Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Didaktika sportovních činností
Součást předmětu Metodiky zájmových činností 1 Mgr. Michal Kaplánek, Th. D. podle materiálů M. Hanákové
2
Sport jako výchovný prostředek
Působení sportu na osobnost člověka Pozitivní: podpora sebedůvěry podpora vytrvalosti zdravý životní styl rozvíjení tvořivosti odpovědnost vůči oddílu poznávání vlastních limitů rozvíjení hravosti Negativní: zvyšování stresu projevy agresivity apod. podvádění, doping nerovnost mezi sporty úrazovost ekonomické priority snižující se věková hranice pro mladé sportovce
3
Sport jako výchovný prostředek
Přínos kolektivních sportů: Vyjití ze sebe Vnímání potřeb ostatních Vzájemné poznání povah Rozvoj sebekontroly Posilování vůle Ochota k oběti (snášení námahy) Odpovědnost Sebepřijetí
4
Sport jako výchovný prostředek
Sportování může být výchovou, splníme-li jako pedagogové volného času následující podmínky: Vnímat hráče a jejich pocity (reflexe situací – výhra, prohra atd.) Vnímat a reagovat na projevy osobnosti (kdo sóluje, kdo je agresivní atp.) Být k dispozici (nejen při sport. výkonu) Ocenit nasazení (relativně ke schopnostem)
5
Výchovný program v kolektivním sportu
Sledujeme tři dimenze: Fyzická dimenze Dimenze rozvoje osobnosti Sociální dimenze Jednotlivé kroky v socializaci skrze sport: od individualismu ke spolupráci od uzavřenosti k otevřenosti od výbušnosti k sebekontrole od anonymity k odpovědnosti
6
Základní principy tréninku:
Tréninková jednotka Základní principy tréninku: postupnost opakování individuální momenty Obecné cíle tréninku: rozvoj volních vlastností posílení zdraví spolupráce ve skupině rozvíjení motoriky aplikace naučeného v praxi
7
Specifika motorického učení
Pedagogické aspekty motorického učení: Motivační předpoklady Pohybové předpoklady Konkrétní (výkonnostní) cíl tréninku Stimulace (pobídka) Percepce a prezentace úkolů Zpevňování a retence Integrace
8
Příprava sportovní aktivity
Analýza situace (kdo přijde, jaké jsou předpoklady) Stanovení konkrétního cíle aktivity Pomůcky Průběh – harmonogram: přivítání projednání programu (většinou jen sdělení, někdy diskuse) rozehřátí (protažení) vlastní herní nebo tréninková aktivita Zhodnocení Další informace ve skriptu M. Hanákové Metodiky zájmových činností, zde s
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.