Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obsah 1. Historie legislativního procesu 2. Nový rozsah působnosti

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obsah 1. Historie legislativního procesu 2. Nový rozsah působnosti"— Transkript prezentace:

1 Nový regulační rámec pro audiovizuální mediální služby - směrnice 2007/65/ES

2 Obsah 1. Historie legislativního procesu 2. Nový rozsah působnosti
3. Společná obsahová pravidla 4. Regulace AVM služeb na vyžádání 5. Regulace televizního vysílání 6. Stávající a nové regulační přístupy

3 1. Historie legislativního procesu
prosinec 2005 – návrh předložený EK listopad 2006 – obecný přístup Rady prosinec 2006 – 1. čtení EP květen 2007 – politická dohoda říjen 2007 – společný postoj schválen Radou listopad 2007 – 2. čtení EP – směrnice schválena prosinec 2007 – publikace v Úředním věstníku EU

4 Směrnice o audiovizuálních mediálních službách
Směrnice 89/552/EHS ve znění směrnice 97/36/ES přejmenována Směrnice o audiovizuálních mediálních službách Lhůta pro transpozici: 2 roky 19. prosince 2009

5 2. Nový rozsah působnosti
Audiovizuální mediální (AVM) služby: televizní vysílání – lineární AVM služba AVM služby na vyžádání – nelineární AVM služba audiovizuální obchodní sdělení

6 AVM služby služba (ekonomického charakteru)
pod redakční odpovědností poskytovatele hlavním účelem – poskytování pořadů veřejnosti za účelem informování, zábavy nebo vzdělávání šíření sítěmi elektronických komunikací

7 Další charakteristiky AVM služby
hromadný sdělovací prostředek (tj. určeno k příjmu podstatné části veřejnosti) hospodářská povaha, soutěží s televizním vysíláním Do působnosti směrnice nespadají: soukromé internetové stránky služby, kde má audiovizuální obsah čistě doplňkový charakter elektronické verze novin a časopisů sázkové a on-line hry

8 AVM služba = pořad pohyblivá obrazová sekvence se zvukem nebo bez něj, která představuje jednotlivou položku v rámci programové skladby nebo katalogu podoba a obsah jsou srovnatelné s obsahem televizního vysílání zahrnuje např. celovečerní filmy, sportovní události, situační komedie, dokumentární pořady, pořady pro děti, původní tvorbu

9 Televizní vysílání simultánní sledování pořadů na základě programové skladby bez ohledu na technologii přenosu zahrnuje např. analogové a digitální televizní vysílání, vysílání přes Internet, časové video (near video on demand)

10 AVM služba na vyžádání sledování pořadů v okamžiku zvoleném uživatelem, na jeho individuální žádost výběr z katalogu pořadů sestaveného poskytovatelem menší dopad na společnost  odstupňovaná regulace zahrnuje např. internetovou elektronickou videopůjčovnu

11 Audiovizuální obchodní sdělení
Obrazová sekvence, která je určena k propagaci zboží, služeb nebo image fyzické nebo právnické osoby doprovázející pořad za úplatu nebo jinou protihodnotu zahrnuje např. televizní reklamu, teleshopping, sponzorství, umístění produktu

12 3. Společná obsahová pravidla
identifikace poskytovatele služby nové obsahová pravidla AV obchodních sdělení nové zpřístupňování AVM služeb osobám se zrakovým nebo sluchovým postižením nové + přebírají se dosavadní principy zákaz podněcování k nenávisti označování a obsah reklamy zákaz skryté reklamy sponzorování

13 Identifikace poskytovatele
Snadný, přímý a trvalý přístup k následujícím informacím: název poskytovatele adresa, kde je usazen kontaktní údaje, včetně elektronické pošty a webových stránek regulační orgány a orgány dohledu

14 Obsah AV obchodních sdělení
zákaz skrytých a podprahových sdělení zákaz diskriminace, narušování lidské důstojnosti pravidla pro určité výrobky (tabák, alkohol, léky) ochrana dětí a mladistvých

15 Ochrana nezletilých & obchodní sdělení
Pravidla obdobná předchozí směrnici (nenabádat přímo ke koupi, nevyužívat nezkušenosti a důvěřivosti….) Nově: vytvářet etické kodexy pokud jde o reklamu provázející pořady pro děti na vysokokalorické potraviny a nápoje

16 Umístění produktu (product placement)
= AV obchodní sdělení úplatné začlenění produktu, služby nebo ochranné známky či zmínky o nich do pořadu zakázaná reklamní praktika ale lze povolit za určitých podmínek týká se pořadů vyrobených po !

