Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

STRATEGIE SERVISNÍ PODPORY Z POHLEDU POSKYTOVATELE ZDRAVOTNÍ PÉČE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "STRATEGIE SERVISNÍ PODPORY Z POHLEDU POSKYTOVATELE ZDRAVOTNÍ PÉČE"— Transkript prezentace:

1 STRATEGIE SERVISNÍ PODPORY Z POHLEDU POSKYTOVATELE ZDRAVOTNÍ PÉČE
RNDr. Josef ČIHÁK registrovaný biomedicínský inženýr Česká společnost pro zdravotnickou techniku SYMPOZIUM – STRATEGIE SERVISNÍ PODPORY ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVIŠŤ Česká společnost pro zdravotnickou techniku, Česká asociace sester a Společnost BMI a lékařské informatiky ČLS J.E.P. 7. říjen 2010, Novotného lávka 5, kongresový sál 417, PRAHA 1

2 JE NUTNÉ SERVISNÍ PODPOŘE ZP - PŘÍSTROJOVÉ
TECHNICE VĚNOVAT TAKOVOU POZORNOST !? BEZPEČNÉ POUŽÍVÁNÍ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE (LEGE ARTIS) JE PODMÍNĚNO JEJICH BEZVADNÝM TECHNICKÝM STAVEM. PERFEKTNÍ (PROKAZATELNÝ) TECHNICKÝ STAV JE TEDY PODMÍNKOU NUTNOU (NIKOLIV VŠAK POSTAČUJÍCÍ !!) PRO POSKYTOVÁNÍ KVALITNÍ A BEZPEČNÉ ZDRAVOTNÍ PÉČE. UDRŽOVÁNÍ BEZVADNÉHO TECHNICKÉHO STAVU ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU JE I POVINNOSTÍ A ODPOVĚDNOSTÍ POSKYTOVATELE, KTERÁ JE STANOVENA (PŘIKÁZÁNA) PLATNOU EVROPSKOU A NAVAZUJÍCÍ NÁRODNÍ (ČESKOU) LEGISLATIVOU LEGISLATIVU JE V TOMTO SMĚRU DOBRÉ CHÁPAT JAKO JISTÝ „NÁVOD“, KTERÝ PRO POSKYTOVATELE STANOVUJE ZÁVAZNÉ PODMÍNKY A POSTUPY. TY BY MĚLY BÝT DOPLNĚNY STANDARDY  STRATEGIÍ POSKYTOVATELE PRO KONKRÉTNÍ PODMÍNKY NA JEHO KLINICKÝCH PRACOVIŠTÍCH. ODPOVÍDAJÍCÍ TECHNICKÝ STAV ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU – PŘÍSTROJE JE I NEZBYTNOU PODMÍNKOU POSKYTOVÁNÍ ÚČINNÉ A ADEKVÁTNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE

3         PŘÍSTROJ SOFTWARE PŘÍSLUŠENSTVÍ SZM  SPECIELNÍ
STAVEBNÍ DISPOZICE (podlahy, žaluzie, prostorové řešení, upevnění, mobilita, …) SOFTWARE (up grade) ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK  POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE PŘÍSTROJ (diagnostický, terapeutický, technologický, …) PŘÍSLUŠENSTVÍ ( senzory, elektrody, kabely, držáky, …) SZM  SPECIELNÍ ZDRAVOTNICKÝ MATERIÁL (ekg a uzv gel, on line filtry, desinfekční prostředky, …) TECHNICKÉ NEZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY (tiskárny, LCD monitor, vozíky, držáky, … …) ? SZM může být i některé příslušenství ROZVODY (elektrická síť, odpady, informační technologie, medicinální plyny, …) NEPACIENTSKÉ PROSTŘEDÍ (doprava, manipulace, sklady, …)

4 TECHNICKO - INVESTIČNÍ
OZNAMOVACÍ POVINNOST PACIENT RODINNÝ PŘÍSLUŠNÍK (ZÁKONNÝ ZÁSTUPCE) SERVIS AUTORIZACE (?!) SÚKL SÚJB (ČOI) VÝROBCE DODAVATEL ZPLNOMOCNĚNÝ ZÁSTUPCE ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK  POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE POSKYTOVATEL (UŽIVATEL) SLOŽKA ZDRAVOTNICKÁ TECHNICKO – ZDRAVOTNICKÁ MANAGEMENT KVALITY • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • TECHNICKO - INVESTIČNÍ NEZDRAVOTNICKÁ EKONOMICKÁ MANAGEMENT (ŘÍZENÍ) KONTROLNÍ ČINNOST ÚČEL POUŽITÍ POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE  LEGE ARTIS

