Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
KVĚT
2
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál
zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: V/2 Sada: 2/14 Ověření ve výuce: Třída: 4 Datum: Online:
3
Rostliny a jejich orgány
květ Název: VY_52_INOVACE_2/14_Rostliny a jejich orgány; květ Předmět: Přírodověda Ročník: 4. Klíčová slova: květ, nadzemní orgán, opylení, opylovači, semeno, reprodukční orgán, koruna, kalich, pestík, tyčinky Jméno autora: Mgr. Martina Kosová Škola: Základní škola Zaječí, okres Břeclav Školní 402, Zaječí, příspěvková organizace
4
ANOTACE Materiál je určen žákům 4. třídy základní školy k předmětu Přírodověda. Cílem učebního materiálu je seznámit žáky s novými pojmy a pomoci jim si tzv. „botanickou abecedu“ osvojit. Usnadnit jim si zapamatovat a poznat jednotlivé části těla rostlin, jak vypadají jednotlivé orgány a jak se nazývají. Následující výukový materiál je zaměřen na téma květ.
5
Stavba těla rostliny 1- KOŘEN 2- STONEK 3- LIST 4- KVĚT 5- PLOD 1
6
KVĚT 2 4 5 3 6
7
KVĚT Proč mají rostliny květy? Aby lákaly opylovače.
Aby mohly produkovat semena.
8
KVĚT Květ je reprodukční orgán rostliny.
Květy jsou důležité pro opylování rostliny. Květy jsou složeny z několika částí. 6
9
Stavba květu: 7 Schéma stavby úplného květu krytosemenných rostlin
10
Překresli si obrázek stavby květu do sešitu.
8
11
Stavba tyčinky a pestíku:
9
12
Máš úkol Přines do školy různé květy a porovnej, jak vypadají.
Řekni, jakou barvu má kalich a jakou koruna. Zjisti, co mají květy, jestliže nemají rozlišený kalich a korunu (všechny jejich lístky mají stejnou barvu) jako například u tulipánu.
13
KVĚT 3 Květ může být tvořen volnými (nesrostlými) korunními lístky (blatouch bahenní) = KVĚT VOLNOKORUNNÝ. Květ může mít korunní lístky srostlé do různých tvarů (pomněnka, zvonek) = KVĚT SROSTLOKORUNNÝ. 10
14
Doplň, co už víš: Květ má zelený …………..a bílou nebo barevnou ……………….
Uvnitř květu jsou …………. a ……………... Květ má velký význam pro …………………… a ………………….. rostlin. Z opyleného vajíčka se v semeníku vyvíjejí ……………………. Pomocí semen se rostliny …………………...
15
Řešení: Květ má zelený kalich a bílou nebo barevnou korunu.
Uvnitř květu jsou tyčinky a pestík. Květ má velký význam pro opylování a rozmnožování rostlin. Z opyleného vajíčka se v semeníku vyvíjejí semena. Pomocí semen se rostliny rozmnožují.
16
Květy mohou být jednotlivé
nebo ve skupinách – květenství. 11 12
17
Pro naši výživu má velký význam BROKOLICE a KVĚTÁK.
Pro přípravu léčivého čaje využíváme květy HEŘMÁNKU a LÍPY. Usušená poupata hřebíčku používáme jako koření. 13 14
18
PŘEMÝŠLEJ Květy kterých rostlin jíme jako zeleninu?
Květy kterých rostlin sušíme a používáme k přípravě čaje? Co mají společného květy, pyl, nekter, med, včela?
19
Zdroje Malá Jarmila, Podroužek Ladislav. Přírodověda pro 4. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: SPN, a. s., ISBN 1) ( ) 2) ( ) 12) ( ) 13) ( ) 14) ( ) 6) ( ) 5) ( ) 3) ( ) 4) ( ) 7) ( ) 9) ( ) 10) ( ) 11) ( ) 8) ( )
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.