Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DOMÁCÍ ZVÍŘATA V ČESKÝCH DOMÁCNOSTECH říjen 2017
Závěrečná zpráva z marketingového výzkumu DOMÁCÍ ZVÍŘATA V ČESKÝCH DOMÁCNOSTECH říjen 2017
2
OBSAH 1| DESIGN VÝZKUMU 3 2| HLAVNÍ ZÁVĚRY 5
3| VLASTNICTVÍ ZVÍŘAT A NÁKLADY NA PÉČI O NĚ 9 4| CHOVATELÉ PSŮ 5| CHOVATELÉ KOČEK 20 6| NÁKUP KRMIVA PRO PSY A KOČKY 24 7| ČASOVÉ SROVNÁNÍ 31 PŘÍLOHA
3
DESIGN VÝZKUMU Reprezentativní kvantitativní výzkum na vzorku populace ČR ve věku 18 a více let. Výběrový soubor (vzorek dotázaných) Velikost výběrového souboru: N = 992 respondentů Cílová skupina: populace ČR ve věku 18 a více let Způsob výběru vzorku: kvótní výběr na základě aktuálních dat ČSÚ 2011 a pozdějších aktualizací Termín sběru dat: 3. října – 10. října 2017 Nástroj sběru dat Standardizovaný dotazník Metodika sběru a zpracování dat CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) školených tazatelů agentury FOCUS s respondenty Zpracování proběhlo v programu SPSS / PC Interval spolehlivost: max. ± 3 % na 95 % hladině významnosti Kontrola sběru dat Sběr dat je kontrolován v souladu s pravidly kodexu Esomar Kontrola je prováděna v těchto oblastech: správnost výběru požadované osoby podle kvóty úplnost a správnost vyplnění dotazníku korespondenční / telefonická kontrola 20 % dotázaného souboru
4
DESIGN VÝZKUMU poznámka k metodě
NUTS II Kvóta pro výběr vzorku, která zajišťuje reprezentativnost výběrového vzorku ve vztahu k cílové populaci, je konstruována na úrovni krajů (NUTS III). Při standardním reprezentativním vzorku cca 1000 respondentů však výstupy za některé kraje mohou být méně přesné v důsledku malého vzorku respondentů v daném regionu, což se týká zejména menších krajů, jako je Karlovarský či Liberecký. Proto ve zprávě pracujeme s většími celky na úrovni NUTS II, čímž tento problém eliminujeme. Interval spolehlivosti pro populaci ČR N 3 % / 97 % 5 % / 85 % 10/% / 90 % 15 % / 85 % 20 % / 80 % 25 % / 75 % 30 % / 70 % 40 % / 60 % 50 % / 50 % 100 3,4 4,4 6,0 7,1 8,0 8,7 9,2 9,8 10,0 200 2,4 3,1 4,2 5,0 5,7 6,1 6,5 6,9 300 2,0 2,5 3,5 4,1 4,6 5,3 5,8 400 1,7 2,2 3,0 3,6 4,0 4,3 4,9 500 1,5 1,9 2,7 3,2 3,9 4,5 700 1,2 1,6 2,6 2,9 3,3 3,7 1000 1,1 1,4 2,3
5
HLAVNÍ ZÁVĚRY
6
HLAVNÍ ZÁVĚRY Nějaké domácí zvíře vlastní nadpoloviční většina dotázaných (58 %). Výraznou roli přitom hraje typ bydlení respondentů – obyvatelé rodinných domů mají zvířata častěji. rodinný dům bytový dům panelový dům 74 % 47 % 45 % 58 % 37 % Nejčastěji jsou chováni psi (37 %), kočky (23 %), rybičky (9 %), papoušci či jiní ptáci (6 %) a králíci (6 %). Časové srovnání s rokem 2010 ukazuje, že podíl respondentů, kteří ve své domácnosti nějaké zvíře mají, v průběhu sedmi let mírně vzrostl (+7 %). Druhy chovaných zvířat se příliš nezměnily. 24 % doma, 13 % venku 23 % 11 % doma, 12 % venku Hlavním důvodem, proč si respondenti nějaké domácí zvíře pořídili, bylo přání mít společníka a kamaráda (56 % z těch, kdo mají domácí zvíře).