5  **) ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK ZP 93/42/EHS METROLOGIE KVALIFIKACE
Směrnice Rady 93/42/EHS zákon č.18/1997Sb. *) vyhláška č.307/2002Sb. *) **) ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK METROLOGIE KVALIFIKACE ZP POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE zákon č.505/1990Sb. *) vyhl.č.345/2002Sb. *) vyhl.č.264/2000Sb. *) nařízení vlády č.336/04Sb. *) zákon č.123/2000Sb. *) zákon č.95/2004Sb. *) zákon č.96/2004Sb. *) nařízení vlády č.453/2004Sb. *) nařízení vlády č.154/2004Sb. *) nařízení vlády č.342/2000Sb., nařízení vlády č.291/2000Sb., vyhláška č.501/2000Sb., vyhláška č.11/2005Sb., … … … ČSN EN … … … EVROPSKÁ DOPORUČENÍ A GUIDE LINE *) legislativní předpisy je nutné chápat ve znění pozdějších předpisů **) STANDARDY poskytovatele, které jsou vytvořeny v souladu splatnou legislativou, a kterou aplikují srozumitelným způsobem na klinické podmínky konkrétního poskytovatele - nemocnice

6 ! §4, odst.(2), „zákona“ *) §4, odst.(2), věta první
ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK MUSÍ PO CELOU¨ DOBU JEHO POUŽÍVÁNÍ PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE SPLŇOVAT MEDICÍNSKÉ A TECHNICKÉ POŽADAVKY STANOVENÉ VÝROBCEM. URČENÝ ÚČEL POUŽITÍ ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU MUSÍ BÝT UVEDEN V NÁVODU K JEHO POUŽITÍ. §4, odst.(2), „zákona“ *) §28, odst.(1) „zákona“ ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY MUSÍ BÝT PROKAZATELNĚ A ODBORNĚ UDRŽOVÁNY V ŘÁDNÉM STAVU KONTROLAMI,OŠETŘOVÁNÍM, SEŘIZOVÁNÍM, OPRAVAMI A ZKOUŠKAMI PROVÁDĚNÝMI V SOULADU S POKYNY VÝROBCŮ TĚCHTO PROSTŘEDKŮ, PŘÍSLUŠNÝMI ZVLÁŠTNÍMI PRÁVNÍMI PŘEDPISY PRO PROVOZOVÁNÍ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ S CÍLEM ZABEZPEČIT POŽADAVEK UVEDENÝ V  §4, odst.(2), věta první *) rozumí se zákon č.123/2000Sb. v platném znění **) např. zák.č.174/68Sb. v platném znění, zák.č.18/97Sb. v platném znění, zák.č.79/97Sb. v platném znění a vyhl.č.50/78Sb. v platném znění

7 §3, pím. c), „zákona“ *) PRO ÚČELY TOHOTO ZÁKONA SE DÁLE ROZUMÍ 
URČENÝM ÚČELEM POUŽITÍ TAKOVÉ POUŽITÍ, PRO KTERÉ JE ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK URČEN PODLE ÚDAJŮ UVEDENÝCH VÝROBCEM NA OZNAČENÍCH, V NÁVODECH K POUŽITÍ, POPŘÍPADĚ V PROPAGAČNÍCH MATERIÁLECH. §3, pím. c), „zákona“ *) ÚČELEM POUŽITÍ JE MOŽNÉ ROZUMĚT PŘEDEVŠÍM : POUŽITÍ PRO STANOVENÝ VÝKON – POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE  DIAGNOSTIKA  MONITOROVÁNÍ  TERAPEUTICKÝ VÝKON  … … … POUŽITÍ V ODPOVÍDAJÍCÍM PROSTŘEDÍ  JIP, ARO, AMBULANCE, OPERAČNÍ SÁLY, „DOMÁCÍ POUŽITÍ“, DOPRAVNÍ POSTŘEDEK, … POUŽITÍ ZA STANOVENÝCH PODMÍMEK  ODDĚLENÁ SÍŤ, KLIMATIZACE, ANTISTATIKA PODLAH, VLHKOST-KAPALINY, … … … POSUZOVÁNÍ ÚČELU POUŽITÍ ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU JE PLNĚ V KOMPETENCI VÝROBCE (PŘÍPADNÁ KOREKCE MŮŽE BÝT V KOMPETENCI NOTIFIKOVANÉ OSOBY !?) A NENÍ MOŽNÁ ZMĚNA VYCHÁZEJÍCÍ Z ÚVAHY UŽIVATELE (ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU). JEN VÝROBCE MÁ RELEVATNÍ INFORMACE O KONSTRUKCI, TECHNOLOGII, … … … *) významná změna definice daná novelizací zák.č. 196/2010Sb. POUŽITÍ ZA VÝROBCEM STANOVENÝCH PODMÍNEK → PROSTŘEDÍ NENÍ-LI (ZDRAVOTNICKÝ) PROSTŘEDEK POUŽÍVÁN PRO URČENÝ ÚČEL POUŽITÍ PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE, NEPODLÉHÁ LEGISLATIVĚ O ZP

