Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Energetický management budov

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Energetický management budov"— Transkript prezentace:

1 Energetický management budov
Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze

2 Trendy v oblasti energetického managementu
Všeobecné trendy Environmentální aspekty budov Certifikace budov LCA, LCC EPD – zájem o svázanou energii nZEB – budovy s téměř nulovou spotřebou energie Green Public Procurement

3 Všeobecné trendy Všeobecné přiblížení místa výroby energie k místu spotřeby Vyšší zájem o téma energetické nezávislosti Zvyšující se podíl OZE v budovách Zvyšující se podíl segmentu nízkoenergetického stavění Vyšší zájem investorů a uživatelů o environmentální aspekty budov

4 Environmentální aspekty budov

5 Environmentální aspekty budov
Emisní koeficienty paliv Všeobecné emisní faktory oxidu uhličitého podle vyhlášky č. 425/2004 Sb.

6 Environmentální aspekty budov
Příklad emisního vyhodnocení Floors: cellars and garages 4 flats Construction: concrete basement and ceramic higher floors Roof: two steel frames and timber construction Heating: total power consumption 70.0 kW Area of the basement: 259,3m2 Total area: 903,2 m2

7 Environmentální aspekty budov
Příklad emisního vyhodnocení Ecoquantum

8 Environmentální aspekty budov
Příklad emisního vyhodnocení Ecoquantum

9 Annual energy balance expressed per m2 of the façade
Energetické bilance Only using phase Annual energy balance expressed per m2 of the façade

10 Energy balance in LC expressed per square metre of the facade
Energetické bilance Energy balance in LC expressed per square metre of the facade

11 Scénáře spotřeby energie v budovách
Scénář 1 - obsahující pouze regulatorní opatření Dopad regulatorních opatření ovlivňuje poklesem vývoj spotřeby energie v budovách. Úspora KSE v roce 2020 činí 10 PJ vzhledem ke srovnávacímu roku 2014.

12 Scénáře spotřeby energie v budovách
Scénář 2 - BAU – „business as usual“ Dopad scénáře BAU ovlivňuje poklesem vývoj spotřeby energie v budovách. Úspora KSE v roce 2020 činí 27 PJ vzhledem ke srovnávacímu roku 2014.

13 Scénáře spotřeby energie v budovách
Scénář 3 - Ambiciózní scénář Dopad ambiciózního scénáře ovlivňuje poklesem vývoj spotřeby energie v budovách. Úspora KSE v roce 2020 činí 33 PJ vzhledem ke srovnávacímu roku 2014.

14 Certifikace budov Přináší důraz na ekonomické, environmentální a sociální důsledky vyvolané během návrhu výstavby a provozu budov. Proces certifikace je pro investora přínosný především z několika hlavních důvodů, mezi které se řadí: snižování rizika investice, marketing, snazší získání bankovního úvěru, snižování provozních nákladů, vytváření zdravého vnitřního prostředí, nástroj pro analýzu navržených řešení v kontextu udržitelné architektury, důraz na environmentální politiku.

15 Certifikace budov Přináší důraz na ekonomické, environmentální a sociální důsledky vyvolané během návrhu výstavby a provozu budov. LEED BREEAM SBTool

16 Certifikace budov LEED
LEED nabízí následující hodnotící kritéria:

17 Certifikace budov BREEAM
BREEAM nabízí pro hodnocení tyto sub-systémy: BREEAM New Construction (nová budova), BREEAM Communities (čtvrti), BREEAM in Use (stávající budova), EcoHomes (občanská výstavba), BREEAM Refurbishment (rekonstrukce).

18 LCA a LCC BREEAM nabízí pro hodnocení tyto sub-systémy:
BREEAM New Construction (nová budova), BREEAM Communities (čtvrti), BREEAM in Use (stávající budova), EcoHomes (občanská výstavba), BREEAM Refurbishment (rekonstrukce).

