Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí"— Transkript prezentace:

1 Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Optika ‒ lom světla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Jak postupovat ‒ návod pro použití
Hru může hrát (test absolvovat) až osm družstev (hráčů). Kromě výpočtů může sehrát svoji roli i nejvhodněji zvolená strategie družstva. Družstvo (hráč) vybere políčko (otázku) s číslem od 1 do 12 z tabulky otázek. Po kliknutí na vybrané políčko se otevře soutěžní otázka. Po kliknutí na tlačítko „zpět“ se hra vrací na snímek s tabulkou otázek. Hru řídí porotce (učitel), jehož úkolem je přiřazovat do hracího plánu družstva, které danou otázku odpovědělo správně body, a to kliknutím na políčko tabulky v barvě družstva (v pořadí od prvního k dalším). Možná i varianta s odčítáním bodů za nesprávné odpovědi. V případě nesprávné odpovědi může dostat možnost odpovědi další družstvo. Otázky volí družstva střídavě. Ve hře vítězí družstvo, které má po vyčerpání všech otázek nejvyšší počet získaných bodů. Při rovnosti rozhodne „rozstřel“. Hra se může oživit i tím, že družstvo, které první pozná, co je na obrázku pod čísly otázek, získá „bonusové“ body. Tyto však může při nesprávné odpovědi i ztratit. Podrobnější postup v přiloženém souboru „návod“. Macháňová

3 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Tabulka otázek Rozstřel
Soutěžící (družstvo) č. 1: Soutěžící (družstvo) č. 2: 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 5 6 7 8 9 10 11 12 9 10 11 12 1 2 3 4 Soutěžící (družstvo) č. 3: Soutěžící (družstvo) č. 4: 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 5 6 7 8 5 6 7 8 9 10 11 12 9 10 11 12 9 10 11 12 Soutěžící (družstvo) č. 5: Soutěžící (družstvo) č. 6: 1 2 3 4 1 2 3 4 Obrázek 5 6 7 8 5 6 7 8 Rozstřel 9 10 11 12 9 10 11 12 Soutěžící (družstvo) č. 7: Soutěžící (družstvo) č. 8: 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 5 6 7 8 9 10 11 12 9 10 11 12

4 Otázka číslo 1: Na obrázku je znázorněn lom paprsku na rozhraní dvou optických prostředí označených A a B. Které prostředí má větší optickou hustotu a ve kterém prostředí se šíří světlo větší rychlostí? Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. A B Zpět Správná odpověď: Větší optickou hustotu má prostředí B, rychleji se šíří světlo v prostředí A.

5 Otázka číslo 2: Zpět Rozptylka
Nakresli do schránky spojku, rozptylku nebo rovinné zrcadlo tak, aby po průchodu schránkou nastala zakreslená změna chodu paprsků, a doplň chod paprsků uvnitř schránek. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Rozptylka Zpět Správná odpověď:

6 Otázka číslo 3: Předmět je ponořený do nádoby s vodou. Zakresli do obrázku chod paprsku směřujícího z předmětu P do oka a označ úhly dopadu α a úhel lomu β. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. P P α β Zpět Správná odpověď:

7 Otázka číslo 4: Nakresli do schránky spojku, rozptylku nebo rovinné zrcadlo tak, aby po průchodu schránkou nastala zakreslená změna chodu paprsků, a doplň chod paprsků uvnitř schránek. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Rovinné zrcadlo Zpět Správná odpověď:

8 Otázka číslo 5: Do obrázku dokresli, kde se vytváří obraz vzdáleného předmětu u krátkozrakého oka, a čočku, kterou lze tuto vadu zmírnit. Pro správnou odpověď klikni dvakrát na smajlíka. Rozptylka Zpět Správná odpověď:

9 Otázka číslo 6: Nakresli do schránky spojku, rozptylku nebo rovinné zrcadlo tak, aby po průchodu schránkou nastala zakreslená změna chodu paprsků, a doplň chod paprsků uvnitř schránek. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Spojka Zpět Správná odpověď:

10 Otázka číslo 7: Urči vlastnosti obrazu úsečky vytvořené tenkou spojkou podle obrázku. Pro správnou odpověď klikni dvakrát na smajlíka. S F F S Skutečný, převrácený, zvětšený. Správná odpověď: Zpět

11 Otázka číslo 8: Urči vlastnosti obrazu úsečky vytvořené tenkou spojkou podle obrázku. Pro správnou odpověď klikni dvakrát na smajlíka. F S F S Skutečný, převrácený, zmenšený. Správná odpověď: Zpět

12 Otázka číslo 9: Nakresli do schránky spojku, rozptylku nebo rovinné zrcadlo tak, aby po průchodu schránkou nastala zakreslená změna chodu paprsků, a doplň chod paprsků uvnitř schránek. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Rovinné zrcadlo Zpět Správná odpověď:

13 Otázka číslo 10: A B A B Zpět
Na obrázku je znázorněn lom paprsku na rozhraní dvou optických prostředí označených A a B. Vyznač do obrázku úhel dopadu α a úhel lomu β a uveď, jak se říká znázorněnému druhu lomu. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. A B A B α β Lom ke kolmici. Zpět Správná odpověď:

14 Otázka číslo 11: Paprsky 1 a 2 znázorněné na obrázku dopadají na tenkou rozptylku. Narýsuj jejich chod v obrazovém prostoru čočky. Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. F 1 2 S F 1 2 S Zpět Správná odpověď:

15 Otázka číslo 12: Do obrázku dokresli, kde se vytvoří obraz blízkého předmětu P u dalekozrakého oka, a čočku, kterou lze tuto vadu zmírnit. Pro správnou odpověď klikni dvakrát na smajlíka. P Spojka P Zpět Správná odpověď:

16 Poznal jsi, co je na obrázku?
Lupa je optický systém používaný na optické zvětšení pozorovaného předmětu, který je dostatečně malý a nachází se v blízkosti pozorovatele. Skládá se ze spojné čočky, vyrobené typicky ze skla nebo průhledného plastu a držátka, které může mít mnoho různých podob, od prosté tyčky, za kterou lze lupu držet, přes různé stojany, až po pouzdra, do kterých lze lupu zároveň uschovat. Zpět

17 Rozstřel: Sestroj obraz úsečky vytvořený tenkou rozptylkou podle obrázku a urči vlastnosti obrazu. Pro správnou odpověď klikni dvakrát na smajlíka. S F F S Obraz je zmenšený, zdánlivý, vzpřímený. Správná odpověď: Zpět

18 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Tabulka otázek: Rozstřel Obrázek Obrázek
Správně Špatně 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11 -12 -13 Správně Špatně 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11 -12 -13 Správně Špatně 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11 -12 -13 Správně Špatně 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11 -12 -13

19 Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: TTRUNG. <


Stáhnout ppt "Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí"

Podobné prezentace


Reklamy Google