8 POVINNOST POSKYTOVATELE ZE ZÁKONA !!!
POSKYTOVATELÉ JSOU POVINNI ZAJISTIT, ABY  odst.(1), písm. a)  ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY BYLY INSTALOVÁNY, POUŽÍVÁNY A UDRŽOVÁNY JEN K URČENÉMU ÚČELU POUŽITÍ A V SOULADU S PROVOZNÍMI PŘEDPISY A PŘEDPISY UPRAVUJÍCÍMI BEZPEČNOST A OCHRANU ZDRAVÍ PŘI PRÁCI odst.(1), písm. b)  ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY BYLY ZAPOJOVÁNY KE SPOLEČNÉMU POUŽÍVÁNÍ S JINÝMI ZDRAVOTNICKÝMI PROSTŘEDKY, PŘÍSLUŠENSTVÍM, SPOTŘEBNÝM PROGRAMOVÝM VYBAVENÍM NEBO S JINÝMI PŘEDMĚTY POUZE TEHDY, JE-LI TOTO ZAPOJENÍ NEZÁVADNÉ Z HLEDISKA BEZPEČNOSTI [podle písm. a)] A NUTNÉ Z HLEDISKA FUNKČNOSTI POVINNOST POSKYTOVATELE ZE ZÁKONA !!! JEN PŘI PERIODICKÉM A PROKAZATELNÉM PLNĚNÍ TÉTO PODMÍNKY JE MOŽNÉ POUŽÍVAT ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE (LEGE ARTIS)

9 ! §28 „zákona“ §4, odst.(2), věta první „zákona“
ÚDRŽBA A SERVIS ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ §28 „zákona“ odst.(1)  ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY MUSÍ BÝT PROKAZATELNĚ A ODBORNĚ UDRŽOVÁNY V ŘÁDNÉM STAVU KONTROLAMI, OŠETŘOVÁNÍM, SEŘIZOVÁNÍM, OPRAVAMI A ZKOUŠKAMI PROVÁDĚNÝMI V SOULADU S POKYNY VÝROBCŮ TĚCHTO PROSTŘEDKŮ, PŘÍSLUŠNÝMI PRÁVNÍMI PŘEDPISY A PŘEDPISY PRO PROVOZOVÁNÍ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ S CÍLEM ZABEZPEČIT POŽADAVEK UVEDENÝ  ! §4, odst.(2), věta první „zákona“ §28, odst.(2) POSKYTOVATEL MŮŽE SJEDNAT PROVÁDĚNÍ SERVISU JINOU OSOBOU PROSTŘEDNICTVÍM ZAMĚSTNANCŮ §28, odst.(3) SPLNĚNÍ PODMÍNEM UVEDENÝCH v §28, odst.(2), písm. a), bod.1. – 4. a písm.b)

10 SERVIS MŮŽE POSKYTOVATEL PROVÁDĚT POUZE PROSTŘEDNICTVÍM
písm. a)  JEJICHŽ ODBORNÝ VÝCVIK, ZKUŠENOSTI, ZNALOSTI PŘÍSLUŠNÝCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ A TECHNICKÝCH NOREM A ABSOLVOVÁNÍ INSTRUKTÁŽE DLE §22 („zákona) 1. ODPOVÍDÁ MÍŘE ZÁSAHŮ DO KONSTRUKCE A FUNKČNÍCH PRVKŮ ZP , ROZSAHU JEDNOTLIVÝCH ÚKONŮ A JEJICH NÁROČNOSTI 2. POSKYTUJÍ ZÁRUKY, ŽE ČINNOST DLE bodu 1. BUDE PROVÁDĚNA ODBORNĚ A NEBUDE MÍT NEGATIVNÍ VLIV NA CHARAKTERISTIKY (VLASTNOSTI) ZP STANOVENÉ JEHO VÝROBCEM 3. UMOŽŇUJE JIM STANOVIT A POSOUDIT V JEDNOTLIVÝCH PŘÍPADECH POTŘEBNÁ OPATŘENÍ K ROZPOZNÁNÍ MOŽNÝCH DŮSLEDKŮ A RIZIK Z HLEDISKA BEZPEČNOSTI A FUNKČNOSTI ZP 4. UMOŽŇUJE ČINIT POTŘEBNÁ PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ písm. b)  JESTLIŽE MÁ ODPOVÍDAJÍCÍ MATERIÁLNĚ TECHNICKÉ VYBAVENÍ (PROSTORY A OBJEKTY vč. JEJICH VELIKOSTI, ZAŘÍZENÍ A VYBAVENÍ POTŘEBNÝMI PŘÍSTROJI, NÁSTROJI, popř. JINÝMI PRACOVNÍMI PROSŘEDKY) PRO SERVIS KONKRÉTNÍCH ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ např. dle vyhl.č.221/2010Sb., příloha č.2, kap. I., B., odst , (dialýza), písm. j) – místnost pro … … … a opravu dialyzačních přístrojů SERVIS MŮŽE POSKYTOVATEL PROVÁDĚT POUZE PROSTŘEDNICTVÍM ZAMĚSTNANCŮ [odst.(2), písm.a)] NEBO JINOU OSOBOU [odst.(3)]                   §28, odst.(2) - (3), „zákona“ !

