Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_11_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, vedlejší věta předmětná, předmět, slovesa předmětová, slovesa bezpředmětová

2 ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě předmětné, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.

3 Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné
SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné

4 Otázky na úvod Předmět rozvíjí, závisí …
na slovese nebo přídavném jménu Na předmět se ptáme? všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. p. Předmětová slovesa … jsou slovesa, která vyžadují doplnění předmětem Bezpředmětová slovesa … jsou slovesa, na kterých předmět nemůže záviset

5 Vedlejší věty předmětné:
Petr zkoumal PŘÍČINU NEÚSPĚCHU. v. j., rozvitý předmět Změňte větu jednoduchou na souvětí tak, že předmět nahraďte VV předmětnou  Petr zkoumal, CO BYLO PŘÍČINOU NEÚSPĚCHU.

6 Petr zkoumal, co bylo příčinou neúspěchu.
Zápis: 1VH, co 2VV … s. p. 2VV – předmětná Graf: co 1VH 2VV – předmětná 1VH předmětná 2VV

7 Na VV předmětnou se ptáme větou řídící a pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu.
Vyjadřuje předmět z věty řídící. Bývá uvozena spojkami, vztažnými zájmeny nebo příslovci. Na věty předmětné často odkazujeme zájmeny. Tato zájmena neurčujeme jako větný člen.

8 Vedlejší věta předmětná - procvičování
Podtrhněte VH, VV a určete druh VV: Že to není pravda, to říká všem. Říká se, že ve škole zlobí. Už se ví, kdo to udělal? 1VV - předmětná 2VH 1VH 2VV - podmětná 1VH 2VV - podmětná

9 Víte, jak se to stalo? Právě jsme hovořili o tom, že pojedeme do Prahy. Bylo zřejmé, že by jel rád s námi. 1VH 2VV - předmětná 1VH 2VV - předmětná 1VH 2VV - podmětná

10 2) Jak se ptáme na VV předmětnou?
větou řídící a pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu 3) Určujeme odkazovací zájmena jako větný člen? NE

11 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN Archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google