Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ekonomické vzdělávání
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Cena a tržní mechanismus Ročník / obor studia: 1. ročník / Kuchař - číšník Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Litoměřice
2
Cena a tržní mechanismus
3
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Obsah Cena Nabídka Poptávka Tržní rovnováha Tržní mechanismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
4
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Cena Je peněžitá částka, jíž se oceňuje jednotka výkonu podniku (výrobek, zboží, služba) sjednaná při nákupu a prodeji. Funkce ceny Je důležitým marketingovým nástrojem a nástrojem obchodní politiky podniku, Ovlivňuje chování zákazníků a tím i poptávku a nabídku, Informuje a signalizuje užitek, který může kupující od výrobku/služby/zboží očekávat, Určuje rozsah spotřeby obyvatelstva a ovlivňuje směr spotřeby. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
5
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Druhy cen Cena tržní Je dána vzájemným působením nabídky a poptávky. Není nijak omezována. Rovnovážná cena Je tržní cenou, při které se nabídka a poptávka v rovnováze. Ceny se na trzích neustále pohybují, proto tato cena není příliš reálná. Cena běžná (aktuální) Je cena statků a služeb, za níž se kupuje zboží v určitém okamžiku. Cena prodejní a nákupní Je cenou kdy cena jednoho subjektu je nákupní cenou druhého subjektu. Cena volná (smluvní) Cena se stanoví na základě dohody mezi kupujícím a prodávajícím. Cena regulovaná Je regulována státem (regulované nájemné bytů). Cena světová Je platnou cenou při obchodování na světových trzích. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
6
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Složky ceny Cenu tvoří dvě základní složky: Náklady Náklady spojené s výrobou, Náklady spojené s provozem, Mzdové a sociální náklady pracovníků v obchodě, Náklady s pojené s prodejními, skladovacími plochami, Dopravní náklady, atd. Zisk Je odměna podniku za podnikatelské riziko, které podnik podstupuje. Bývá stanoven většinou v % sazbě. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
7
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Nabídka Nabídka je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat. Nabídka může být: agregátní suma všech zamýšlených prodejů, individuální nabídka jednoho výrobce (firmy, prodejce), dílčí nabídka jednoho určitého výrobku Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
8
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Zákon nabídky S rostoucí cenou nabízené množství vzrůstá Jak velká bude nabídka určitého zboží rozhoduje ve velké míře cena tohoto zboží. Čím je cena určitého zboží nebo služby na trhu vyšší, tím více výrobců přichází na trh a chce prodat své zboží, nabídka roste. Je-li cena zboží nebo služby nízká, výrobci nemají zájem prodávat své zboží, nabídka klesá. V každém určitém okamžiku tedy existuje vztah mezi cenou a nabízeným množstvím zboží nebo služby. Tento vztah se nazývá nabídkový vztah nebo nabídková funkce. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
9
Grafické znázornění nabídky
Grafickým znázorněním tohoto vztahu je nabídková křivka. Graf nabídky (značíme písmenem S - supply) zobrazujeme tak, že nezávislá proměnná p (cena) je na svislé ose a funkční proměnná q (nabízené množství) je na vodorovné ose. Křivka nabídky má rostoucí charakter, protože zde působí zákon rostoucí nabídky, který říká, že s růstem cen roste nabízené množství Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
10
Faktory ovlivňující nabídku
Náklady výroby a obchodu na jednotku produkce Ty se mění vlivem změn cen (dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd nebo naopak snižování nákladů, zavádění nejnovějších technologií zvyšujících produktivitu práce, zvyšování některých daní atd.). Ceny alternativních výrobků, které může výrobce vyrábět s danými zdroji. Alternativní výrobky jsou výrobky obdobné užitné hodnoty. Změny vnějších podmínek různého druhu. Například výkyvy počasí v zemědělství zmenšují nebo zvětšují úrodu, přírodní katastrofy, války ap. Očekávání očekávají-li výrobci zvýšení cen svých výrobků, ponechávají své výrobky na skladě (pokud to povaha výrobku dovoluje) a uvedou je na trh až po zvýšení ceny. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
11
Proč platí zákon nabídky?
