Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Audit a banka v procesu AML
Josef Budík VŠFS Praha 7. června 2018
2
Struktura příspěvku Uvedení do problematiky
Možné přístupy a případová studie – Irsko Výbor pro audit v subjektech veřejného zájmu Auditor anebo počítač v procesu AML Témata pro budoucí výzkum
3
Důraz na AML V ekonomickém tisku – především negativní příběhy, skandální kauzy a údajně všudypřítomná korupce Zákon vymezuje osoby, které jsou povinny k identifikaci a ověření totožnosti klienta … …tedy zabránit legalizaci výnosů Ale podle našeho předcházejícího výzkumu ratingové agentury ČR hodnotí lépe, TA hůř
4
Možné přístupy Johnston (2012): Sherman (1988)
Finanční instituce samy potřebují odpovídajícím způsobem vyškolení svých zaměstnanců k zjišťování činností, které vyvolávají podezření z praní špinavých peněz Sherman (1988) bankovní podvody, padělání a zpronevěry byly v USA v letech 1986 a 1987 odpovědné za ztráty více než 1,1 miliardy dolarů
5
Případová studie - Irsko
Cahill (2006) Banka National Irish Bank (NIB) byla předmětem vyšetřování. Různé bankovní praktiky, které zákazníkům umožnily vyhnout se zdanění prostřednictvím utajování finančních prostředků, pokračovaly až do konce 90. let. Výbor pro audit, se zdál být si vědom mnoha nelegálních praktik, které přesto nebyly řádně opraveny.
6
Lekce výborům pro audit
Interní audit by měly výbory pro audit aspoň příležitostně zpochybňovat Problémy, i když nejsou klasifikovány jako "závažné", by měly být projednány Případová studie z Irska poskytla nezávislý pohled na realitu operací interního auditu a výboru pro audit.
7
Výbor pro audit Poprvé zavedl do českého práva povinnost zřizovat výbory pro audit zákon o auditorech z roku 2009. Stalo se tak na základě tehdejší směrnice EU o povinném auditu, která byla novelizována a v roce 2014 doplněna nařízením unie o provádění auditu subjektů veřejného zájmu. Aktuální úpravu výborů pro audit lze nalézt zejména v zákonu o auditorech, který je účinný od 1. října 2016.
8
Proč zřizovat výbor pro audit
Hlavním záměrem, který vedl ke zřízení výborů pro audit, je zvýšení nezávislosti auditora na auditované společnosti a kvality provádění vlastního auditu Definice "subjektu veřejného zájmu" je v zákoně o účetnictví
9
Subjekt veřejného zájmu v ČR
Je například: emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu, bankou podle zákona upravujícího činnost bank, spořitelním a úvěrním družstvem podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev, pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven, penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření, zdravotní pojišťovnou.
10
Poslání výboru pro audit
Dohled nad procesem sestavování účetní závěrky a systémem účinnosti vnitřní kontroly a vnitřního auditu. Dále Výbor pro audit odpovídá za dohled nad procesem řízení rizik a dodržováním etického kodexu společnosti.
11
Výbor pro audit je poradním orgánem dozorčí rady – proto:
sleduje účinnost vnitřní kontroly, systému řízení rizik, sleduje účinnost vnitřního auditu a jeho funkční nezávislost, sleduje postup sestavování účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky a předkládá dozorčí radě doporučení k zajištění integrity systémů účetnictví a finančního výkaznictví
12
Role informačních technologií
Konsolidovaný přístup IT systémů k detekci podvodů a proti praní špinavých peněz. Analyzuje kompletní obraz zákazníka a jeho aktivity a rychle upozorňuje na potenciálně podezřelé chování. Nezákonnou činnost lze vykonávat současně v mnoha finančních institucích – analýza chování klientů bank může ukázat neobvyklý postup klienta Efektem je úspora času a včas získané informace nutné pro správné rozhodnutí, jak postupovat.
13
Příklad IT nabídky pro podporu AML
14
Možnosti budoucího výzkumu
Jaké funkce IT systémů zkvalitní rozhodování zaměstnanců banky v procesu AML? Mohou se IT systémy zdokonalovat a učit se i z problémů jiných finančních institucí? Lze moduly IT systémů pro AML kupovat jako třeba antivirové programy nebo jiné aplikace? Brání GDPR (nebo jiná legislativa), aby IT modul AML trvale analyzoval účty klientů?
15
Literatura CAHILL, Edward. Audit committee and internal audit effectiveness in a multinational bank subsidiary: A case study. Journal of Banking Regulation[online]. 2006, vol. 7, no. 1, s ISSN JOHNSTON, R. B. Money laundering [online].Princeton: Princeton University Press, s.Copyright - Copyright Princeton University Press 2009; Další obsah dokumentu - ; Poslední aktualizace SHERMAN, M. C. The automated banker: forging ahead in the battle against forgery and fraud. Bankers Monthly [online]. 1988, vol. 105, no. 6, s. 36. ISSN
16
Děkuji Vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.