11 OZNAMOVACÍ POVINNOST  §31, odst.(2), „zákona“
TECHNICKÁ [ SERVISNÍ] PODPORA ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU POUŽÍVANÉHO PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE ① ② ③ POSKYTOVATEL (JEHO ZAMĚSTNANCI) „AUTORIZOVANÝ“ SERVIS SPOLUPRÁCE KOMUNIKACE KVALIFIKACE KVALIFIKACE KVALIFIKACE DOKUMENTACE DOKUMENTACE AKTUALIZACE ? OZNAMOVACÍ POVINNOST  §31, odst.(2), „zákona“ AKTUALIZACE NÁHRADNÍ DÍLY OMEZENÝ SKLAD NÁHRADNÍCH DÍLŮ ORIGINÁLNÍ NÁHRADNÍ DÍLY SORTIMENT EKONOMIKA  OPERATIVNOST ! KOMUNIKACE DOSTUPNOST ? PŘÍSTROJENÁSTROJEPROSTORY•ŠKOLENÍ VYBAVENÍ PRO SERVISVÝROBNÍ ZÁZEMÍ SERVISNÍ SOFTWARE PŘÍSTUPY BEZPEČNOSTNÍ KÓD OPRÁVNĚNÍ SERVISNÍ SOFTWARE SAMOSTATNÝ NEBO SOUČÁST ZP

12 POZOR!!!  LEGISLATIVA SICE POJEM „AUTORIZOVANÝ SERVIS“ NEDEFINUJE A V TOMTO SMYSLU TEDY ANI NEPOŽADUJE !? STRIKTNĚ VŠAK STANOVUJE POŽADAVKY NA ODBORNOST, VYBAVENÍ A ODPOVĚDNOST TĚCH, KTEŘÍ SERVIS ZP PROVÁDÍ S OHLEDEM NA FAKTICKOU ODPOVĚDNOST POSKYTOVATELE ZA BEZPEČNOU ÚDRŽBU ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ [§20, odst.(1), písm. a), „zákona“], POSKYTOVATEL MUSÍ ZAJISTIT, ŽE SERVIS BUDE PROVÁDĚT VYSOCE KVALIFIKOVANÁ OSOBA V PRAXI PAK MUSÍ PLATIT, ŽE S OHLEDEM NA LEGISLATIVOU STANOVENÉ POŽADAVKY [§28, odst.(2), písm. a), bod 1. – 4, „zákona“] KVALITNÍ SERVISNÍ PODPORA AUTORIZOVANÝ SERVIS PŘITOM U SLOŽITÝCH ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ VYŠŠÍCH RIZIKOVÝCH TŘÍD SE BEZ SPECIÁLNÍCH A VYSOCE JEDNOÚČELOVÝCH SERVISNÍCH PROSTŘEDKŮ NEOBEJDEME, COŽ V PRAXI ZNAMENÁ (CHCEME-LI PLNIT POŽADAVKY LEGISLATIVY !?) POSKYTOVATEL SERVISNÍ PODPORA !! = ÚZKÁ SPOLUPRÁCE

13 VARIANTA ①  SERVIS ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ ZAJIŠŤUJE POSKYTOVATEL VÝHRADNĚ VLASTNÍMI SILAMI ZAMĚSTNANCI), VARIANTA V PRAXI VÍCEMÉNĚ TEORETICKÁ VARIANTA ③  SERVIS ZP JE V PLNÉM ROZSAHU ZAJIŠŤOVÁN SMLUVNĚ EXTERNÍ FIRMOU (OSOBOU) VARIANTA ②  SERVISNÍ PODPORA ZP JE ZAJIŠŤOVÁNA JAK VLASTNÍMI ZAMĚSTNANCI, TAK EXTERNĚ – SMLUVNĚ STRATEGIE „POUŽITELNÁ“, JESTLIŽE POSKYTOVATEL DISPONUJE MALÝM POČTEM JEDNODUCHÝCH ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ – PŘÍSTROJŮ STRATEGIE POUŽITELNÁ U POSKYTOVATELE, KTERÝ DISPONUJE VĚTŠÍM POČTEM ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ – PŘÍSTROJŮ, JSOU TO PŘÍSTROJE NÁROČNĚJŠÍ Z HLEDISKA SERVISNÍ PODPORY (VYBAVENÍ, KVALIFIKACE, NÁHRADNÍ DÍLY, atd.) A SMLUVNÍ ŘEŠENÍ JE EKONOMIČTĚJŠÍ JEDNOTLIVÁ ŘEŠENÍ V RÁMCI TÉTO VARIANTY SE LIŠÍ „POMĚREM“ OBJEMU SERVISNÍCH PRACÍ ZAJIŠTOVÁNÝCH VLASTNÍMI SILAMI A SMLUVNĚ ZÁKLADEM TÉTO STRATEGIE SERVISNÍ PODPORY ZDRAVOTNICKÝCHPROSTŘEDKŮ – PŘÍSTROJŮ JE VYSOCE KOORDINOVANÁ SPOLUPRÁCE TECHNICKÉ SLOŽKY (POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE) POSKYTOVATELE A AUTORIZOVANÉHO SERVISU VÝROBCE – DODAVATELE !

