Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Osobnost.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Osobnost."— Transkript prezentace:

1 Osobnost

2 – latinsky persona – maska (nasazovali si ji herci v řecko-římském dramatu při představeních, osoba
komplex bio-psycho-sociálních vlastností; jedinečná neopakovatelná bytost biologická společenská bytost, má společenskou roli a pozici (úkoly, povinnosti, …) každý člověk je osobnost - je charakterizován souhrnem složitých vlastností, projevujících se v typicky lidském chování

3 rozdíly, kterými se jeden člověk liší od druhého- individuální rozdíly (výška, pohlaví, věk, schopnosti…) -rozdíly, kterými se odlišují celé skupiny lidí- typologické rozdíly (tělesná konstituce, zájmy...)

4 na utváření osobnosti mají vliv
vnitřní biologické znaky - vrozené předpoklady, vlivy působící na vývoj plodu (onemocnění matky, stresové situace, návykové látky.) a vlivy působící na dítě během porodu a těsně po něm (obtížný porod, nedostatek kyslíku dítěte..) vlivy prostředí – klimatické podmínky, životní prostředí, sociální prostředí, kultura… učení a vlastní činnost člověka – činnosti v průběhu života jedince – hra, výchova, zájmy, dovednosti, znalosti…

5 Struktura osobnosti struktura os. je uspořádání vlastností osobnosti, souhrn určitých znaků, vlastností dynamické vlastnosti – temperament vztahově-postojové vlastnosti- postoje, charakter, vzory, ideály, hodnoty aktivačně-motivační vlastnosti – pudy, zájmy, potřeby, motivace výkonové vlastnosti– vlohy, schopnosti, dovednosti, vědomosti, návyky, učení

6 Úkol Namaluj svoji masku, která tě nejvíce vystihuje.
Vyber si jakoukoli konkrétní osobu a vypiš do tabulky její charakteristické znaky. Znaky osobnosti Příklady Vlastní příklady a jejich konkretizace biologické znaky pohlaví, věk, výška, barva očí… psychické znaky dovednosti, schopnosti, povahové rysy… sociální znaky bydliště, rodina, přátelé, škola, zaměstnání…

7 3 různé vzorce pro popis struktury osobnosti
vrstvová koncepce – dle psychoanalýzy S. Freuda, osobnost je členěna do vrstev, které se vzájemně prolínají Sigmund Freud (1856 – 1939) narodil se v Příboře na Moravě v židovské rodině, přestěhoval se do Vídně trpěl rakovinou, srdeční problémy manželka Marta, 6 dětí r jako žid byl nucen opustit Rakousko, odešel do Anglie Id (ono) – vrstva ovlivňovaná pudy, nevědomá, vrozená, toužící po slastech a uspokojení Ego (já) – vrstva, která zprostředkovává vztah s realitou, vědomá Superego (nadjá) – svědomí, osvojené zásady, morálka

8

9 typologická koncepce vychází z toho, že někteří lidé jsou si výrazně podobní a lze je zařadit do skupin s určitým vzorcem osobnostních vlastností – typem podle Junga a jeho analytické psychologie Carl Gustav Jung (1875 – 1961) švýcar, jeho otec – duchovní filozof, antropolog, mytologie, středověká astrologie (slabost pro alchymii)

10 dělení: Extrovert je člověk společenský, hovorný, komunikativní, má hodně přátel, snadno navazuje kontakty a cítí potřebu být obklopen lidmi, se kterými chce komunikovat, je nerad sám Introvert je člověk spíše uzavřený, je klidný, spíše nesmělý a nevyhledává společnost, je zdrženlivý a uzavřený vůči lidem, bere vážně každodenní povinnosti a oceňuje spořádaný způsob života Úkol: Jaké volnočasové aktivity byste navrhli pro klienta: 1. extroverta 2. introverta

11 faktorová koncepce vychází ze zkoumání reakcí určitého počtu osob na určitý počet standardních situací podle Catella Raymond B. Cattell ( ) doktorát v psychologii na Londýnské univerzitě 8 let odborné práce jako učitel a praktický psycholog v Anglii odešel do USA – přednášel na univerzitách přestěhoval se do Colorada – založil v Boulderu Institut pro výzkum a seberealizaci sestrojil mnoho psychologických testovacích přístrojů – Šestnáctifaktorový osobnostní dotazník (16 PF)