7
HLAVNÍ ZÁVĚRY Dotázaní, kteří nějaké domácí zvíře mají, za celkovou péči o něj utratí v průměru 783 Kč měsíčně. Třetina respondentů s domácími zvířaty utratí měsíčně částku v rozmezí 251 – 500 Kč, pětina do 250 Kč. 87 % respondentů – chovatelů psů vlastní jen jednoho psa, 11 % dva psy. Chovatelé psů za krmivo utratí v průměru 956 Kč měsíčně, své psy krmí především granulemi a suchým krmivem většinou chovají psa jednoho (téměř 9 z 10 případů) za krmivo průměrně utratí za měsíc 956 Kč Šest desetin respondentů, kteří chovají kočky, mají doma pouze jednu, dvě kočky mají tři desetiny chovatelů. Vlastníci koček za krmivo pro ně utratí v průměru 423 Kč měsíčně. Jednoznačně nejpreferovanějším typem kočičího krmiva jsou granule a suché krmivo. většinou chovají kočku jednu (6 z 10 případů) za krmivo průměrně utratí za měsíc 423 Kč
8
HLAVNÍ ZÁVĚRY Nejčastějším místem nákupu krmiva pro psy a kočky jsou supermarkety a hypermarkety (43 % respondentů vlastnících psa nebo kočku), následují specializované prodejny chovatelských potřeb (36 %). Místo nákupu krmiva pro psy a kočky si respondenti vybírají obecně především podle jeho blízkosti a dostupnosti (34 %) a podle šíře nabídky krmiva (33 %). Třemi nejdůležitějšími kritérii při nákupu krmiva pro psy a kočky jsou jeho kvalita (52 %), aby kočce nebo psovi chutnalo (42 %) a cena za balení (33 %). 43 % v super/hyper marketu, společně s nákupem potravin 36 % v chovatelských potřebách, kvůli kvalitě krmiva 10 % na internetu, kvůli výhodným cenám 7 % v malé prodejně s potravinami a smíšeným zbožím 2 % u veterináře 1 % v hobby marketu
9
VLASTNICTVÍ ZVÍŘAT A NÁKLADY NA PÉČI O NĚ
10
VLASTNICTVÍ DOMÁCÍHO ZVÍŘETE, MAZLÍČKA
VLASTNICTVÍ ZVÍŘETE DLE TYPU BYDLENÍ rodinný dům byt v bytovém domě byt v panelovém domě Nějaké domácí zvíře vlastní nadpoloviční většina dotázaných (58 %). Výrazně častěji je mají lidé žijící v rodinných domech (74 %) než v bytech (47 % v bytových domech, 45 % v panelácích). O něco častěji vlastní zvířata lidé s vyššími příjmy, z trojgeneračních domácností a respondenti z menších obcí (do obyvatel). Ostatní sociodemografické charakteristiky respondentů vlastnictví domácích zvířat výrazněji nediferencují. * Výzkum se zabýval pouze domácími zvířaty – „mazlíčky“, nikoliv hospodářskými a užitkovými zvířaty. v %, N = 992; repre ČR 18+
11
Vlastnictví domácích zvířat dle sociodemografických charakteristik
v %, N = 992, ČR 18+ 992 483 509 107 182 177 164 185 160 343 350 139 73 221 256 233 42 32 28 96 101 136 281 271 992 103 132 188 165 106 298 575 190 41 32 154 479 289 59 371 184 215 222 134 125 116 107 135 169 93 113 ČISTÝ MĚS. PŘÍJEM DOM. VĚK VYUŽÍVÁNÍ INTERNETU VZDĚLÁNÍ TYP DOM. VELIKOST OBCE EKONOM. AKTIVITA REGION NUTS II SOCIO-EKON. STATUS
12
DOMÁCÍ ZVÍŘATA V DOMÁCNOSTECH RESPONDENTŮ