14  KVALIFIKACE (VZDĚLÁNÍ + PROŠKOLENÍ) SERVISNÍCH TECHNIKŮ
DOLOŽITELNÁ „AUTORIZACE“ SERVISU NA KONKRÉTNÍ ZP – PŘÍSTROJE, KONKRÉTNÍHO VÝROBCE A KONKRÉTNÍ OSOBY PRAKTICKÉ DŮSLEDKY – KVALITA SERVISNÍ PODPORY A ZPROSTŘEDKOVANĚ POZITIVNÍ VLIV KVALITU A BEZPEČNOST POSKYTOVANÉ ZDRAVOTNÍ PÉČE. PODMÍNKY NUTNÉ :  KVALIFIKACE (VZDĚLÁNÍ + PROŠKOLENÍ) SERVISNÍCH TECHNIKŮ  PŘÍSTUP K SERVISNÍ A VÝROBNÍ DOKUMENTACI VÝROBCE  POUŽÍVÁNÍ A PŘÍSTUP K ORIGINÁLNÍM NÁHRADNÍM DÍLŮM  BEZPEČNOSTNĚ TECHNICKÉ KONTROLY [ PROVÁDĚNÍ DLE POKYNŮ A METODIKY VÝROBCE  DŮVĚRYHODNOST VÝSLEDKŮ ]  KOMUNIKACE AKREDITOVANÝ SERVIS  TECHNICKÁ SLOŽKA  AKTUALIZACE VÝŠE UVEDENÝCH SKUTEČNOSTÍ KVALITA INSTRUKTÁŽE [§22, „zákona“], REAKCE NA UŽIVATELSKÉ CHYBY, VZÁJEMNÉ OVLIVŇOVÁNÍ - NEŽÁDOUCÍ VLIV A VEDLEJŠÍ ÚČINKY - NEŽÁDOUCÍ PRŮVODNÍ JEVY [§3, písm. h) a i)], NEOBVYKLÉ STAVY A NEPŘEDPOKLÁDANÉ SITUACE [vyhl.č. 11/2005Sb., §2, odst.(1)] AUTOMATICKÉ PROVÁDĚNÍ SOFTWAROVÉHO UP GRADE VÝROBNÍ REPAS DŮLEŽITÝCH DÍLŮ-UZLŮ (PLOŠNÉ SPOJE, … … …) RYCHLÁ REAKCE NA ŘEŠENÍ PŘÍPADNÝCH SYSTÉMOVÝCH ZÁVAD

15 PRODUKTOVÝ SPECIALISTA
KOMUNIKACE POSKYTOVATEL  SERVIS VYŽADUJE VYSOCE KVALIFIKOVANÉ PRACOVNÍKY VŠECH SLOŽEK OBOU STRAN !!! SYSTEMATICKÉ PŘEDCHÁZENÍ SITUACÍM, KTERÉ BY MOHLY SNIŽOVAT KVALITU POSKYTOVANÉ ZDRAVOTNÍ PÉČE S POUŽITÍM ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ – PŘÍSTROJŮ NEBO OHROŽOVAT ZDRAVÍ A ŽIVOT PACIENTA, ALE I ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU !!! ABSOLUTNÍ ELIMINACE ZBYTEČNÝCH SERVISNÍCH ZÁSAHŮ (PSEUDOZÁVADY) A ZEFEKTIVNĚNÍ SERVISNÍ ČINNOSTI NA ZÁKLADĚ OBOUSTRANNÉHO PŘEDÁVÁNÍ KVALITNÍCH INFORMACÍ O PORUŠE PŘEVZETÍ ČÁSTI SERVISNÍ PODPORY POSKYTOVATELEM V TĚCH PŘÍPADECH, KDY JE TO OBOUSTRANĚ (NÁKLADOVĚ) VÝHODNÉ PRO OBĚ STRANY A NEVYŽADUJE TO REALIZACI NÁKLADNÉHO SERVISNÍHO VYBAVENÍ A DRŽENÍ DRAHÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ MANAGEMENT POSKYTOVATEL LÉKAŘ ZDRAVOTNÍ SESTRA PRODUKTOVÝ SPECIALISTA AKREDITOVANÝ SERVIS BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝRSTVÍ

16 POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE BIOMEDICÍNSKÝ INŽENÝR
ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK – PŘÍSTROJ TEST PORUCHA ZP PREVENTIVNÍ SERVIS LÉKAŘ POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE ZDRAVOTNÍ SESTRA AUTORIZOVANÝ SERVIS TECHNICKÁ SLOŽKA POSKYTOVANÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE STANOVENÍ ZÁVAŽNOSTI PORUCHY ZVÁŽENÍ BEZPEČNOSTI POSTUPU KONZULTACE (KOREKCE) ŘEŠENÍ KOREKCE ROZHODOVACÍHO PROCESU STANOVENÍ (KOREKCE) POSTUPU STANOVENÍ ÚROVNĚ ŘEŠENÍ PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ BIOMEDICÍNSKÝ INŽENÝR ! PRVOTNÍ INFORMACE O PORUŠE TYP A ANALÝZA PORUCHY VYLOUČENÍ PSEUDOZÁVAD KONZULTACE SE SERVISEM VYŘEŠENÍ PORUCHOVÉHO STAVU EVIDENCE PORUCHY, OPATŘENÍ ZÁKLADNÍ VÝHODY „HYBRIDNÍHO“ SYSTÉMU SERVISNÍ PODPORY : ①-operativnost ②-BMI rozhoduje se znalostí situace, lze ji operativně korigovat ③-snížení zátěže zdravotnického personálu (lékař léčí  zdravotní sestra ošetřuje) ⑤-snížení nákladů, může-li, BMI poruchu zvládá legální cestou sám, ⑥-předávání relevantních informací ⑦-proces je zrychlen a je efektivnější ⑧-vyloučení oprav plně amortizovaných ZP ⑨-zvýšení bezpečnosti procesu ⑩-kvalita servisní činnosti ⑪-výhoda pro zvládnutí auditu případného AKREDITAČNÍHO PROCESU

