Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Digitální učební materiál
Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 1.a 2. Téma: Psaní i/y v příčestí minulém a u jmenných tvarů příd. jmen po několikanásobném podmětu Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: listopad 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA030 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA030 Anotace: Opakování grafické stránky jazyka, zopakování pravidel pro psaní i/y v příčestí minulém a u jmenných tvarů přídavných jmen, uvedení příkladů
2
Několik souřadně spojených jmen v podmětu
pokud je podmět tvořen z několika souřadně spojených jmen, řídí se psaní -i nebo -y těmito pravidly:
3
Alespoň jedno r. m. životného - i
je-li mezi podstatnými jmény alespoň jedno rodu mužského životného, píše se -i záleží však i na postavení podmětu vzhledem k přísudku:
4
Podmět před přísudkem předchází-li podmět před přísudkem, píše se -i vždy: Otec i matka šli večer do divadla. Režisérka filmu a autor scénáře měli největší úspěch. Tento hráč, ba celé mužstvo zklamali.
5
Podmět před přísudkem (alespoň jedno r. m. živ.) - příklady
Slepice, kuřata a kohouti utekli před psem. Žáci a žákyně, kteří mají výborný prospěch, byli veřejně pochváleni. Naši závodníci a jejich stroje budili zaslouženou pozornost.
6
Podmět za přísudkem následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda i podle nejbližšího jména několikanásobného podmětu, pokud je toto jméno v množném čísle:
7
Shoda podle nejbližšího jména několikanás. podmětu - příklady
Předmětem studia se staly kosatky a delfíni. X Předmětem studia se stali kosatky a delfíni. Na koncert šly všechny žákyně, ale jen jediný žák. X Na koncert šli všechny žákyně, ale jen jediný žák. V soutěži vystoupily pěvecké sbory i sólisté. X V soutěži vystoupili pěvecké sbory i sólisté. ALE - Večer šli otec i matka (vedle matka i otec) do divadla.
8
Žádné jméno rodu muž. živ. v několikanás. podmětu - y
není-li mezi jmény v podmětu jméno mužského rodu životného, píše se -y (shoda je podle jména rodu mužského neživotného nebo podle jména rodu ženského):
9
Žádné jméno rodu muž. živ. v několikanás. podmětu – příklady
Hřeben a žínka ležely na stole. Místní úřad a vedení podniku uzavřely prospěšnou dohodu. Elektrotechnická fakulta ČVUT a Dům techniky se dohodly na uspořádání dne otevřených dveří. Krávy i všechna telata byly očkovány. Po skončení výstavy se stoly, křesla a židle naložily na vůz a odvezly.
10
Poznámka je-li v několikanásobném podmětu několik jmen rodu středního a alespoň jedno z nich v čísle jednotném, píše se pak -y (shoda je jako u neživotných jmen rodu mužského a ženského):
11
Alespoň jedno r. stř. v j. č. – příklady
Kotě a kuře zůstaly na dvoře samy. Švédsko a Finsko podepsaly dohodu o kulturní spolupráci. Předsednictvo vlády a jednotlivá ministerstva přistoupily k přípravě vládního programu.
12
Poznámka vedle toho přídavná jména a příčestí mohou ovšem mít v přísudku i tvary jednotného čísla nebo množného čísla středního rodu, pokud to podmět umožňuje:
13
Příklady Večer šel otec i matka do divadla. Na uspořádání dne otevřených dveří se dohodla Elektrotechnická fakulta a Dům techniky. Zítra budou očkována všechna telata i jalovice.
