Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výroba a organizace firmy TNH 1 (S-3)
Pavel Seknička
2
Produkční funkce Produkční funkce představuje maximální množství výstupu, které může být vyrobeno při daném množství vstupů. Je definována pro daný stav technologické znalosti.
3
Mezní produkt Mezní produkt vstupu je dodatečný výstup přidaný 1 dodatečnou jednotkou tohoto vstupu, zatímco množství ostatních vstupů se nemění.
4
Zákon klesajících výnosů
Zákon klesajících výnosů tvrdí, přidáváme-li množství jednoho vstupu při konstantní úrovni všech ostatních vstupů, dostáváme stále menší a menší dodatečný výstup. Jinými slovy mezní produkt každé jednotky vstupu klesá s rostoucím množstvím použitého vstupu, přičemž počet jiných vstupů se nemění.
5
Krátké a dlouhé období Efektivní výroba vyžaduje čas i tradiční vstupy jako je práce. Při analýze výroby a nákladů rozlišujeme dvě různá časová období: Krátké období – je takový časový úsek, ve kterém můžeme přizpůsobit pouze některé vstupy, a to vstupy variabilní. V krátkém období nelze měnit fixní faktory, jako jsou stroje a zařízení. Dlouhé období – je takový časový úsek, ve kterém se mohou měnit všechny faktory včetně kapitálu, které jsou zainteresovány ve firmě.
6
Produktivita a agregátní produkční funkce
Produktivita měří podíl celkového výstupu proti váženému průměru vstupů.
7
Organizace firmy - povaha firmy, podniku
Podniky jsou specializované organizace, které se věnují řízení výrobního procesu. Výroba je organizována ve firmách, protože efektivnost většinou vyžaduje výrobu ve velkém rozsahu, opatření značných finančních zdrojů a pečlivé řízení a monitorování probíhajících činností.
8
Teorie firmy - ziskové modely
Nákladový model firmy A. Marshalla (Zásady ekonomie z roku 1890), Dynamický model firmy (E. Chamberlin – Teorie monopolistické konkurence z roku 1933, J. Robinsonová – Ekonomie nedokonalé konkurence z roku 1933) Manažerský model firmy (J. K. Galbraith – Nový industriální stát z roku 1967) Nová institucionální ekonomie (R. Coase – Podstata firmy, článek z roku 1937) Moderní model firmy (marketingový model firmy) – současný model (návaznost na corporate governance), sjednocení ekonomie, managementu a marketingu
9
Teorie firmy - alternativní modely
Baumolův model firmy (firma se snaží maximalizovat obrat firmy a uspokojit cíle zejména manažerů, zisk však zůstává významným faktorem, je stanovena míra zisku pod níž zisk nesmí klesnout – snaha akcionářů, majitelů firmy dosáhnout určitou dividendu), Marrisův model firmy (jehož cílovou funkcí je maximalizace růstu firmy, při zachování minimální míry zisku, růst podniku zabezpečuje jeho postavení na trhu, manažerský tým požívá důvěry akcionářů i zákazníků, jsou uspokojeny potřeby manažerů na karieru i výdělky), Williamsův model firmy (cílovou funkcí v tomto modelu jsou platy manažerů, náklady na řídící štáb, rozsah prostředků , se kterými disponuje manažer apod.), Model maximalizující počet zaměstnanců, Behaviorální model (model blízký Wiliamsovu modelu, věnuje značnou pozornost chování a jednání manažerů s důrazem na položky, které ovlivňují motivaci a stimulaci rozhodování manažerů).
10
Členění firem Velké Střední Malé Velmi malé
11
Druhy firem z hlediska ekonomie
Firma jednotlivce Partnerství Korporace (akciová společnost)
12
Podnik z pohledu práva Právní terminologie používá pojem „závod“ či obchodní závod – „organizovaný soubor jmění, který podnikatel vytvořil a který z jeho vůle slouží k provozování jeho činnosti,“ přičemž se má za to , že „závod tvoří vše, co zpravidla slouží k jeho provozu.“( § 502 zákona č. 89/2014 Sb., občanského zákoníku), Pojem „firma“ se v právním pojetí používá jako obchodní firma, a to jako označení pro „jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku.“ (§ 423, odst. 1 zákona č. 89/2014 Sb., občanského zákoníku).
13
Právní formy podniku Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ),
Podnikání formou právnické osoby – zejména obchodní korporace podle zák. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, Účast na podnikání formou tiché společnosti (§ 2747 NOZ), Podnikání formou „společnosti“ na základě § 2716 a násl. NOZ, Podnikání formou rodinného závodu podle § 700 a násl. NOZ.
14
Corporate governance - řízení a správa korporací
Model anglo-americký, jednostupňový (rada ředitelů), vnější model financování, přes kapitálové trhy, IPO – prvotní veřejná emise cenných papírů, jako zdroj financování investičních projektů jsou CP(akcie, dluhopisy), Model euro-asijský, zejména německý model, dvoustupňový (dozorčí rada, představenstvo), vnitřní model financování přes finanční úvěry od bank, akcent na hodnotu firmy, interní audit.
15
Financování a finanční rozhodování firmy
Ke své činnosti potřebuje firma finanční zdroje. Způsob jejich zabezpečení je označován jako financování firmy. Finanční zdroje: Vlastní (zisk, kapitálový trh – akcie), Cizí (bankovní úvěry, kapitálový trh – dluhopisy).
16
Finanční řízení firmy S finančním řízením firmy souvisí tyto pojmy: platební schopnost, likvidita, ziskovost, zadluženost apod. K finančnímu řízení patří i finanční plánování a rozpočtování (rozpočtová pravidla a sestavení rozpočtu, finanční plán), finanční analýzy apod. Fundamentální finanční data – účetní výkazy: bilance (rozvaha), výkaz zisků a ztrát (výsledovka), výkaz peněžních toků (Cash-flow) Poměrové finanční ukazatele – ukazatele rentability, aktivity, likvidity, zadluženosti, kapitálových trhů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.