Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jiří Rusnok President RVDA
Zelená kniha – role Rady pro veřejný dohled nad auditem (RVDA) v otázkách budoucí podoby regulace auditu Jiří Rusnok President RVDA
2
Před vznikem RVDA
3
Po vzniku RVDA
4
Struktura Rady Prezidium
Jiří Rusnok Jiří Ficbauer Marie Karfíková Radek Neužil Zdeněk Liška Libuše Mullerová (do ) Evžen Kočenda (od ) Výbor pro spolupráci a koordinaci v oblasti auditu – předseda: Radek Neužil Výbor pro dodržování systému kontroly kvality a disciplinární řízení – předseda: Jiří Ficbauer Výbor pro koordinací vzdělávání a profesní zkoušky - předseda: Libuše Müllerová (do ) Výbor kontrolní – předseda: Zdeněk Liška
5
Poslání RVDA Trvalá péče o kvalitu a spolehlivost auditorské profese. Auditoři poskytují službu ve veřejném zájmu. Proto se Rada pro veřejný dohled zaměřila primárně na tuto oblast. Oceňujeme, že přístup Komory auditorů ČR (dále jen KA ČR) k otázce kvality, jejího dohledu a vymáhání se výrazně zlepšil. Nicméně % nekvality zjišťované při kontrolní činnosti KA ČR a dohledové činnosti RVDA je stále značné. Na druhou stranu je pozitivní, že o tomto problemu víme, mluvíme o něm otevřeně a na obou stranách je zřejmé odhodlání situaci zlepšovat. V tomto směru jsou činěny příslušné kroky. Je a bude to svým způsobem nikdy nekončící proces.
6
Role RVDA při vývoji regulace
Rada jako místo, kde se setkávájí poznatky z auditorské praxe s úvahami o nových či inovovaných prvcích regulatorního prostředí. Dnes to především znamená sledovat a aktivně ovlivňovat vývoj v Evropské unii. Rada se postupně stává aktivním účastníkem domácí debaty a jejím prostřednictvím i evropské debaty o dalším směru vývoje regulatorního prostředí pro oblast auditu. Jak v ČR tak v Evropě, žijeme ve velmi dynamické době. Některé nové aspekty rychle se globalizujícího světa zasahují do všech sfér ekonomického života a mohou vyvolávat někdy i neočekávané a kontroverzní reakce ze strany politické sféry a regulátorů. O to více je potřebné abychom byli aktivními a dobře připravenými účastníky této debaty a to i na úrovni EU.
7
Zelena kniha - poznámky
Politický kontext – post krizové hledání viníků a lesson learnt. Podle našeho názoru je příliš brzy na to hodnotit skutečný dopad teprve relativně nedávno implementované Směrnice 2006/43/ES do právních předpisů evropských zemí. Snaha by měla být spíše zaměřena na vysvětlení úlohy auditu a detailnější analýzu současného stavu než předkládat návrhy na rychlá opatření, kdy řada z nich není dostatečně zdůvodněna a chybí dopady navržených opatření do praxe. Auditor ověřuje věrné a poctivé zobrazení skutečného stavu ve vykázaných údajích v účetní závěrce a garantuje dodržení nastavených účetních pravidel, čímž poskytuje těmto údajům důvěryhodnost. Návrh rozšíření role auditora o pozici podobné ratingovým agenturám nepovažujeme za správný. Stejně tak rozšířit působení auditorů do oblasti hodnocení norem chování a etiky u auditovaných subjektů, jako například Zelenou knihou zmíněná oblast Corporate Social Responsibility se nejeví jako účelné.
8
Zelena kniha – poznámky (2)
Spíše než diskutovat o zkrácení lhůty mezi ukončeným účetním obdobím a auditorským výrokem, může být přínosné diskutovat o více průběžném systému a dílčím hodnocení i průběžně vykazovaných údajů. V otázce právní závaznosti jednotných standardů ISA podporuje RVDA jednotné právní prostředí a je proto třeba, aby se tato závaznost promítla do evropského práva. Za problematický považujeme návrh na povinnou rotaci, zejména pokud by se jednalo o krátké časové období, stejně tak společné audity různých typů auditorů sebou mohou přinést řadu problémů spojených s odpovědností, rozdělením práce a odpovídajícím nastavením honorářů.
9
Zelena kniha – poznámky (3)
Návrh na větší liberalizaci příhraniční mobility v auditorských službách. Tato problematika je dnes svázána s řadou dalších předpisů. Zejména pak systémem uznávání kvalifikací a směrnicí o službách a veškeré debaty včetně návrhu na zavedení profesního pasu je třeba vést v širší rovině a odpovídat jednoznačně na otázky související s odpovědností a garancí profesní kvality. Jedním z nejvýznamnějších témat bylo bezesporu otevření problematiky menšího rozsahu kontroly závěrek malých a střeních podniků. Zde bylo konstatováno, že nastavení specifik pro menší subjekty je rozhodně třeba dále diskutovat, pozice auditora by ale neměla být devalvovaná nižšími nároky na kvalitu jeho práce.
10
Závěry RVDA (Rada) je stabilizačním prvkem auditingu v ČR.
Primární role Rady leží v oblasti dohledu nad kvalitou. Její zvýšení je možné důsledným koordinovaným postupem Rady a KA ČR. Sučasně je Rada i aktivnim účastníkem regulatorní debaty (domácí i zahraniční) a vytváří pro ni platformu. Méně je někdy více.
11
Děkuji Vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.