,0 Úvazek osoby, u které je odměňování i jen částečně hrazeno z prostředků projektu OPZ, může být maximálně 1,0 dohromady u všech subjektů (příjemce a partneři) zapojených do daného projektu (tj. součet veškerých úvazků zaměstnance u zaměstnavatele/ů včetně případných DPP a DPČ nesmí překročit jeden pracovní úvazek), a to po celou dobu zapojení daného pracovníka do realizace projektu OPZ.
25
Věcná způsobilost výdajů
1.1.2 Cestovné cestovné ani jízdné členů realizačního týmu ani dětí není způsobilým přímým výdajem, cestovné pečujících osob spadá do nepřímých nákladů projektu, cestovné dětí nemůže být součástí projektového rozpočtu.
26
Věcná způsobilost výdajů
1.1.3 Zařízení, vybavení a spotřební materiál z projektu je možné hradit pouze takovou část nákladů, která odpovídá výši úvazku člena realizačního týmu, nákup zařízení a vybavení pro pracovní pozice, které patří do nepřímých nákladů, není možné pořizovat vybavení a zařízení v rámci přímých nákladů, způsobilým výdajem projektu je vybavení zařízení, které je pracovištěm pečujících osob (nábytek, hračky, hry, výtvarné či sportovní potřeby, vybavení pro příměstské tábory apod.). Pozor na kancelářské potřeby, které spadají do nepřímých nákladů.
27
Věcná způsobilost výdajů
Zařízení, vybavení a spotřební materiál, včetně nájmu a odpisů investiční výdaje = odpisovaný hmotný majetek (pořizovací hodnota vyšší než 40 tis. Kč) a nehmotný majetek (pořizovací cena vyšší než 60 tis. Kč), neinvestiční výdaje = neodpisovaný hmotný (pořizovací hodnota nižší než tis. Kč) a nehmotný majetek (pořizovací cena nižší než 60 tis. Kč), zařízení a vybavení pro členy RT, kteří přímo pracují s CS nebo zajišťují výstup k přímému využití CS, nákup vybavení pro RT, např. nákup výpočetní techniky - pro pracovníky RT lze pořídit pouze takový počet kusů zařízení a vybavení, který odpovídá výši úvazku členů RT = 1 ks na 1 úvazek; pokud je úvazek nižší, lze uplatnit pouze část pořizovací ceny, vztahující se k danému úvazku (0,5 úvazek = 0,5 ceny výpočetní techniky), úvazky jednotlivých členů RT je možné sčítat, nově zařazen do této skupiny výdajů i nábytek (rozdíl oproti OP LZZ), pokud jakýkoliv nákup zařízení a vybavení patří na základě vymezení nepřímých nákladů (dle kapitoly ) mezi nepřímé náklady, nelze tyto výdaje řadit mezi přímé způsobilé náklady.
28
Věcná způsobilost výdajů
1.1.3 Zařízení, vybavení a spotřební materiál dle „Tabulky obvyklých cen, mezd a platů“ (dostupná na esfcr.cz) Položka zařízení/nábytku Cena bez DPH Cena s DPH Parametry*/Poznámky Sestava stolní PC 11 000 13 310 2,4 GHz, 4 GB RAM, 500 GB HDD, grafická karta (vlastní), optická mechanika DVD±RW, LCD 21,5", klávesnice, myš, operační systém** Notebook 2,4 GHz, 4 GB RAM, 500 GB HDD, grafická karta (vlastní), optická mechanika DVD±RW, myš, operační systém** Tablet 5 000 6 050 1,3 GHz, RAM 1 GB, interní 16 GB, wifi, bluetooth, 3G modem Kancelářský balík 5 200 6 292 MS Office 2013 (Pro podnikatele) - obsahuje Word, Excel, Powerpoint, Outlook, One Note (OEM - PKC verze) 2 000 2 420 MS Office Standard 2013 OLP (otevřená licence) pro neziskový sektor Mobilní telefon telefonování, SMS, MMS, bluetooth, datový přenos*** Běžná tiskárna pro 1 PC 3 500 3 025 černobílá/barevná laserová/inkoustová, 1200x1200 dpi, manuální duplex, rychlost cca 20 str./min
29
Věcná způsobilost výdajů
V rámci této kapitoly lze také hradit: nájem či leasing zařízení a vybavení, budov: operativní leasing = nájemné (splátky) leasingu, smlouva o nájmu nebo operativním leasingu, finanční leasing = způsobilé jsou pouze splátky leasingu, vztahující se k období trvání projektu (daně a finanční činnost pronajímatele související s leasingovou smlouvou nejsou způsobilými výdaji), odpisy (daňové): dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku používaného pro účely projektu, které využívá CS, jsou způsobilým výdajem po dobu trvání projektu za předpokladu, že nákup takového majetku není součástí způsobilých výdajů na projekt.
30
Věcná způsobilost výdajů
1.1.4 Nákup služeb dodání služby musí být nezbytné k realizaci projektu a musí vytvářet novou hodnotu, pronájem prostor nutných pro realizaci projektu (kromě kancelářských prostor určených pro práci projektového či finančního manažera a koordinátora projektu nebo jiných administrativních pozic. Náklady na nájem těchto prostor spadají do nepřímých nákladů), animační služby, tzn. že pečující osoba pracuje na živnostenský list.
31
Věcná způsobilost výdajů
1.2 Nepřímé náklady max. 25 % přímých způsobilých nákladů projektu, administrativa, řízení projektu (včetně finančního), účetnictví, personalistika komunikační a informační opatření, občerstvení a stravování a podpůrné procesy pro provoz projektu cestovní náhrady spojené s pracovními cestami RT, spotřební materiál, zařízení a vybavení (papír…), prostory pro realizaci projektu (nájemné, vodné, stočné, energie…), ostatní provozní výdaje (internet, poštovné, telefon…).