17 K O N T I N U I T A !! ČSN EN 62353 SERVISNÍ PODPORA
POŘÍZENÍ ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU – PŘÍSTROJE K O N T I N U I T A !! BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝRSTVÍ AUTORIZOVANÝ SERVIS INSTALACE [§31, odst.(1)] INSTALAČNÍ PROTOKOL ZÁRUKA EVIDENCE [§30, odst.(1)] INSTRUKTÁŽ [§22] ČSN EN 62353 KONTROLNÍ PROCESY SERVISNÍ PODPORA NAHODILÉ PORUCHY PORUCHY-ZÁRUKA periodické BEZPEČNOSTNĚ TECHNICKÉ KONTROLY POSUZOVÁNÍ TECHNICKÉHO STAVU ZP UŽIVATEL [§20, odst.( )] BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝRSTVÍ [zák.č.96/04Sb., §27/§20] POSUZOVÁNÍ V RÁMCI AKREDITAČNÍHO PROCESU STANOVENÍ LIMITU FYZICKÉ (resp. MORÁLNÍ) ŽIVOTNOSTI

18 ZÁKLADNÍ KROK, KTERÝ UMOŽŇUJE NÁSLEDNĚ POUŽÍVAT ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE JE JEHO INSTALACE [§23, odst.(1),“zákona“], ZDE JE „AUTORIZOVANÝ SERVIS“ S OHLEDEM NA ZÁRUKU ZPRAVIDLA PODMÍNKOU EVIDENCE ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU [§30, zákona“] JE DALŠÍ NEZBYTNOU PODMÍNKOU (POVINNOSTÍ POSKYTOVATELE) A PODSTATNÉ JE, ŽE SOUČÁSTÍ EVIDENCE JE PROKAZATELNÁ ARCHIVACE VŠECH SERVISNÍCH DOKLADŮ [dle §28 a §27, „zákona“] PERIODICKOU ÚDRŽBU – SERVISNÍ PODPORU MŮŽEME ROZDĚLIT NA ČTYŘI (PĚT?) ZÁKLADNÍCH OKRUHŮ, KAŽDÝ Z NICH VYŽADUJE PONĚKUD ROZDÍLNÝ – SPECIFICKÝ PŘÍSTUP :  BĚŽNÁ ÚDRŽBA – SERVIS PORUCH TYPU: NAHODILÁ, AMORTIZACE, … … …  „PROVOZNÍ ÚDRŽBA“ – ČIŠTĚNÍ A DESINFEKCE (STERILIZACE) [ §25, „zákona“ a vyhlášky č.195/2005Sb. ]  „ZÁVAŽNÝ“ SERVISNÍ ZÁSAH [§28, odst.(5), „zákona“]  BEZPEČNOSTNÍ RIZIKA  PERIODICKÁ BEZPEČNOSTNĚ TECHNICKÁ KONTROLA – (p)BTK [§27, „zákona“]  REPAS (plošné spoje) * UP GRADE * OBMĚNA PŘÍSLUŠENSTVÍ * … … … POSUZOVÁNÍ TECHNICKÉHO STAVU ZP DLE §52, „zákona“ ZDRAVOTNICKÝ PROSTŘEDEK – PŘÍSTROJ SE NAKONEC STÁVÁ ODPADEM A PODLÉHÁ JISTÝM PRAVIDLŮM LIKVIDACE (zákon č.185/03Sb. – zákon o odpadech)

