Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Slovesný čas Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Tvarosloví – slovesný čas Ročník prima Datum tvorby Anotace Čas přítomný, minulý a budoucí Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání při výuce na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Slovesa – čas Bill byl v Bille. Jen je Jevanech.
Bud bude v Budějovicích Je tu ještě Jen? Divoký Bill tu s ním byl. Příště tu s nimi bude Bud.
3
Čas sloves Sloveso vyjadřuje určitými tvary čas trojím způsobem
přítomný – př. peču, čtu minulý – př. pekl jsem, četla jsem budoucí – a) vyjadřuje se složeným tvarem – př. budu číst b) vyjadřuje se u některých sloves tvarem jednoduchým: přečtu, napíšu, napeču Pozor: tato slovesa nemohou vyjádřit čas přítomný.
4
Procvičování Úkol: Ve větách najděte slovesa v přítomném čase. Určete, které vyjadřují děj přítomný a která děj budoucí. Právě čtu zajímavou knihu, až ji přečtu, půjčím ti ji. Cítíte tu vůni? Těším se, až zase ucítím vůni čerstvého sena.
5
Procvičování Úkol: Určete, ve kterých větách je přítomných tvarů užito k vyjádření děje minulého (pro zvýšení napětí). Honza se vydal do hlubokého lesa, a když už se začalo stmívat, tu potká starou babičku. Právě se učíme o Janu Husovi. Jel jsem včera večer kolem rybníka a najednou slyším hlasité volání. Teď nemám čas jít ven, musím se učit na zítřek. Kde se vzal, tu se vzal, před mládencem stojí čert v mysliveckém kabátku.
6
Procvičování Úkol: Určete, ve kterých větách je přítomných tvarů užito k vyjádření děje minulého (pro zvýšení napětí). Kdo jinému jámu, kopá, sám do ní padá. Odneseme tříděný odpad. Babička už velice špatně vidí. Teď mám moc práce. Do Sluneční soustavy patří 8 planet. Plod jabloně se řadí mezi malvice.
7
Procvičování Úkol: Doplňte správný tvar přítomného času. Moji kamarádi to (nevědět). Africké děti (trpět) nedostatkem pitné vody. Petrovi přátelé sem (přicházet) každé pondělí. Kluci (projíždět) kolem jejich chalupy rychle na kole. V akváriu (plavat) ryby.
8
Procvičování Úkol: Doplňte správně i/y do tvarů minulého času. Porady se zúčastnil__ všichni učitelé. O tomto hrdinovi se pověsti nezmiňoval__ . Nadšené davy povzbuzoval__ sportovce k nejlepším výkonům. Škvírami mezi prkny pronikal__ pruhy světla. Děti probudil__ údery hromu. Ráno nám přivezl__ novou ledničku. Dřevění koně na kolotoči se dětem tak zalíbil__, že z nich nechtěl__ slézt Po startu vyrazil__ koně k první překážce. Žáci a žákyně se pečlivě staral__ o květiny ve třídě. Rodiče a děti se zastavil__ u klece, kde spal__ medvíďata. Jeho dopisy mě velice potěšil__.
9
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: rozšířený přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN Ostatní materiál je z archivu autorky Materiál stažen
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.