Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Právní problematika břehových porostů
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. 8/9/12
2
Břehové porosty Definice - § 2 písm. a) vyhlášky č. 178/2012 Sb.
Dřevinný porost rostoucí na břehu koryta VT - do 6 m u DVT - do 8 m u významných VT - do 10 m u významných VT, které jsou vodní cestou dopravně významnou na pobřežních pozemcích (§ 49 odst. 2 a 3 VZ) na pozemku koryta VT (§44 VZ) Neplatí na pozemcích sloužících funkcím lesa
3
Břehové porosty Z hlediska soukromoprávního - § 507 NOZ
„Součástí pozemku je rostlinstvo na něm vzešlé“ Břehové porosty – část tohoto „rostlinstva“ – je vlastnictvím vlastníka pozemku Vlastník má právo se svým vlastnictvím libovolně nakládat (§ 1012 NOZ) Nesmí závažně rušit práva jiných osob
4
Břehové porosty Plody spadlé ze stromů a keřů na sousední pozemek náleží jeho vlastníkovi (§ 1016 NOZ) Vlastník sousedního pozemku je oprávněn žádat, aby vlastník stromu nebo keře šetrným způsobem a ve vhodnou roční dobu odstranil kořeny a větve přesahující na jeho pozemek. Může to učinit sám, pokud vlastník „v přiměřené době“ nekoná (§ 1016 odst. 2 NOZ)
5
Břehové porosty Vlastník odpovídá za svou věc – i stromy a keře tvořící břehový porost Vlastnictví zavazuje Nesmí být užito v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy Výkon vlastnického práva nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem (čl. 11 Listiny základních práv a svobod) Všechny práva a povinnosti k břehovým porostům má jejich vlastník s výjimkou těch, které zákon dává správci VT
6
Břehové porosty Povinnosti jiných osob ve vztahu k břehovým porostům
při pohybu na cizích pozemcích, komunikacích, stezkách, pěšinách, vyznačených cyklostezkách, tábořištích, odpočinkových místech mimo zastavěné území obcí dbát své bezpečnosti přizpůsobit své jednání přírodnímu prostředí a obvyklým nebezpečím v přírodě Vlastníci pozemků neodpovídají za škody na majetku, zdraví nebo životě vzniklé působením přírodních sil nebo vlastním zaviněním poškozených (§ 63 odst. 5 zák. č. 114/1992 Sb.)
7
Břehové porosty Z hlediska veřejnoprávního
Omezení vlastnického práva – zák. č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny Stromy rostoucí mimo les lze kácet jen s povolením orgánu ochrany přírody (§ 8 odst. 1 zák.č.114/1992 Sb.) Povolují obecní úřady (§ 76 odst. 1 zák. č. 114/1992 Sb.) mimo NP, národní přírodní rezervace, památky, přírodní rezervace, památky a ochranná pásma
8
Břehové porosty Správce VT je povinen
udržovat břehové porosty, aby se nestaly překážkou znemožňující odtok vody při povodni zajišťovat, aby jejich druhová skladba odpovídala přírodním podmínkám [§ 47 odst. 2, písm. b) VZ] může navrhnout VÚ, aby zakázal kácení stromů vlastníkovi (§ 51 odst. 2 VZ) Nepotřebuje povolení ke kácení „při údržbě břehových porostů prováděné při správě VT“ (§ 8 odst. 2 zák.č.114/1992 Sb.) Kácení musí být ohlášeno 15 dnů předem orgánu ochrany přírody
9
Břehové porosty Všechny zásahy správce VT do břehových porostů lze provést „po projednání“ s vlastníky [§ 49 odst. 2, písm. b) VZ] Vlastník nemusí souhlasit se zásahem Rozhodnutí MZe v pochybnostech o rozsahu práv správce VT nebo povinností vlastníků pozemků (§ 53 VZ)
10
Břehové porosty Havarijní kácení (§ 8 odst. 4 zák. č. 114/1192 Sb.)
Důvody – stav dřevin zřejmě bezprostředně ohrožuje život, zdraví, hrozí škoda velkého rozsahu Problém – posouzení Věc vlastníka, jiné osoby – nese důkazní břemeno, že šlo o krajní nouzi otázka znaleckého posudku
11
Břehové porosty Závěr za stav břehových porostů odpovídá jejich vlastník správce VT může, v odůvodněných případech kácet „cizí“ dřeviny – břehové porosty odstraňovat je vysazovat nové dřeviny na cizích pozemcích
12
Břehové porosty Je nezbytné, aby státní úřady vypracovaly jednoznačná pravidla pro postupy správců vodních toků při péči o břehové porosty - prakticky použitelná, - dostatečně „ochranářská“ - přiměřená odpovědnosti vlastníků břehových porostů.
13
Děkuji za pozornost s přáním pěkného prožití svátků vánočních
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.