Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základy ekonomie Seminář 2. Nabídka a poptávka
2
Doplňte následující tvrzení:
Poptávka představuje ………… statků, které jsou spotřebitelé …….… koupit za určitou …… . Poptávka představuje množství statků, které jsou spotřebitelé ochotni koupit za určitou cenu. Nabídkou rozumíme ………… statku, které ……… dobrovolně dodají na trh při určité …… . Nabídkou rozumíme množství statku, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně.
3
Co říká zákon poptávky a co zákon nabídky?
Vysvětlete, proč je poptávková křivka klesající? Proč je nabídková křivka stoupající? Proč ekonomové při sestavování poptávkové křivky potřebují předpoklad ceteris paribus?
4
Co může tuto poptávku snížit/zvýšit?
Pojmenujte co nejvíce možných necenových faktorů ovlivňujících poptávku internetovém připojení. Co může tuto poptávku snížit/zvýšit? Vyjmenujte co nejvíce necenových faktorů ovlivňujících poptávku po elektromobilech? 4
5
Jaká bude odpovídající křivka poptávky?
Plzeňský pivovar prohlásil, že má zájem vykoupit všechen dostupný chmel za cenu 200 Kč za kilogram. Jaká bude odpovídající křivka poptávky? P Q D 200 platí b) i d) současně 5 5
6
Pojmenujte nejméně 3 komplementární statky:
k mobilním telefonům k službám promítání filmů v kinech. Zamyslete se nad substitučními statky. Jak tyto statky ovlivňují poptávku?
7
Co se stane s poptávkou po knihách v knihkupectvích, když nakladatelství začnou prodávat elektronické knihy knihovnám? P Q D D‘
8
Komplementární statky
vzrůst ceny jednoho z nich vyvolá… … pokles poptávaného množství po tomto statku a pokles poptávky po statku s ním komplementárním a naopak (ceteris paribus). D D‘ D P Q P Q
9
Substituční statky vzrůst ceny jednoho z nich vyvolá…
… pokles poptávaného množství po tomto statku a vzrůst poptávky po statku substitučním (konkurenčním) a naopak (ceteris paribus). D D D‘ P Q P Q
10
Jestliže firma Škoda Mladá Boleslav, a. s
Jestliže firma Škoda Mladá Boleslav, a.s. zlevní automobil Octavia, jak to ovlivní: Ostatní výrobce automobilů? Výrobce pneumatik? Majitele autoservisů? Cestovní kanceláře?
11
Jaké necenové faktory ovlivňují nabídku Kalifornského růžového vína
na českém trhu? na kalifornském trhu? Co jsou hlavní necenové faktory ovlivňující nabídku piva na českém trhu? 12
12
? Nakreslete křivku nabídky lístků na klíčový mezistátní fotbalový zápas.
13
! Bez ohledu na cenu je nabízeno přesně tolik lístků, kolik je míst na stadiónu. P Q 2 4 6 8 10
14
Který z následujících grafů popisuje luxusní zboží. Nezbytné zboží
Který z následujících grafů popisuje luxusní zboží? Nezbytné zboží? Podřadné zboží? Zamyslete se nad příklady takového zboží. Důchod (příjem) Q
15
Co se stane v uvedeném grafu, jestliže …
P Q 2 4 6 8 10 vzrostou ceny substitutů vzrostou ceny komplementární produkce zboží se stane módním sníží se příjmy spotřebitelů klesne počet obyvatel vzroste cena tohoto výrobku E D 16
16
Co se stane v uvedeném grafu, jestliže …
P Q 2 4 6 8 10 S klesne produktivita práce vzroste daňové zatížení sníží se náklady na jednotku produkce E 17
17
Dvě poptávkové lineární křivky jsou zakresleny tak, že procházejí společným bodem, ale mají různý sklon. Která z křivek je elastičtější?
18
Elastičtější je křivka b, protože při poklesu ceny z 6 na 4 Kč (tedy o 33 %) vzroste u křivky a poptávané množství ze 6 ks na 8 ks (tedy o 33 %), ale u křivky b na 10 ks (tedy o 66 %). Křivka b tedy vyjadřuje vyšší citlivost na změnu ceny. P Q 2 4 6 8 10 a b
19
Čí poptávka po másle bude pravděpodobně cenově elastičtější?
