Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ VI _2_20_ Skladba Šablona číslo: VI Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr. Radmila Sálová

2 Anotace: Skladba – závěrečné shrnutí učiva o větných členech.
Očekávaný výstup: Žáci rozlišují VČ základní a rozvíjející, dokáží určit, podmět, přísudek, přívlastek, předmět a některá příslovečná určení. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: ZSD, ZVČ, Po, Př, Pk, Pt, Pu Pomůcky a materiál: PC, sešit

3 Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem:
Žáci si zopakují : - které větné členy známe - co vyjadřují - na jakém slovním druhu závisí - jak se na ně ptáme.

4 Používané značení ZSV – základní větný člen ZSD – základní skladební dvojice ( = Po + Př ) Př – přísudek; Přs – slovesný, Přj – jmenný, Přjs – slovesně jmenný/ jmenný se sponou Po – podmět Pk - přívlastek; Pks – shodný, Pkn – neshodný Pt - předmět; Pt4, Pt3, Pt6, Pt7, zřídka Pt2 Pu – příslovečné určení; Pum – místa, Puč –času, Puz – způsobu, Pu míry,...

5 ZVČ : přísudek - Př - shoduje se s podmětem
-vyjadřuje děj, činnost, vlastnost, stav, změnu stavu - je vyjádřen: určitým tvarem slovesným - Přs jménem se sponovým slovesem - Přjs jménem beze spony - Přj - může být : holý - Ivo počítá. rozvitý –Ivo rychle počítá. několikanásobný – Ivo počítá a píše. Ptáme se: Co Po dělá? Co se s ním děje? Jaký je? např.: Lucka maluje. (Přs) Lucka je malířka. (Přjs) Mladost – radost. (Přj)

6 ZVČ : podmět - Po - vyjadřuje původce děje, nositele činnosti apod.
- shoduje se s přísudkem - vyjadřuje původce děje, nositele činnosti apod. - může být vyjádřen jakýmkoli slovním druhem ( v případě slovesa infinitivem ) - může být: holý – Papoušek mluví. rozvitý – Náš papoušek mluví. několikanásobný – Papoušek i havran mluví. Ptáme se : ot. 1. pádu (kdo, co?) Po nevyj. - poznáme z tvaru slovesa. Vrátíš se ? Po všeobec. - Říkali to v televizi. (všichni, člověk, každý, lidé, někdo…)

7 Přívlastek - Pk - závisí na podstatném jménu
-  ptáme se: Jaký? Který? Čí? -  druhy: Pks (shodný)– shoduje se s podstatným jménem v pádě, čísle a rodě   stojí před podstatným jménem např.: milý chlapec (ale: kyselina sírová, violka vonná ) Pkn (neshodný)-  s podstatným jménem se neshoduje   stojí za podstatným jménem např.: cesta lesem, zvuk motoru, čaj z bylinek

8 Předmět - Pt - závisí zpravidla na slovesu nebo přídavném jménu
- ptáme se: pádovými otázkami /kromě 1. a 5. pádu/ - vyjadřuje: osobu, věc, zvíře, které slovesný děj přímo zasahuje např.: čtu knihu, píšu dopis - je vyjádřen: podstatným jménem – Chlapec popadl míč. (Pt 4)           zájmenem – Vrátil mu knihu. ( Pt 3; Pt 4 )            infinitivem – Neuměl malovat. ( Pt 4 )

9 Příslovečné určení - Pu
-  závisí na slovesu, přídavném jménu, příslovci -  vyjadřuje různé okolnosti děje -  druhy: Pum (místa) – kde, odkud, kudy, kam? – pracovat doma , vrátit se z dovolené Puč (času) – kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho? – přijel včera ráno, odešel včas Puz (způsobu) – jak, jakým způsobem? – psát úhledně, choval se zdvořile, škrábal jako kocour Pu míry – do jaké míry, kolik? – pracoval hodně, jedl málo, vyhrál o dvanáct bodů

10 Vyber se alespoň 4 věty, opiš je do sešitu a zapiš jejich schéma:
Všichni jsme se již těšili na hlavní prázdniny. Moje sestra dostala k narozeninám nové kolo. Na školní zahradě jsme strávili příjemné odpoledne. Na zahradě školy jsme strávili příjemné odpoledne. Nemocný byl převezen do blízké nemocnice. Ze třídy se ozývalo hvízdání a bučení. Naše babička nám pekla koláče s jahodami a borůvkami. Naše babička nám pekla jahodové a švestkové koláče. Dnes večer musím napsat dopis kamarádce z Aše.

11 Použité zdroje: Zpracováno podle Český jazyk 6, III.díl, Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení, Alter, 1998, ISBN


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google