Nabídková křivka může mít stoupající tvar z několika příčin: Výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby (při zvýšení ceny sledovaného výrobku zvýší jeho podíl a sníží podíl výroby jiných výrobků, výrobek s vyšší cenou je pro ně zajímavější). Do odvětví vstoupí noví výrobci - konkurence ti, kteří mají vyšší náklady a při nižší ceně nemohli daný výrobek vyrábět. Vyšší cena přináší větší tržby, což umožní výrobu rozšířit a nabízet větší množství výrobků. Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
12
Nabídka – zadání příkladu
Při ceně pronájmu 1.500,- Kč za 1 měsíc se nabízí volných místností, při ceně 3.000,- Kč za 1 měsíc již volných místností a tak dále podle tabulky: Sestrojte graf vývoje nabídky. Cena pronájmu za 1 měsíc v Kč Nabízené množství místností 1 500 1 000 3 000 2 500 4 500 3 100 5 000 4 400 6 900 5 100 8 500 6 500 9 000 7 000 Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
13
Nabídka – řešení příkladu
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
14
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Poptávka Poptávku představuje množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně na trhu koupit. Poptávku můžeme rozdělit na: agregátní, což je celková suma všech zamýšlených koupí, individuální, kdy jde o poptávku jediného kupujícího, dílčí, kdy jde o poptávku po jednom určitém výrobku. Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
15
Zákon poptávky S rostoucí cenou poptávané množství klesá!!! Jak velká bude poptávka po určitém zboží, rozhoduje ve velké míře cena tohoto zboží. Čím je cena vyšší, tím více budete o koupi daného zboží přemýšlet a vaše poptávka bude asi menší, než kdyby cena tohoto zboží byla nízká. A naopak, čím bude cena nižší, tím více si daného zboží budete moci koupit a vaše poptávka bude stoupat. Grafickým znázorněním tohoto vztahu je poptávková křivka. Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
16
Grafické znázornění poptávky
Poptávková křivka má klesající charakter, protože zde platí zákon klesající poptávky, který říká, že s růstem cen klesá poptávané množství. Graf poptávky (značíme písmenem D - demand), zobrazujeme tak, že nezávislá proměnná p (cena) je na svislé ose a funkční proměnná q (poptávané množství) je na vodorovné ose. Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
17
Faktory ovlivňující poptávku
Výše důchodu (mezd) Substituty je zboží, které může nahradit zkoumané zboží. (např. hořká čokoláda a mléčná čokoláda, hruškový kompot a meruňkový kompot, houska a rohlík). Komplement (komplementární zboží) je takové zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného zboží, kupuje se paralelně s ním. (např. auto a benzin, tiskárna a toner, propisovací tužka a náplň do ní). Změny v preferencích lidí zvyky, móda, změny potřeb atd. Demografické změny změny v počtech a charakteristikách kupujících. Očekávání očekává-li se růst cen určitého výrobku, lidé začnou tento výrobek kupovat a zvýšená poptávka vyvolá růst ceny. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
18
Proč platí zákon poptávky?
Kolísání poptávkové křivky je způsobeno především následujícími efekty: Důchodový efekt je-li důchod (příjem) kupujících daný, mohou za něj při nižších cenách koupit větší množství zboží a naopak. Co platí pro jednotlivého kupujícího, platí i pro velký počet kupujících. Substituční efekt při zvýšené ceně lidé mění strukturu své spotřeby, sníží podíl zdraženého výrobku a zvyšují podíl levnějších výrobků. Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
19
Poptávka – zadání příkladu
Poptávka po rajčatech se bude vyvíjet tak, že při ceně 35,- Kč bude poptávané množství kg, při ceně Kč 30,- to bude kg a tak dále podle tabulky: Sestrojte graf vývoje poptávky. Cena rajčat za 1 kg Poptávané množství v kg 35 1000 30 1600 24 2000 20 2400 18 2900 12 3500 8 4500 Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
20
Poptávka – řešení příkladu
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
21
Zdroj: http://www.ceed.cz/makroekonomie/testy/03-test.htm
Tržní rovnováha Shodnou-li se při určité výše ceny kupující a prodávající, pak se nabízené a poptávané množství dostane do rovnováhy. Dochází k uspokojení prodávajícího i kupujícího a dochází k tzv. „vyčištění trhu“ – není co prodávat i kupovat. Podmínky pro tržní rovnováhu: Existuje trh jednoho zboží Existuje dokonalá konkurence S = D S<D S>D Zdroj: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
22
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Tržní mechanismus Tržní mechanismus znamená automatické vyrovnávání nabídky a poptávky. Reguluje se tak množství vyráběného, nabízeného, kupovaného a spotřebovaného zboží v celé ekonomice a národním hospodářství, což vede k hospodárnému rozdělení zdrojů ve společnosti. Základem fungování tržního mechanismu je “tržní chování” všech ekonomických subjektů, vládou počínaje a občanem konče. Pro správné fungování tržního mechanismu je důležitá správně nastavená cena výrobků a služeb. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
23
Znaky tržního mechanismu
výrobky prochází směnou, příjmy jsou důsledkem prodeje, prodávající a kupující je závislý na cenách, musí být zajištěna možnost svobodné volby povolání. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
24
Úloha státu v tržní ekonomice
stát velmi významně ovlivňuje fungování tržní ekonomiky, neboť tržní mechanismus není dokonalý a vždy nezajistí ekonomickou rovnováhu, stát má důležitou úlohu v těchto oblastech: stanovuje legislativu a dbá na její dodržování, v případě porušování stanovuje sankce, zasahuje v případě tržního selhání (např. antimonopolní zákony), řeší ekonomickou a sociální nerovnost přerozdělováním příjmů či bohatství (např.daněmi), řeší problematiku inflace, nezaměstnanosti, ekonomického růstu či krizového vývoje v hospodářství prostřednictvím hospodářské politiky, financuje oblasti, které není trh schopen samostatně zajistit – veřejný sektor….. Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
25
Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Použitá literatura KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN Ekonomie on-line [online]. Dostupné z: Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš; SŠHGS Litoměřice
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.