Petr má rád máslo a domnívá se, že margarín Rama chutná jako mýdlo. Pepa není schopen nalézt mezi máslem a Ramou rozdíl. Čí poptávka po másle bude pravděpodobně cenově elastičtější? Poptávka Pepy po másle bude elastičtější Proč? Může si vybrat mezi máslem a Ramou, ale Petr bude vždy kupovat jen máslo Při zvýšení ceny másla bude Petr kupovat máslo stále (i když asi v menším množství), ale Pepa může přestat kupovat máslo úplně s přejde k nákupu Ramy. Reaguje tedy na zvýšení ceny másla citlivěji (vyšším poklesem poptávaného množství).
20
Jak následující faktory ovlivňují elasticitu poptávky?
nezbytnost zboží, počet substitutů, návykovost, informovanost spotřebitelů.
21
Jaká je cenová elasticita (citlivost) poptávky u
soli? zboží z katalogu obchodů Tesco? obleků Santa Clause před vánocemi? kadeřnických služeb? kaprů před Vánocemi? kaprů v létě? cigaret? drog?
22
? V průběhu jakého období je nabídka elastičtější?
Určete, jaký z grafů je grafem nabídky okurek v supermarketu v průběhu dne, měsíce, a roku? V průběhu jakého období je nabídka elastičtější? P Q P P Q Q
23
Podnikatel chce zvýšit své tržby
Podnikatel chce zvýšit své tržby. Vyplatí se mu snížit cenu jeho výrobku, jestliže je poptávka elastická? neelastická? Tvrzení dokažte algebraicky. T = P * Q Podnikatel chce zvýšit své tržby. Vyplatí se mu snížit cenu jeho výrobku, jestliže je ED Elastická Ano Neelastická Ne Jednotkově elastická (1) Nemá vliv Tvrzení dokažte algebraicky. ?
24
Dopad elasticity na celkový příjem při změně ceny – elastická poptávka
Pokud uvažujeme elastickou poptávku, pak koeficient elasticity musí být větší než 1. Předpokládejme tedy třeba hodnotu 3, což znamená, že s každou změnou ceny o 1 % se změní poptávané množství o 3 %. Elasticita poptávky hraje velkou roli při určování změny ceny prodejcem a jejím dopadu na celkový příjem. Platí jednoduchý vztah: Pokud je poptávka elastická, pak zvýšení celkového příjmu je možné docílit snížením ceny. Proč? Elastická poptávka znamená, že spotřebitelé reagují na změnu ceny citlivě. Snížením ceny sice prodejce ztratí určitý příjem, avšak tato ztráta příjmu je mu více než dostatečně vykompenzována velkým nárůstem poptávaného (a tedy i prodaného) množství. Opačně to platí při zvýšení ceny. Nárůst o 30 % Nárůst (o 17 %) ? Pokles o 10 % Pro zjednodušení dále předpokládejme, že prodáváme červené víno v ceně 100 Kč/litr a při této ceně prodáme denně 100 litrů. Pokles ceny například o 10 % (tedy na 90 Kč/litr) způsobí, že spotřebitelé budou citlivě reagovat a zvýší své poptávané množství o 30 % (tedy na 130 litrů denně).
25
Dopad elasticity na celkový příjem při změně ceny – neelastická poptávka
Pokud uvažujeme neelastickou poptávku, pak koeficient elasticity musí být menší než 1. Předpokládejme tedy třeba hodnotu 0,6, což znamená, že s každou změnou ceny o 1 % se změní poptávané množství o 0,6 %. Obdobný efekt je i u neelastické poptávky Platí jednoduchý vztah: Pokud je poptávka neelastická, pak zvýšení celkového příjmu je možné docílit zvýšením ceny. Proč? Neelastická poptávka znamená, že spotřebitelé reagují na změnu ceny necitlivě (velmi málo, nikoliv vůbec). Zvýšením ceny sice prodejce ztratí určitý počet zákazníků, avšak tato ztráta prodaného množství bude jen velmi malá (oproti nárůstu ceny) a tudíž mu bude vykompenzována právě zmíněným růstem ceny. Opačně to platí při poklesu ceny. Nárůst o 10 % Nárůst (o 3,4 %) ? Pokles o 6 % Pro zjednodušení opět předpokládejme, že prodáváme červené víno v ceně 100 Kč/litr a při této ceně prodáme denně 100 litrů. Zvýšení ceny například o 10 % (tedy na 110 Kč/litr) způsobí, že spotřebitelé budou snižovat své poptávané množství, ale budou reagovat necitlivě a sníží jej pouze o 6 % (tedy na 94 litrů denně).
26
Jak rozumíte, co je … Poptávka Nabídka Cenová elasticita
Koeficient cenové elasticity
27
Děkuji za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.