19 PERIODICKÉ BEZPEČNOSTNĚ TECHNICKÉ KONTROLY (ZP TŘÍDY RIZIKA IIb, §27, „zákona“) JSOU POVINNÝM PRVKEM PREVENCE A UDRŽOVÁNÍ DOBRÉHO TECHNICKÉHO STAVU ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU ZA SKUTEČNOST, ŽE pBTK BUDE PROVEDENA V SOULADU S POKYNY VÝROBCE A ODBORNĚ ZPŮSOBILOU OSOBOU ODPOVÍDÁ POSKYTOVATEL [viz. §27, odst.(2), „zákona“] !!!  PERIODU, OBSAH, METODIKU PROVÁDĚNÍ A FORMU PROTOKOLU STANOVUJE VÝROBCE, resp. VÝROBCEM AUTORIZOVANÝ SERVIS  KONTROLE PODLÉHAJÍ NEJEN PARAMETRY, ALE I BEZPEČNOSTNÍ FUNKCE (např. FUNKČNOST ALARMOVÝCH STAVŮ), METROLOGIE, MÁ-LI ZP MĚŘÍCÍ FUNKCE, STAV PŘÍSLUŠENSTVÍ, ELEKTRICKÁ BEZPEČNOST, … … …  VÝROBCE ZPRAVIDLA STANOVUJE I DÍLY, KTERÉ JE NUTNÉ V RÁMCI pBTK PREVENTIVNĚ VYMĚNIT (těsnění, filtry, extrémně namáhané prvky, atd.) !!!  ZÁVĚR PROTOKOLU O pBTK MUSÍ BÝT JEDNOZNAČNÝ: VYHOVĚL/NEVYHOVĚL (PŘÍPADNĚ OMEZENÍ, ZA KTERÝCH LZE ZP PO OMEZENOU DOBU POUŽÍVAT, STANOVENÍ POTŘEBNÝCH OPATŘENÍ, POUČENÍ UŽIVATELŮ, … … … )  DATUM NÁSLEDUJÍCÍ pBTK  IDENTIFIKACI ZP  KDO PROTOKOL PŘEVZAL … ZÁKLADNÍ STRATEGIÍ POSKYTOVATELE BY MĚLA BÝT (dle legislativy?) KVALIFIKOVANÁ OSOBA, KTERÁ PŘEVEZME PROTOKOL O pBTK UŽIVATELÉ, KTEŘÍ POUŽÍVAJÍ ZP PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE JEJ NESMÍ POUŽÍVAT, NEMÁ-LI PLATNOU pBTK AUTORIZOVANÝ SERVIS PLATNOST pBTK NA PŘÍSTROJ VYZNAČÍ !!!

20 Z PODLEDU „SPRÁVNÉHO“ A BEZPEČNÉHO POUŽÍVÁNÍ (LEGE ARTIS) ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE JE TAKÉ NUTNÁ JEHO „PROVOZNÍ ÚDRŽBA“  ČIŠTĚNÍ, DESINFEKCE A STERILIZACE [§25, „zákona“] TATO ČINNOST JE PLNĚ V KOMPETENCI UŽIVATELE, POSTUPY MUSÍ BÝT V SOULADU S POKYNY VÝROBCE (A LEGISLATIVY) PRO VYBRANÉ ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY (VENTILAČNÍ TECHNIKA, ENDOSKOPY, HEMODIALYZAČNÍ MONITORY, …), JE LEGISLATIVNĚ PŘEDEPSÁNA A MUSÍ BÝT O TOM VEDENY PROKAZATELNÉ ZÁZNAMY [vyhl.č.195/2005Sb., §7, odst.(5), písm.d) a písm.h), §8 a příloha č.3, bod B.]  VYŠŠÍ STUPEŇ DESINFEKCE TYTO POSTUPY JSOU ZPRAVIDLA SPOJOVÁNY PŘEDEVŠÍM (JEN?) S OTÁZKOU MIKROBIOLOGICKÉ BEZPEČNOSTI ! PROBLEMATIKA „ČIŠTĚNÍ“ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ – PŘÍSTROJOVÉ TECHNIKY (TERAPEUTICKĚHO NEBO TECHNOLOGICKÉHO CHARAKTERU) JE ÚZCE A PROKAZATELNÉ SPOJENA TAKÉ SE SNÍŽENÍM PORUCHOVOSTI, ÚČINNOSTÍ TERAPIE, ALE TAKÉ S VĚROHODNOSTÍ A PŘESNOSTÍ NAMĚŘENÝCH ÚDAJŮ (VNITŘNÍ SENZORY, ON LINE FILTRY, … ).

21 POMĚRNĚ PŘÍSNÉ POŽADAVKY NA KVALIFIKACI
OVĚŘENÍ NEBO KALIBRACE ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU S MĚŘÍCÍ FUNKCÍ  SERVISNÍ PODPORA  METROLOGIE ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY, U KTERÝCH JE PROVÁDĚNO „OVĚŘENÍ“ [stanoveno zák.č.505/90Sb. v platném znění, §3, odst.(3) a (4) a vyhl.č.345/02Sb. ve znění vyhl.č.65/06Sb. a č.204/10Sb.] OVĚŘENÍ MŮŽE PROVÉST „AUTORIZOVANÝ“ SUBJEKT, TEDY ČESKÝ METROLOGICKÝ INSTITUT, JEHO LABORATOŘE NEBO AUTORIZOVANÉ METROLOGICKÉ STŘEDISKO [vyhl.č.262/00Sb. ve znění vyhl.č.344/02Sb. a vyhl.č.229/10Sb.] POMĚRNĚ PŘÍSNÉ POŽADAVKY NA KVALIFIKACI [A ZVLÁŠTNÍ ODBORNOU ZPŮSOBILOST] OSOB (SUBJEKTŮ) PLATÍ PRO SERVISNÍ PODPORU ZP – MĚŘIDEL A ZP – ZDROJE IZ ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY – ZDROJE IONIZUJÍCÍHO ZÁŘENÍ  SERVISNÍ PODPORA PODLÉHÁ „AUTORIZACI“ STÁTNÍHO ÚSTAVU PRO JADERNOU BEZPEČNOST  TUTO ČINNOST MOHOU VYKONÁVAT POUZE OSOBY SE ZVLÁŠTNÍ ODBORNOU ZPŮSOBILOSTÍ (§18 „atomového zákona“) ZKOUŠKY DLOUHODOBÉ STABILITY MOHOU PROVÁDĚT POUZE OSOBY, KTERÉ JSOU AUTORIZOVÁNY SÚJB (PLATÍ I PRO PŘEJÍMACÍ ZKOUŠKY ) RDG TECHNIKA  PROVÁDĚNÍ BTK !!! (BTK není nahrazována zkouškami dlouhodobé stability ani přejímací nebo jinou zkouškou dle atomového zákona)

