Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Náklady a efektivita e-learningu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Náklady a efektivita e-learningu"— Transkript prezentace:

1 Náklady a efektivita e-learningu
Zkušenosti s e-learningem, kalkulace nákladu, metodika tvorby kurzů David Balarin

2 E-learning v ČESKÉM TELECOMU, a.s.
2001 Implementace LMS (Learning Management System) vazba na SAP R/3, začlenění do intranetového portálu První kurzy - pozitivní a negativní zkušenosti bezproblémové přijetí studenty, výhrady k délce a struktuře kurzu, nutnost aktivního řízení dodavatelů při vývoji nových kurzů Tvorba metodiky a standardů vytvoření metodických pravidel a standardů v oblasti didaktiky, grafiky i technických podmínek pro tvorbu on-line kurzů Zahájení standardní tvorby on-line kurzů standardizace procesu realizace on-line výuky, aktivní využívaní e-learningu pro trénink zaměstnanců Upgrade LMS implementace prvků modularity, aktualizace metodiky a procesu Nové postupy při tvorbě on-line kurzů, další upadate LMS aktualizace a zjednodušení metodiky tvorby on-line kurzů zvuk, video, simulace a lektorování implementace standardů SCORM Náklady a efektivita e-learningu

3 Koncept přístupu do VUČT
INTRANET PORTAL2000 VUČT Rozhraní kurzu Náklady a efektivita e-learningu

4 Souhrnná statistika za rok 2003
počet kurzů v řízené výuce: 15 počet testů v řízené výuce: 10 počet kurzů ve veřejné výuce: 18  ekvivalent člověkodnů v řízené výuce cca: 9 300 ekvivalent člověkodnů ve veřejné výuce cca: celkem ekvivalent cca: realizovaná úspora cca 41, 5 mil. Kč Náklady a efektivita e-learningu

5 Co vše obnáší zavádění e-learningu?
Fáze zájmu Fáze analytická Fáze zdůvodňovací Fáze projektová Fáze implementační Fáze přípravy pilotního provozu Fáze realizace pilotního provozu Fáze odstranění nedostatků Fáze úspěšného startu Fáze rutinního provozu Fáze upgrade Náklady a efektivita e-learningu

6 Úspory z e-learningu! Co můžete očekávat?
„vše do e-learningu!“ = didaktická katastrofa  zavádění „blended“ learningu $ (úspory) stabilizovaný stav (s občasnými fluktuacemi při upgrade) čas implementace Náklady a efektivita e-learningu

7 Náklady na zavedení a provoz e-learningu
Investiční náklady: IP konektivita HW a systémový SW Databáze LMS Nástroj pro tvorbu kurzů Vzdělávací portál ? Metodické know-how, standardy ? Nákup on-line kurzů (SW) Provozní náklady: Vývoj a výroba on-line kurzů Provoz a administrace LMS Práce autorů a lektorů Náklady a efektivita e-learningu

8 Náklady na FTF kurzy a jejich možné úspory
Přímé náklady vývoj kurzů FTF i e-L lektorování FTF někdy e-L nákup kurzů FTF i e-L pronájem učeben jen FTF vybavení učeben FTF i e-L Nepřímé náklady ubytování jen FTF cestovné jen FTF občerstvení jen FTF Náklady a efektivita e-learningu

9 Jak kalkulovat úspory z e-learningu?
Stanovení ekvivalentu ceny on-line kurzu ve FTF formě odhad délky kurzu ve FTF podobě odhad ceny kurzu ve FTF podobě odhad nepřímých nákladů (podle počtu účastníků) v případě realizace jako FTF Ekvivalent ceny = (počet účastníků x dny FTF x cena za 1 den FTF) + (počet účastníků x průměr nepřímých nákladů na osobu) Stanovení nákladů na realizaci on-line výuky Náklady na kurz = (cena kurzu na osobu x počet účastníků) + (odpisy / počet účastníků za rok) + (správa a administrace / počet účastníků za rok) Náklady a efektivita e-learningu

10 Výpočet ceny kurzu na studenta
Typ I. – jednorázové licence cena za licenci (za studenta) Typ II. – časově omezená multilicence cena za multilicenci / pravděpodobný počet studentů za období na které je licence zaplacena Typ III. – multilicence na neomezenou dobu, kurz vyrobený na zakázku cena za multilicenci / pravděpodobný počet studentů za období, po které bude kurz aktuální (bez nutnosti aktualizace) po této době – cena za update Typ IV. – kurzy vyrobené „in-house“ počet hodin výroby kurzu x průměrná mzda / pravděpodobný počet studentů za období, po které bude kurz aktuální (bez nutnosti aktualizace) Náklady a efektivita e-learningu

11 Efektivní neznamená nejlevnější!
Efektivní = didaktický účinný + náklady odpovídající požadovaným vzdělávacím efektům a stanoveným cílům Jak na to? – > stanovit standardy a trvat na jejich dodržování procesní didaktické grafické technické Náklady a efektivita e-learningu

12 Didaktické standardy – srovnání s FTF
Společné prvky Stále se vzdělává lidská bytost Platí všechna pravidla psychologie učení i moderní didaktiky Rozdíly Zcela jiné prostředí výuky Omezený až nulový kontakt s lektorem Důraz na individuální zodpovědnost a možnost volby pro studenta Kontrola průběhu výuky Náklady a efektivita e-learningu

13 Didaktické standardy – vývoj kurzu
Fáze 1: PROČ? účel a cíle kurzu Fáze 2: KOMU? cílová skupina Fáze 3: CO? (UČEBNÍ LÁTKA) zpracování podkladů do podoby stravitelné pro studenta Fáze 4: JAK? nalezení a aplikace vhodné metody jak učební látku prezentovat tak, aby byly naplněny cíle každé lekce; základním nástrojem pro výběr metod je výběr vhodné strategie učení Náklady a efektivita e-learningu

14 Didaktické standardy – další vývoj
dodržování procesu tvorby kurzu důsledné vedení autorů (a dodavatelů obecně) - standardy modulární kurzy s jasně definovaným účelem a cíli rozšíření interaktivních prvků lektorování prostřednictvím různých médií (telefon, , chat, …) využívání animací, simulací, rozhodovacích stromů, atd. motivační a komunikační prvky širší možnosti pro ověřování znalostí přehlednost a logická strukturovanost obsahu Náklady a efektivita e-learningu

15 Grafické a technické standardy
Náklady a efektivita e-learningu

16 Grafické a technické standardy
Grafické standardy GUI Velikosti rámů a popisy jednotlivých rámů Ovládací prvky (tlačítka) Písmo Barvy Technické standardy Standardy IT, vybavení koncových stanic Požadavky na speciální SW, plug-iny Komunikace kurzu s řídícím systémem – LMS Požadavky na poklady (typy souboru, formáty dat) pro výrobu kurzů Náklady a efektivita e-learningu

17 Náklady a efektivita e-learningu
Děkuji za pozornost. více informací: David Balarin mobil: Náklady a efektivita e-learningu


Stáhnout ppt "Náklady a efektivita e-learningu"

Podobné prezentace


Reklamy Google