17 Možnosti umístění produktu
kinematografická díla, filmy a seriály vytvořené pro audiovizuální mediální služby, sportovní pořady a zábavné pořady (nelze v pořadech pro děti!) nebo zboží a služby jsou poskytovány zdarma (např. jako rekvizity nebo ceny)

18 Umístění produktu - podmínky
obsah a doba zařazení pořadu nesmí být zadavatelem ovlivněny tak, aby byla dotčena odpovědnost a nezávislost poskytovatele AVM služby pořad nesmí přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží a služeb pořad nesmí produkt nepatřičně zdůrazňovat informace o existenci umístění produktu – na začátku, po reklamní přestávce a na konci pořadu – neutrální logo

19 Obsahová regulace umístění produktu
Stejně jako ostatní AV obchodní sdělení, tj. zákaz: tabákové výrobky nebo cigarety a jiné výrobky tabákových firem léčivé přípravky nebo léčebné postupy, které jsou v členském státě dostupné pouze na lékařský předpis

20 4. Regulace AVM služeb na vyžádání
ochrana nezletilých před dostupností AVM služeb, které mohou vážně narušit jejich vývoj podpora tvorby evropských děl např. formou: finančního příspěvku na tvorbu určitého podílu evropských děl v katalogu atraktivní prezentace evropských děl v katalogu

21 5. Regulace televizního vysílání
televizní reklama a teleshopping krátké zpravodajství beze změny: podpora evropské tvorby události značného spol. významu ochrana nezletilých právo na odpověď

22 Televizní reklama zachován limit 12 min. v hodině (reklamní + teleshoppingové šoty) zrušen denní limit reklamy rozpoznatelnost a odlišitelnost od redakčního obsahu samostatné reklamní šoty (kromě sportovních přenosů) výjimkou

23 Vkládání reklamy do pořadů
Zjednodušení systému, platí podmínka nenarušit celistvost pořadů: filmy vytvořené pro televizi, kinematografická díla a zpravodajství jednou během 30 minut pořady pro děti delší 30 minut – jednou během 30 minut seriály, dokumentární filmy apod. – reklamní přestávky libovolně

24 Krátké zpravodajství povinnost zajistit, aby provozovatelé v EU měli přístup k událostem vysoce zajímavým pro veřejnost pro účely zpravodajství přístup k signálu provozovatele, který má výhradní práva k vysílání (popř. přístup na místo konání) jen pro účely obecných zpravodajských pořadů členské státy musí stanovit podmínky (maximální délka, náhrady atd.)

25 6. Stávající a nové regulační přístupy
Jurisdikce - princip země původu Volné šíření v EU a omezení Přísnější regulace a její obcházení Spolupráce regulačních orgánů Samoregulace a koregulace

26 Jurisdikce - princip země původu
Do pravomoci konkrétního členského státu spadají ti poskytovatelé AVM služeb, kteří jsou na základě směrnicí stanovených kritérií v tomto členském státě usazeni.

27 Volné šíření v EU a omezení
Ze základní zásady směrnice – volného šíření AVM služeb v rámci EU jsou možné dvě výjimky: stávající omezení převzatého televizního vysílání, pokud zřejmě, hrubě a vážně porušuje ochranu nezletilých osob nebo podněcuje k nenávisti z důvody rasy, pohlaví, vyznání nebo národnosti + nové omezení příjmu nelineárních AVM služeb z důvodu veřejného pořádku, zdraví nebo bezpečnosti (podle směrnice o el. obchodu)

28 Přísnější regulace a její obcházení
Stát má možnost přijmout přísnější pravidla vztahující se na poskytovatele AVM služeb, které spadají do jeho jurisdikce + nové spolupráce mezi členskými státy v případech, kdy poskytovatel směřuje své vysílání zcela nebo převážně na území jiného státu v případě neúspěchu postupu může dotčený stát přijmout přiměřená opatření (má-li za to, že se jedná o obcházení jím stanovených přísnějších pravidel)

29 Spolupráce regulačních orgánů
poskytování informací Komisi a regulačních orgánů mezi sebou, zejména pokud jde o určování místní příslušnosti, blokaci programů a domnělém obcházení přísnějších pravidel spolupráce regulačních orgánů při udělování licencí, pokud je dotčen více než jeden členský stát

30 Samoregulace a koregulace
Členské státy mají podporovat samoregulační a koregulační mechanismy Podmínky: široká podpora ze strany dotčených subjektů účinnost těchto mechanismů

31 Autor neznámý Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Obsah 1. Historie legislativního procesu 2. Nový rozsah působnosti"

Podobné prezentace


Reklamy Google