22  STANDARDY (POSKYTOVATELE)
VYCHÁZEJME ZE SKUTEČNOSTI, ŽE ZDRAVOTNÍK S DETAILNÍMI LEGISLATIVNÍMI ZNALOSTMI O ÚDRŽBĚ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ, JE V BĚŽNÉ PRAXI A V DRTIVÉ VĚTŠINĚ PŘÍPADŮ UTOPICKÝM IDEÁLEM, A TO I VZHLEDEM K TOMU, ŽE TEN MÁ PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE ZPRAVIDLA PONĚKUD JINÉ STAROSTI (LÉKAŘ LÉČÍ, ZDRAVOTNÍ SESTRA OŠETŘUJE, ATD.) STANDARDY, KTERÝMI BY POSKYTOVATEL UPRAVOVAL (V SOULADU S PLATNOU LEGISLATIVOU), PRAVIDLA, POVINOSTI A KOMPETENCE TÝKAJÍCÍ SE ÚDRŽBY ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ VÝZNAMNĚ ZEFEKTIVŇUJÍ („TECHNIZOVANOU“) OBLAST POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE VYUŽÍVAJÍCÍ VE VĚTŠÍM MĚŘÍTKU ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY – PŘÍSTROJE STANDARDY PAK PŘEDEVŠÍM UPRAVUJÍ STRATEGII SERVISNÍ PODPORY NA KONKRÉTNÍ KLINICKÉ PODMÍNKY NEMOCNICE STANDARDY BY MĚLY POKRÝVAT PŘEDEVŠÍM PROBLEMATIKU VŠECH SERVISNÍCH ÚKONŮ TÝKAJÍCÍCH SE POUŽÍVÁNÍ ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU BĚHEM JEHO ŽIVOTNOSTI EXISTENCE TECHNICKÉ SLOŽKY POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE  STANDARDY (POSKYTOVATELE) PRO POUŽÍVÁNÍ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ – PŘÍSTROJŮ

23 S OHLEDEM NA LEGISLATIVNĚ STANOVENOU (DANOU) ODPOVĚDNOST POSKYTOVATELE ZA UDRŽOVÁNÍ „TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI“ ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ CHARAKTERU PŘÍSTROJOVÉ TECHNIKY, MUSÍ BÝT ZÁKLADNÍ STRATEGIÍ POSKYTOVATELE SJEDNÁNÍ  ZABEZPEČENÍ SERVISNÍ PODPORY VE VYSOKÉ KVALITĚ NEJVYŠŠÍ ZÁRUKY A ODPOVÍDAJÍCÍ KVALITU SERVISNÍ PODPORY MŮŽE POSKYTNOUT POUZE VÝROBCEM „AUTORIZOVANÝ SERVIS“ VYUŽITÍ VŠECH MOŽNOSTÍ „AUTORIZOVANÉHO SERVISU“ VYŽADUJE ODPOVÍDAJÍCÍ KVALIFIKACI „TECHNICKÉ SLOŽKY POSKYTOVATELE – BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝRSTVÍ“, KTERÁ SE PODÍLÍ NA POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE A PŘEBÍRÁ POUZE KVALITNÍ SERVISNÍ VÝKONY VÝHODNOU STRATEGIÍ POSKYTOVATELE JE „NASTAVENÍ“ FUNKČNÍ KOMUNIKACE A SPOLUPRÁCE MEZI AUTORIZOVANÝM SERVISEM A TECHNICKO – ZDRAVOTNICKOU SLOŽKOU POSKYTOVATELE (BMI) NEZBYTNOSTÍ JE VYHODNOCOVÁNÍ VÝSLEDKŮ PERIODICKÉ SERVISNÍ ČINNOSTI POSKYTOVATELEM (BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝRSTVÍ) A JEJÍ VYUŽÍTÍ PŘI HODNOCENÍ TECHNICKÉHO STAVU ZDRAVOTNICKÉHO PROSTŘEDKU PO CELOU DOBU JEHO ŽIVOTNOSTI Z Á V Ě R 


Stáhnout ppt "STRATEGIE SERVISNÍ PODPORY Z POHLEDU POSKYTOVATELE ZDRAVOTNÍ PÉČE"

Podobné prezentace


Reklamy Google