12 Faktory: A rezervovanost, chladnost otevřenost, vřelost  B nízká inteligence vysoká inteligence  C emocionální, vzrušivý klidný, realistický  E submisivní, poslušný dominantní, prosazující se  F opatrný, střízlivý bezstarostný, lehkomyslný  G neodpovědný svědomitý, spolehlivý  H bojácný, ostýchavý smělý, velkorysý  I houževnatý, realista, tvrdý měkký, senzitivní  L důvěřivý podezíravý, žárlivý  M prakticky založený bohémský, imaginativní  N naivní, upřímný vychytralý, vypočítavý  O sebejistý, klidný úzkostný, ustaraný  Q1 konzervativní liberální  Q2 sociálně závislý soběstačný, samostatný  Q3 slabá sebekontrola disciplinovaný  Q4 uvolněný, relaxovaný napjatý, popudlivý

13 aktivačně-motivační vlastnosti – pudy, zájmy, potřeby, motivace Pudy
- vrozené biologické mechanismy dělení: rodičovský – souvisí s péčí o potomky rozmnožovací, pohlavní – ne vždy spojen s pouhým plozením potomků obživný – souvisí s příjmem potravy, jídlo je kromě uspokojení potřeby také zdroj slasti sdružovací – naplňuje potřebu být mezi lidmi sebezáchovný – zachovat si život, při poruše sebevraždy

14 Potřeby pocit nedostatku nebo nadbytku něčeho
vrozené – biologické - spánek, vylučování, dýchání, rozmnožování, potrava, bezpečí naučené:1. – sociální- kontakt s druhými, být kladně hodnocen, potřeba spolupracovat, soutěžit, komunikovat 2. psychické – potřeba radosti, štěstí, lásky, přátelství, úcty, úspěchu, opory, zázemí, pomoci…

15 Pyramida potřeb: Abraham Maslow – americký psycholog (1908-1970
Potřeby na nižší úrovni klasifikace musí být dostatečnou měrou uspokojeny dříve, než se uplatní potřeby vyšší

16 Do které úrovně zařadíte tyto potřeby?
touha někomu patřit vyměšování hledání jistoty pochvala od okolí sexuální uspokojení být vážen a ceněn druhými lidmi stát se tím, kým se člověk může a má stát snaha uhýbat před něčím neznámým potřeba mít rodinu možnost uplatnit svůj talent

17 touha někomu patřit 3. vyměšování hledání jistoty pochvala od okolí sexuální uspokojení 1. být vážen a ceněn druhými lidmi 4. stát se tím, kým se člověk může a má stát 5. snaha uhýbat před něčím neznámým 2. potřeba mít rodinu 3. možnost uplatnit svůj talent 5.

18 Motivace vyjadřuje soubor všech zkušeností, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal či nekonal jsou to vnější (cíl založit rodinu, pobídky, zboží ve výloze, reklamy,…) i vnitřní (zájmy, city k někomu, potřeby) faktory (motivy), které vedou k aktivizaci

19 Zájmy činnosti, kterými se člověk dlouhodobě zabývá, vyhledává je, jejich vykonávání ho těší a přináší mu radost a uspokojení zaměřenost člověka na nějaký jev, předmět - např.: hudba, malování, zvířata - naše záliba (vyhraněný, ústřední zájem) mohou mít různou hloubku a šířku, mohou být krátkodobé, dlouhodobé….

20 Druhy zájmů Poznávací – cestování, četba
Estetické – poslech hudby, divadlo, film Společenské- ve společenské a organizační činnosti v zájmových, politických a dalších organizací, např.: ochotnické divadlo, dobrovolná práce Přírodní – pobyt v přírodě, turistika Sběratelské – známky, staré věci… Sportovní – různé druhy sportů Výtvarné , rukodělné - vyšívání, kutilství Technické – sestavování modelů letadel, vlaků

21 Vztahově - postojové vlastnosti – charakter
z řeckého charasseín – vyrýt, vytisknout soubor charakteristických psychických a stálých rysů osobnosti, které se projevují v mravní stránce chování a jednání umožňuje řídit jednání člověka podle společenských, zejména morálních požadavků formuje se vlivem výchovy, společenského prostředí a sebevýchovy hovoříme o něm jako o povaze člověka