„Jaká domácí zvířata žijí ve Vaší domácnosti?“ (q1) Nejběžnějšími domácími zvířaty jsou v českých domácnostech: psi (37 %), kočky (23 %), rybičky (9 %), papoušci či jiní ptáci (6 %) a králíci (6 %). pes, psi kočka, kočky rybičky papoušek, kanárek, jiný pták králík, králíci hlodavec, hlodavci pavouci suchozemská želva, had, ještěrky, leguán aj. plazi strašilky a jiný hmyz vodní želva, želvy jiné v %, N = 992; repre ČR 18+
13
SPOLEČNĚ CHOVANÁ ZVÍŘATA
PES I KOČKA KOČKA I PAPOUŠEK KOČKA I RYBIČKY Ve 12 % domácností našich respondentů najdeme jak psa, tak i kočku. Ve 2 % domácností žije zároveň kočka a papoušek, rovněž ve 2 % kočka a rybičky. v %, N = 992; repre ČR 18+
14
DŮVOD POŘÍZENÍ DOMÁCÍHO ZVÍŘETE
„Z jakého důvodu jste si domácí zvíře (zvířata) pořídili? Více možných odpovědí.“ (q2) Hlavními důvody, proč si respondenti nějaké domácí zvíře pořídili, bylo přání mít společníka a kamaráda (56 % z těch, kdo mají domácí zvíře). Pro 41 % je chov zvířete zábavou a koníčkem, 28 % je vedeno zvykem a rodinnou tradicí (28 %). Pokud se zaměříme pouze na respondenty, kteří chovají jen jeden druh zvířete, dostaneme diferencovanější obrázek. Téměř dvě třetiny z respondentů chovajících pouze psy bylo při jejich pořízení motivováno zájmem o společníka a kamaráda (63 %). Dotázaní, kteří mají pouze kočky, rovněž nejčastěji chtěli společníka a kamaráda (72 %) K pořízení rybiček vedla hlavně chuť věnovat se zábavě a koníčku (69 %). 63 % jako společníka, kamaráda 33 % pro zábavu, jako koníčka 28 % zvyk, tradice v rodině N = 177, chovají pouze psy 72 % jako společníka, kamaráda 30 % zvyk, tradice v rodině 28 % pro zábavu, jako koníčka N = 82, chovají pouze kočky 69 % pro zábavu, jako koníčka 20 % zvyk, tradice v rodině 9 % kvůli dětem v %, N = 575, mají domácí zvíře, možnost více odpovědí N = 35, chovají pouze rybičky
15
PRŮMĚRNÁ MĚSÍČNÍ ÚTRATA ZA DOMÁCÍ ZVÍŘATA
„Kolik Kč měsíčně utratíte za péči o svá domácí zvířata, mazlíčky? Započítejte prosím všechny náklady, tj. krmivo, doplňky stravy, různé pomůcky, hračky, veterinář aj.“ (q3) PRŮMĚRNÁ MĚSÍČNÍ ÚTRATA (KRMIVO, VETERINÁŘ + VŠECHNY OSTATNÍ NÁKLADY) průměr 783 Kč medián (prostřední hodnota) 500 Kč modus (nejčetnější hodnota) Dotázaní, kteří nějaké domácí zvíře mají, za péči o něj utratí v průměru 783 Kč měsíčně. Třetina respondentů s domácími zvířaty utratí měsíčně částku v rozmezí 251 – 500 Kč, pětina do 250 Kč. v %, N = 575, mají domácí zvíře
16
CHOVATELÉ PSŮ
17
PRŮMĚRNÁ MĚSÍČNÍ ÚTRATA ZA KRMIVO PRO PSY
Počet chovaných psů a průměrná měsíční útrata za krmivo „Kolik máte psů?“ (q4) „Kolik Kč měsíčně utratíte za krmení pro svého psa / psy?“ (q3) POČET CHOVANÝCH PSŮ PRŮMĚRNÁ MĚSÍČNÍ ÚTRATA ZA KRMIVO PRO PSY 87 % respondentů – chovatelů psů vlastní jen jednoho psa, 11 % dva psy a 1 % tři psy. Chovatelé psů za krmivo pro své čtyřnohé přátele utratí v průměru 956 Kč, třetina z nich deklaruje útratu v rozmezí 251 – 500 Kč. průměr 956 Kč medián (prostřední hodnota) 800 Kč modus (nejčetnější hodnota) 500 Kč v %, N = 367 – chovatelé psů
18
