Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Úvod do studia zdravotní tělesné výchovy
Kurs „Pohyb ve zdravotně tělovýchovných systémech“. 2. ročník - školní rok 2014/2015
2
Doc. PhDr. František Škvára 13.10.1907 - 7.5.1985
Zakladatelem této zdravotně tělovýchovné byl významný učitel naší fakulty pan doc. PhDr. F.Š. Citlivý a moudrý muž, vzdělanec v humanitních vědách. Tak jsme jej vnímali jako jeho studenti. F.Š. založil zdravotní TV ha své hluboké vnitřní identifikaci s Palackého Ideami národa Českého. „Ideou náboženskou a humanitní, , tedy ideami filosofie českých dějin, Českého Bratrstva pevně se opírající o vzdělanost a velikou snahu o ni, v duchu učení J.A.K. Uvedený myšlenkový základ stál u kolébky Zdravotní TV. Mohli bychom říci s Janem Čepem, že právě tento základ je oním etickým rozměrem, který má provázet každý lidský čin.
3
Zdravotní tělesná výchova
4
„Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody“.
WHO „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody“.
5
D. I. IUVENALIS Orandum est, ut sit mens sana in corpore sano.
Je třeba si přát, aby ve zdravém těle sídlil zdravý duch.
6
Základní cesty jógové praxe
Bhaktijóga – cesta lásky, soucitu a to s veškerým tvorstvem, s hlubokou úctou k veškeré přírodě. Karmajóga – cesta činů, a to především takových, kterými přinášíme užitek a prospěch ostatním. Přináší pocit uspokojení a štěstí tím, že jsme schopni být prospěšnými pro druhé a tento pocit je nám současně odměnou.
7
Džňánajóga – cesta vědění, moudrosti, poznávání
Džňánajóga – cesta vědění, moudrosti, poznávání. V tomto ohledu je důležitá tzv. vivéka – schopnost dopředu si rozmýšlet důsledky svých činů a tzv. vajragja – nepřipoutanost – umět si odříci. Rádžajóga – cesta sebekontroly, disciplíny, ovládání mysli – sestává se s osmi částí: JAMA-NIJAMA – dodržování morálních pravidel ÁSANA – tělesná cvičení PRÁNÁJÁMA – dechová cvičení PRATJAHÁRA – relaxační cvičení DHÁRANA – cvičení na koncentraci pozornosti DHJÁNA - meditace SAMÁDHI – stav dokonalého poznání 7
8
Ájurvéda a zdraví Zdraví není pouze záležitostí stavu těla, protože je zřejmé, že jsme mnohem víc než hmotná podoba. Zdraví – integrální souhra čtyř základních součástí našeho života: duše, mysli, smyslů a těla s životadárným přírodním prostředím.
9
Obraz, který si člověk o sobě vytváří – obraz svého JÁ. Ing. Dr. M
Obraz, který si člověk o sobě vytváří – obraz svého JÁ Ing. Dr. M. Feldenkreis
11
cit, myšlení, smyslové vnímání, pohyb
Srovnání Ájurvéda duše, mysl, smysly, tělo, životní prostředí Feldenkrais cit, myšlení, smyslové vnímání, pohyb
12
Výchova jako výkon k odpovědnosti za dobrý svět – prof. Radim Palouš
PAIDEIA - Platón – moudří lidé a jejich starostlivost o ty, kteří setrvávají v zapomnění PAIDEIA – educatio = vy-vádění Educatio – odpovídá českému výchova Je tu ono „vy“ (ex), odvozené z vyvádění z jeskyně, ale i „chov“, upomínající uchování, zachování a znamenající onen respekt k singularitě, k nenahraditelnosti časně bytující bytosti. Tak český výraz „výchova“ zobrazuje obě stránky pobývání: jak tvář vystavující se světu,tak skrytost; bytost se vyjevuje a vystavuje a zase zapadá a skrývá při životní pouti, vytvářejíc tímto po-býváním své bytí.
13
Výchova, naděje společnosti prof. Petr Piťha
výchova je významově spjato se slovesem chovat Latinské slovo education znamená vlastně vyvádění – odněkud – někam, Jde o směřování a cesty, kde pedagog znamená průvodce dětí vzdělání dík předponě vz- je spjato s významem pohybu zevnitř ven a vzhůru
14
Úkoly zdravotní tělesné výchovy
1. zdravotní preventivní terapeutický 2. výchovný 3. vzdělávací
15
Zdravotní prevence Soubor sociálních a zdravotních opatření s cílem
předcházet poškození zdraví, vzniku nemocí a trvalých následků z nich.