22 Vývoj charakteru podle Piageta
- švýcarský filosof a vývojový psycholog stadium heteronomní morálky – do 10 let života, dítě se ve svých představách plně podřizuje pravidlům dospělých, pokud poslechne – může být odměna a naopak, dítě chápe jevy a věci kolem sebe jako dobré a zlé stadium autonomní morálky- starší školní věk a výše, dítě jedná na základě vlastních rozhodnutí, pokud udělá něco, co je nemorální – má výčitky svědomí svědomí – vnitřní hlas člověka, který nabádá k tomu, co by měl nebo neměl člověk dělat - jako charakter je ovlivněno výchovou, socializací a životními zkušenostmi

23 Charakterové vlastnosti
světonázorové- názor na svět a smyslu života, víra v boha, vztah k míru/bojechtivosti, tolerance / rasismus mravní - vyjadřují vztah člověka k morálce, jsou projevem morálky v chování a jednání každého člověka.  čestnost, statečnost, pravdomluvnost, upřímnost….  zákeřnost, prolhanost, nespolehlivost, chlípnost… pracovní - vyjadřují vztah člověka k práci  pracovitost, svědomitost, dochvilnost, pořádkumilovnost…  lenost, nespolehlivost, nedochvilnost, nepořádnost

24 společenské - odráží se v nich vztah člověka k druhým lidem, ke společnosti
 slušnost, přejícnost, ohleduplnost, taktnost…  nezdvořilost, hádavost, závist, vypočítavost… vlastnosti vztahu k sobě –jsou projevem zdravého vztahu k sobě samému, jak se má člověk rád, jak si sám sebe váží, jak si důvěřuje…  zdravé sebevědomí, sebeúcta, sebedůvěra, upřímnost vůči sobě…  přehnané sebevědomí, domýšlivost, chlubivost, povýšenost…  snížené sebevědomí, sebepohrdání, poníženost, přecitlivělost…

25 Udejte antonyma k těmto charakterovým vlastnostem
pravdomluvnost lenost pořádkumilovnost domýšlivost statečnost slušnost přejícnost upřímnost skromnost spolehlivost

26 Napiš, jakého člověka vystihují rčení
Pro korunu by si nechal koleno vrtat. Kam vítr, tam plášť. Leze druhému do zelí. Kam ho ráno postavíš, tam ho večer najdeš. Strká hlavu do písku. Drží jazyk za zuby. Má proříznutou pusu. Má pod čepicí. Neustále má něco za lubem. Nevidí si na špičku nosu.

27 Charakterizuj několika větami pohádkovou postavu.
Kterých charakterových vlastností si nejvíce ceníte u rodičů či prarodičů?

28 Volní vlastnosti - vůle
vedou k dosažení cílů, hlavně v situacích, kdy je potřeba překonávat překážky, jsou vlastní jen člověku je to vlastně proces chtění a z něho vyplývající jednání s pojmem vůle se pojí určité vlastnosti člověka: cílevědomost, houževnatost, sebeovládání, vytrvalost, zodpovědnost, rozhodnost, samostatnost, iniciativa, zásadovost, svědomitost, statečnost, sebekázeň, činorodost

29 Do tabulky doplňte protipóly volních vlastností

30 řešení

31 V čem máte pevnou vůli, co jste překonali, dokázali?
Zamyslete se nad vlastním volním jednáním, které jste měli v deváté třídě při rozhodování co dál! Kniha Robinson Crusoe, jak zvládl život na ostrově?...

32 Seberegulační vlastnosti osobnosti
člověk jimi řídí vlastní prožívání a chování Sebeuvědomování - vědomí vlastní individuální existence Sebepoznávání- uvědomování si zejména vlastních kladů a nedostatků, dochází k němu při sociální interakci člověka Svědomí- – vnitřní hlas člověka, který nabádá k tomu, co by měl nebo neměl člověk dělat Sebekritika - verbalizované sebehodnocení – zejména vlastních nedostatků Sebevýchova- vlastní zásah do vývoje své osobnosti, cílevědomý, plánovitý a systematický proces formování vlastní osobnosti na základě vytyčených cílů směřujících k dosažení žádoucích vlastností, chování a jednání

33 Dynamické vlastnosti osobnosti - temperament
Viz extra prezentace


Stáhnout ppt "Osobnost."

Podobné prezentace


Reklamy Google