19 Zelené nakupování Zelené nakupování - proces výběru zboží a služeb zohledňující environmentální dopady v průběhu životního cyklu nakupovaného zboží a služeb. Aspekty, které se při tom berou v úvahu, jsou například recyklovatelnost, biologická rozložitelnost, materiální a energetická náročnost výroby či zdravotní nezávadnost, transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli a podobně. Zelené veřejné zakázky – proces, prostřednictvím něhož nakupují veřejné instituce zboží a služby s nižšími environmentálními dopady v průběhu životního cyklu oproti zboží či službám, které by byly standardně nakoupeny a mají stejnou funkci (Zdroj: Glossary DG Environment viz

20 Zelené nakupování – legislativa EU
Konkrétně směrnice obsahují možnost: Zahrnout environmentální požadavky do technických podmínek (23(3)b); specifikace se mohou odkazovat na ekoznačky (čl. 23(6)), ale musí být i uznána i jiná forma důkazu; Stanovit zvláštní podmínky pro plnění zakázky týkající se sociálních faktorů a životního prostředí (čl. 26) Požadovat důkaz o technické způsobilosti i přehledem o opatřeních v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí (čl. 48(2)f a 50) – prostřednictvím EMAS nebo jiných důkazů; Kritéria pro zadání zakázky týkající se vlastností z hlediska vlivu na životní prostředí (čl. 53). Není povoleno vyžadovat, aby měl produkt konkrétní ekoznačku. Je možné však vyžadovat její kritéria. (Rozsudek Evropského soudního dvora v případu C-368/10) Pozor: nařízení evropského soudu č. Není povoleno: vyžadovat, aby měl produkt konkrétní ekoznačku (Rozsudek Evropského soudního dvora v případu C-368/10, Evropská komise vs. Nizozemské království z 10. května 2012)

21 Zelené nakupování – legislativa ČR
Soukromé nákupy: nepodléhají zákonné regulaci přesto však lze uplatňovat firemní předpisy nebo ekologické normy (ISO či EMAS) za účelem zvyšování konkurenceschopnosti a ekonomické výhodnosti Nákupy pro veřejný sektor: jsou řízeny především Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách

22 Legislativa ČR – Zákon č. 137/2006Sb.
Umožňuje veřejnému zadavateli: stanovit technické podmínky formou požadavků na výkon anebo funkci, které mohou také zahrnovat charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí (k tomu může použít podrobné specifikace, jak jsou vymezeny evropskými, národními, nadnárodními nebo jinými systémy pro udělování ekoznaček…) Základní hodnotící kritérium pro zadání veřejné zakázky je: nejnižší nabídková cena, nebo ekonomická výhodnost nabídky - hodnocení podle jednotlivých dílčích hodnotících kritérií a jejich vah Dílčí hodnotící kritéria: se musí vztahovat k nabízenému plnění veřejné zakázky vedle nabídkové ceny zejména kvalita, technická úroveň, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, provozní náklady, návratnost nákladů, záruční a pozáruční servis, zabezpečení dodávek, dodací lhůta nebo lhůta pro dokončení Par. 44 Zadavatel může v zadávacích podmínkách uvést též požadavky týkající se zvláštních podmínek na plnění veřejné zakázky, a to zejména v sociální oblasti, v oblasti zaměstnanosti nebo v oblasti životního prostředí. 46. Technické podmínky může zadavatel stanovit formou požadavků na výkon nebo funkci, které mohou zahrnovat rovněž charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí. Tyto požadavky a charakteristiky musí být dostatečně přesné, aby uchazečům umožnily jednoznačně určit předmět zakázky a zpracovat porovnatelné nabídky. Jestliže zadavatel stanoví charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí formou požadavků na výkon nebo na funkci podle odstavce 4, může použít podrobné specifikace nebo jejich části, jak jsou vymezeny evropskými, národními, nadnárodními nebo jinými systémy pro udělování ekoznaček, za předpokladu, že tyto specifikace jsou vhodné pro vymezení charakteristik výrobků nebo služeb, které jsou předmětem veřejné zakázky.


Stáhnout ppt "Energetický management budov"

Podobné prezentace


Reklamy Google