16
Vyučovací jednotka ve školní zdravotní TV
Části: úvodní hlavní vyrovnávací rozvíjející – pohybové dovednosti, pracovní kapacitu funkčních systémů, sociální cítění a vztahy závěrečná
17
Základní vyrovnávací prostředky
Pohyb Držení těla Dech Relaxace
18
Vztah pohybu k funkci CNS
Pohybová činnost přímo souvisí s činností CNS a tudíž i s intelektem a psychikou: Praktickou aplikací pohybu lze navodit uvolnění (u tenzních neurotiků) avšak i pro zvýšení agresivity (vrcholový sport). Pohyb – k pohybové reedukaci. Při léčbě prací je terapeutickou metodou nejen motorických poruch, ale i duševních poruch. Pohybu v diagnostice, např. neurolog používá pohybových reakcí na standardní podněty jako objektivního měřítka při analýze funkcí nervového systému. CNS řídí pohyb na podkladě zpracování aferentní signalizace jak z vnějšího, tak i z vnitřního prostředí, proto je pohyb závislý na senzorických podnětech (senzomotorika).
20
vyrovnávací cvičební tvar pohyb poloha trakce
23
Podmínky pro procvičování dechových cvičení
příjemné, čisté a tiché prostředí volný cvičební oděv čisté horní cesty dýchací prázdný žaludek vlastní odhodlání
24
Cílem metody není pouhé mechanické zvládnutí pohybu, nýbrž uvědomění si změny v procítěném pohybu. Cvičební a učební proces má vést jak ke změně v našem sebevzdělávání, tak také k přestavbě nervových spojů centrálních a periferních. Strach a negativní „zafixované“ zkušenosti, vytvořily schémata chování, která musí být zase zrušena. Hlavní roli přitom hraje uvědomění. Uvědomění je v rovnováze s pohybem, (který se opakuje, stále se opakuje) možná i nad ním převažuje.
25
Zdravotní skupiny 1. a 2. 1. lidé zcela zdraví, s vysokým stupněm trénovanosti 2. lidé zdraví, méně trénovaní veškeré formy tělesné výchovy, vrcholový a výkonnostní sport povinná školní i dobrovolná tělovýchova, rekreační sport
26
Zdravotní skupiny 3. a 4. 3. lidé se zdravotním oslabením, nebo stabilizovaným zdravotním postižením 4 lidé nemocní zdravotní tělesná výchova školní i mimoškolní, sportovní aktivity s vyloučením nevhodných cvičení léčebná rehabilitace, většinou se používají fyzioterapeutické metody
27
Zdravotní oslabení se může projevovat trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu, které většinou nejsou překážkou pro školní docházku a vzdělávání, ale které zpravidla tvoří kontraindikaci zvýšené tělesné námahy při tělovýchovných činnostech, ve kterých je zdůrazňován výkonnostní aspekt. Zdravotní TV je rovněž určena lidem, u kterých je zjevná motorická dyskoordinace.
28
Kategorie zdravotních oslabení
Oslabení: 1.dýchacího systému 2. oběhového systému 3. gastroenterologická, hematologická a urogenitální 4. endokrinologická 5. pohybového systému 6. smyslová 7. neuropsychická 8. gynekologická 9. způsobená pokročilým věkem
29
Vyrovnávací cvičební vzor
Poznání Vyrovnávací cvičební vzor Dech Přesnost: Poloha Pohyb Protažení Pokora: Představa Pozornost Pocit Minimální napětí
30
Literatura vhodná k nahlédnutí i studiu
Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. České Budějovice : Poustevník – Studio Gabreta, s. ISBN Piťha, P. Učitelé, společnost a výchova. UK v Praze : Karolinum, s. ISBN Palouš, R. K filosofi výchovy. Praha : SPN, s. ISBN Gray, J. Slamění psi (O lidech a jiných zvířatech). Praha : Dokořán, ISBN ČUMPELÍK, J., STRNAD, P., VÉLE, F. Dechové pohyby a stabilita páteře. In JELEN, K., CHALUPOVÁ, M. (editor). Diagnostika, terapie a prevence pohybem : sborník příspěvků z biomechaniky a kinantropologie. Praha : UK FTVS, s ISBN ČERNÁ, M., STRNAD. P., ŠTURMA, J a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum s ISBN STRNAD, P. Zdravotní a léčebná tělesná výchova. In. SLOUKA, I. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených. Brno : Tribun EU s.r.o s. 67 – 74. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.