14
Shoda podle smyslu mluvnická shoda se uplatňuje vždy tehdy, nabízí-li se mluvnický rod podmětu jako zřejmý a jednoznačný jinak nastupuje tzv. shoda podle smyslu a psaní -i nebo -y se řídí těmito zásadami:
15
Podmět vyjádřený osobním zájmenem nebo tvarem pomocného slovesa
ve větách s podmětem vyjádřeným osobním zájmenem nebo tvarem pomocného slovesa píše se -i nebo -y podle toho, zda se vztahuje k osobám rodu m., nebo rodu ž., tj. uplatňuje se zřetel k přirozenému rodu podmětu
16
Zřetel k přirozenému rodu podmětu -příklady
Co (my) jsme se vás s tím natrápily! (jde-li o ženy) Co (my) jsme se vás s tím natrápili! (jde-li o muže a v případech ostatních)
17
Podmět všeobecný (někdo, lidé)
ve větách s podmětem všeobecným (jímž se rozumí "někdo, lidé") je shoda vždy podle rodu mužského životného: Zvonili poledne. Otiskli to v novinách. Utíkal, jako by ho honili. Všem školám! Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy žádá, abyste oznámili výsledky zkoušek nejpozději do jednoho týdne.
18
Podmět slovně nevyjádřený
ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu: a) s podstatným jménem ve funkci podmětu, kterého je užito v oslovení (vyjádřeném 5. pádem podstatního jména) Kam jste se, kluci, schovali? Vážené posluchačky, byly jste již informovány o změněném začátku našeho pořadu? To jste, děti, dělaly samy? Co jste nám, děvčata, připravily (nebo připravila)?
19
Podmět slovně nevyjádřený
ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu: b) podle přirozeného rodu podmětu ve větě předcházející; pak je mluvnický vztah přísudku k podmětu volnější. Na sportovním soustředění se sešla samá děvčata; brzy se navzájem poznaly a prožily krásné dva týdny (vedle poznala a prožila);
20
Podmět slovně nevyjádřený
ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu: c) s podstatným jménem, kterého je užito ve větě předcházející v jiném než 1. pádě. např. Vedoucí pomohl mladším chlapcům postavit stany, protože to nikdy nedělali (tj. chlapci).
21
U výrazů vyjadřujících množství
často to bývá zejména u výrazů vyjadřujících množství, např.: Stovky posluchačů se sešly na náměstí, aby slyšeli (nebo slyšely) oblíbené zpěváky. Miliony lidí se dnes spojily, aby zachránili (nebo zachránily) život na naší planetě. Většina pracovnic se rozhodla odejít ze závodu, našly si totiž lepší zaměstnání. Skupiny dobrovolníků pracovaly celou noc, aby vyprostili (nebo vyprostily) zasypané horníky.
22
Nesouřadné spojení s předložkou s
několikanásobný podmět obsahující jména živých bytostí různého rodu může být vyjádřen též nesouřadně (zejména s předložkou s) pokud pak jsou příčestí a jmenný tvar přídavného jména v čísle množném, píše se -i nebo -y podle zásad jako při vyjádření souřadném
23
Příklady podmět předchází před přísudkem: Eva s Pavlem přišli pozdě (vedle přišla pozdě). Eva s oběma bratry přicházeli po cestě (vedle přicházela po cestě).
24
Shoda podle jména v předložkovém pádě
jsou-li obě jména v čísle množném, je možná i shoda podle jména v předložkovém pádě: Výletnice s průvodci se vrátili (nebo vrátily) k odpolednímu vlaku jen studentky se svými instruktory byli pozváni (nebo byly pozvány) na večeři do chaty. Všechny ošetřovatelky včetně lékařů měli (nebo měly) plno práce. Děvčata s hochy cvičili bosi (vedle cvičila bosa).
25
Shoda s prvním jménem (podmět za přísudkem)
následuje-li podmět za přísudkem, je obvyklá shoda s prvním jménem (v 1. pádě): Vrátily se už výletnice s průvodci? Byly už pozvány studentky se svými instruktory?
26
Nemá vliv na shodu pokud se 7. pád s předložkou s nechápe jako součást podmětu, ale jako výraz rozvíjející slovesný přísudek (příslovečné určení), nemá vliv na shodu: Dívky s hochy závodily (= dívky závodily s hochy) Děvčata s hochy závodila (= děvčata závodila s hochy) v některých případech je možné pojetí obojí
27
Zdroje Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.