Typy krmení pro psy „Jak často svého psa / své psy krmíte ….?“ (q5) Čeští majitelé psů svá zvířata krmí především granulemi a suchým krmivem (81 % pravidelně, 15 % občas). Frekventované jsou i pamlsky, pochoutky pro psy a doplňky stravy (21 % často, 65 % občas). Psí konzervy a kapsičky svým svěřencům dává 34 % respondentů často a 49 % občas. v %, N = 367, chovatelé psů
19
Způsoby péče o psy „Do jaké míry vás vystihují následující výroky?“ (q7) Psům se v českých domácnostech zřejmě nevede nijak špatně. 93 % respondentů, kteří mají v domácnosti psa, souhlasí s tvrzením, že svému psovi poskytují vyváženou stravu, 85 % psa považuje za člena rodiny a rozmazluje ho. Naopak méně než polovina dotázaných chovatelů uvádí, že psa považuje především za hlídače domu a majetku (43 %), že na péči o něj nemají dostatek prostředků (35 %) nebo že mu kupují to nejlevnější krmivo (25 %). v %, N = 367, chovatelé psů
20
CHOVATELÉ KOČEK
21
PRŮMĚRNÁ MĚSÍČNÍ ÚTRATA ZA KRMIVO PRO KOČKY
Počet chovaných koček a průměrná měsíční útrata za krmivo „Kolik máte koček?“ (q8) „Kolik Kč měsíčně utratíte za krmení pro svou kočku / kočky?“ (q10) POČET CHOVANÝCH KOČEK PRŮMĚRNÁ MĚSÍČNÍ ÚTRATA ZA KRMIVO PRO KOČKY Šest desetin respondentů, kteří chovají kočky, mají doma pouze jednu. Dvě kočky mají tři desetiny chovatelů, 8 % tři a zbylá 2 % čtyři kočky a více. Vlastníci koček za krmivo pro ně utratí v průměru 423 Kč měsíčně. Čtyři desetiny respondentů uvádějí měsíční útratu do 250 Kč, stejně velký podíl do krmiva investuje 251 – 500 Kč měsíčně. průměr 423 Kč medián (prostřední hodnota) 300 Kč modus (nejčetnější hodnota) 500 Kč v %, N = 222, chovatelé koček
22
Typy krmení pro kočky „Jak často svoji kočku / kočky krmíte ….?“ (q9) Jednoznačně nejpreferovanějším typem kočičího krmiva jsou granule a suché krmivo (74 % často, 19 % občas). Na dalších místech jsou to masové či paštikové konzervy (25 % často, 55 % občas) a plněné granule či kapsičky (24 % často, 49 % občas). v %, N = 222, chovatelé koček
23
Způsoby péče o kočky „Do jaké míry vás vystihují následující výroky?“ (q11) Podobně jako tomu bylo u psů, ani kočky v českých rodinách nestrádají. 89 % majitelů jim podle svých slov poskytuje vyváženou stravu, 70 % na ně pohlíží jako na členy rodiny a rozmazluje je. Jen 35 % jim naopak kupuje nejlevnější krmivo, necelé tři desetiny si myslí, že kočka by měla především chytat myši a čtvrtina nemá na dobrou péči o kočku dost prostředků. v %, N = 222, chovatelé koček
24
NÁKUP KRMIVA PRO PSY A KOČKY
25
v %, N = 468, chovatelé psů nebo koček
Místa nákupu krmiva pro psy a kočky „Kde nejčastěji nakupujete krmivo pro svoji kočku, pro svého psa?“ (q12) Nejčastějším místem nákupu krmiva pro psy a kočky jsou: supermarkety a hypermarkety (43 % respondentů vlastnících psa nebo kočku), následují specializované prodejny chovatelských potřeb (36 %). Na internetu nakupuje 10 % a v malé prodejně 7 % chovatelů. v %, N = 468, chovatelé psů nebo koček
26
Důvody pro nákup v daném prodejním místě