32
Věcná způsobilost výdajů
1.2 Pracovní pozice hrazené z nepřímých nákladů (NN) nepracují přímo s cílovou skupinou projektu nebo nezajišťují výstup, který je určen k přímému využití cílovou skupinou projektu, pozice hrazené z NN se do rozpočtu projektu neuvádějí, např.: projektový manažer, finanční manažer, koordinátor projektu.
33
Věcná způsobilost výdajů
přímá podpora mzdové příspěvky, cestovné, stravné a ubytování, nepřímé náklady přesný výčet položek, které spadají do nepřímých nákladů, uvádí příručka „Specifická část pravidel pro žadatele a příjemce pro projekty se skutečně vzniklými výdaji a případně také s nepřímými náklady (verze 2)“.
34
VĚCNÁ ZPŮSOBILOST VÝDAJŮ
1.2 Nepřímé náklady pojištění odpovědnosti za škodu, cestovné pečujících/doprovázejících osob, nájem prostor pro administrativní zajištění projektu, náklady na úklid, kancelářské prostředky, náklady na vedení projektu (zpráva o realizaci), propagace příměstských táborů.
35
Příklady nákladů společná doprava dětí – přímé náklady (Nákup služeb),
služby péče o děti vykonávané pečující osobou s ŽL – přímé náklady (Nákup služeb), nájemné pro družinu – přímé náklady (Nákup služeb) x nájemné využívané k administraci projektu – nepřímé náklady, kurz zdravotníka – přímé náklady (Nákup služeb). Jedná se o rekvalifikace pečujících osob. Z projektu musí být zřejmé jejich uplatnění na trhu práce. Např. zapojením partnera bez finančního příspěvku, který je po rekvalifikaci zaměstná, tzn. musí být vazba na deklarovaná pracovní místa. Nelze vytvořit projekt pouze na vzdělávání pečujících osob bez jejich dalšího uplatnění na pracovním trhu
36
Věcná způsobilost výdajů
pro projekty, u nichž podstatná většina nákladů vznikne formou nákupu služeb od externích dodavatelů, jsou způsobilá procenta nepřímých nákladů snížena, podíly pro nepřímé náklady jsou sníženy pro projekty s objemem nákupu služeb v těchto intencích: 2. Celkové nezpůsobilé výdaje pro potřeby OPZ se v žádosti o podporu nevyplňují.
37
Nezpůsobilé výdaje stravné pro děti,
zajištění výletu – náklady na dopravu/cestovné, vstupné, potravinové balíčky, náklady na napsání projektu.
38
PŘÍJMY PROJEKTU příjmem projektu se rozumí příjmy vygenerované projektem v době realizace projektu, mezi příjmy projektu patří např. příjmy za poskytované služby (konferenční poplatky, poplatky za školení apod.), příjmy za prodej výrobků, které vznikly v rámci projektu (tj. výrobků, na jejichž vznik byly vynaloženy výdaje projektu); pronájem prostor, zařízení, softwaru atd. financovaných v rámci projektu atd., příjmem projektu nikdy nejsou úroky z bankovního účtu, obdržené platby ze smluvních pokut, peněžní jistota, do žádosti o podporu se uvádí pouze „předpokládané čisté příjmy“ do řádku „jiné peněžní příjmy“ (v případě vyrovnávací platby vypočtené na listu ISKP přílohy 11A) – o tyto příjmy bude vždy snížena poskytnutá podpora ŘO, čistým příjmem je ta částka příjmů, která převyšuje částku vlastního financování způsobilých výdajů projektu ze zdrojů příjemce (pokud příjemce má vlastní financování viz povinná míra spolufinancování), nepředpokládané i předpokládané čisté příjmy se budou reportovat průběžně ve Zprávách o realizaci projektu (ZOR).
40
Indikátory CS projektů jsou rodiče, nikoli děti,
možno započítat jen jednoho z rodičů (z osob pečujících o dítě ve společné domácnosti), v 1 zařízení je více sourozenců nebo jedno dítě využívá více služeb – podpořenou osobou pouze jeden z rodičů, střídavá péče – podpořenou osobou je jedna osoba z každé domácnosti, matka na rodičovské dovolené - nutná vazba na trh práce (pracovní smlouva).
41
Indikátory 60000 – podpořený rodič, který se díky umístění dítěte do projektu mohl zapojit na trhu práce, 50001 – relevantní pro aktivity na podporu zařízení péče o děti v době mimo školní vyučování a příměstských táborů,
42
Způsob vytvoření žádosti
odkaz na portál pro elektronické podání žádosti: - žadatel se musí registrovat a vygenerovat si přístup do systému, - přejít na oblast ŽADATEL, - vytvořit Nová žádost, - vybrat program 03 - Operační program Zaměstnanost, - vybrat výzvu OPZ - (03_16_047) - Výzva pro MAS na podporu strategií komunitně vedeného místního rozvoje - individuální projekt,
43
Způsob vytvoření žádosti
- v levém sloupci - Výběr podvýzvy - vybrat výzvu např. dle názvu žadatele Rýmařovsko - Výzva_1_RÝMAŘOVSKO_OPZ_ Prorodinná opatření, Dále postupujte podle příčky uživatele MS
44
Fáze hodnocení – detail příloha Č. 1 VÝZVY MAS
Závěrečné ověření Výběr projektů Dle alokace a bodů Věcné hodnocení Min. počet bodů 50 Formální náležitostí a přijatelnost Vylučující kritéria a napravitelná
45
Prostor pro dotazy
46
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.