„Proč nejčastěji nakupujete právě zde?“ (q13) SOUHRN ODPOVĚDÍ ZA VŠCHNA PRODEJNÍ MÍSTA Místo nákupu krmiva pro psy a kočky si respondenti vybírají především podle jeho: blízkosti a dostupnosti (34 %) a podle šíře nabídky krmiva (33 %). Důvodem pro pořizování krmiva v hypermarketech a supermarketech je především společný nákup s nákupem potravin a blízkost či dobrá dostupnost těchto prodejen. Ve specializovaných prodejnách se nakupuje zejména kvůli kvalitě krmiv a velké šíři nabídky, na internetu díky výhodným cenám a široké nabídce a v malých prodejnách hlavně pro jejich blízkost a dostupnost. v %, N = 468, chovatelé psů nebo koček možnost max. tří odpovědí
27
Důvody pro nákup dle nákupního místa
„Proč nejčastěji nakupujete právě zde?“ (q13) SUPERMARKETY, HYPERMARKETY (N=202) SPECIALIZOVANÁ PRODEJNA (N=167) v %, nejčastěji nakupují v daném prodejním místě možnost max. tří odpovědí
28
Důvody pro nákup dle nákupního místa
„Proč nejčastěji nakupujete právě zde?“ (q13) INTERNET (N=48) MALÁ PRODEJNA (N=32) v %, nejčastěji nakupují v daném prodejním místě možnost max. tří odpovědí
29
Důležitá kritéria při nákupu krmiva pro psy a kočky
„Co je pro vás nejdůležitější při nákupu krmiva pro kočky / psy?“ (q14) SOUHRN ODPOVĚDÍ Třemi nejdůležitějšími kritérii při nákupu krmiva pro psy a kočky jsou: jeho kvalita (52 %), aby kočce nebo psovi chutnalo (42 %) a cena za balení (33 %). Pokud se podíváme zvlášť na odpovědi respondentů, kteří vlastní pouze psa, zjistíme, že při výběru postupují racionálněji – na první místo kladou kvalitu krmiva (60 %), ostatní kritéria následují až s odstupem: zda psovi chutná (31 %) a cena (29 %). Dotázaní, kteří mají jen kočku, výrazně preferují to, zda krmivo kočce chutná (61 %). v %, N = 468, chovatelé psů nebo koček možnost max. tří odpovědí
30
v %, N = 82, chovají pouze kočky
Důležitá kritéria při nákupu krmiva pro psy a kočky „Co je pro vás nejdůležitější při nákupu krmiva pro kočky / psy?“ (q14) CHOVAJÍ POUZE PSY CHOVAJÍ POUZE KOČKY v %, N = 177, chovají pouze psy v %, N = 82, chovají pouze kočky
31
ČASOVÉ SROVNÁNÍ
32
Srovnání s výzkumem z roku 2010*
VLASTNICTVÍ DOMÁCÍHO ZVÍŘETE DRUHY DOMÁCÍCH ZVÍŘAT podíl chovatelů z celé dospělé populace Agentura Focus kratší výzkum týkající se domácích zvířat prováděla již v roce 2010, některé výsledky proto můžeme srovnat. Podíl respondentů, kteří ve své domácnosti nějaké zvíře mají, v průběhu sedmi let mírně vzrostl (+7 %). Druhy chovaných zvířat se příliš nezměnily, o něco častěji jsou chováni králíci (+2 %). * Reprezentativní výzkum na dospělé populaci ČR proběhl v červenci 2010 na vzorku 1030 respondentů.
33
PŘÍLOHA
34
SOCIODEMOGRAFICKÁ STRUKTURA VÝBĚROVÉHO SOUBORU
POHLAVÍ 483 509 107 182 177 164 185 160 343 350 139 73 221 256 233 42 32 28 96 101 136 281 271 103 132 188 165 106 298 575 190 41 32 154 479 289 59 371 184 215 222 134 125 116 107 135 169 93 113 ČISTÝ MĚS. PŘÍJEM DOM. VĚK VYUŽÍVÁNÍ INTERNETU VZDĚLÁNÍ TYP DOM. VELIKOST OBCE EKONOM. AKTIVITA REGION NUTS II SOCIO-EKON. STATUS v %, N = 992, ČR 18+
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.