Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník
2
Obecné informace související předměty Rozsah praxe: 25 - 30%
Metodický a supervizní seminář k praxi (MSSP) Odborná praxe informativní (OPI) Rozsah praxe: % ASVSP
3
Formy praxí Odborná praxe Informativní Bloková specializační Průběžná
Prázdninová K absolutoriu
4
Zařazení do studia ročník 4 týdny školská zařízení
MŠ, ZŠ a SŠ s integrací NZDM, SaSM + ČAS DD DgÚ, VÚ a DDŠ Ročník Vždy dva termíny Rozdělení do 4 skupin A, B – 1. termín C,D – 2. termín Cíl: Získat přehled a informace o síti institucí a zařízení v resortu školství a o jejich zaměření, cílech, způsobech a metodách práce. Časový rozsah: 4 týdenní bloky minimálně 4 x 30 hodin Zaměření: Zařízení pro předškolní a školní výchovu dětí se speciálními potřebami a školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy mateřské školy pro děti se speciálními potřebami, církevní nebo alternativní základní nebo střední školy stejného zaměření dětské domovy diagnostické a výchovné ústavy, dětské domovy se školou
5
2. ročník (Sociální práce)
Zařazení do studia 2. ročník (Sociální práce) 6 týdnů pracoviště pod MPSV Rodiny s vícečetnými problémy a ohrožené děti děti a mládež s výchovnými problémy, dětští a mladiství delikventi osoby ohrožené sociálním vyloučením lidé s tělesným, smyslovým, mentálním, zdravotním handicapem senioři Ve státní správě Pastorační 2. ročník Cíl: Získat přehled a informace o síti sociálních služeb, zařízeních, programech a metodách sociální a pastorační práce zaměřených na pomoc lidem v obtížných nebo krizových životních situacích. Vytvářet odbornou způsobilost, motivovat k hledání a nalézání profesní identity a podporovat žádoucí postoje. Časový rozsah: 6 týdenních bloků minimálně 6 x 30 hodin Zaměření: - na problémy lidí, kteří se ocitli v obtížných nebo krizových životních situacích - zařízení poskytující sociální služby následujícím cílovým skupinám uživatelů: Rodiny s vícečetnými problémy, děti ohrožené dlouhodobě nepříznivou sociální situací v rodině, zanedbávané, týrané, zneužívané děti a mládež s výchovnými problémy, dětští a mladiství delikventi osoby ohrožené sociálním vyloučením (pachatelé trestné činnosti, osoby bez přístřeší, propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody, ústavních nebo léčebných zařízení) lidé s tělesným, smyslovým, mentálním, zdravotním handicapem senioři
6
2. ročník (Speciální pedagogika)
Zařazení do studia 2. ročník (Speciální pedagogika) 6 týdnů MŠMT + MPSV (soc. služby pro lidi s post.) MŠ ZŠ SŠ Sociální služby Samospráva Pastorační
7
Před praxí Včas si vybrat pracoviště z nabídky
Mimo nabídku – včas požádat o smlouvu
8
Podmínky pro získání zápočtu z předmětu OPI
Všechny předepsané praxe úspěšně absolvovat ve stanoveném termínu - Splnění úkolů IPP - Dobrá reprezentace školy - Přijatelné hodnocení studenta pracovištěm IPP a Zpráva z praxe musí být včas odevzdány přijaty a schváleny příslušným pedagogem
9
Podmínky pro získání zápočtu z MSSP
Nepřekročení povolené absence Aktivní účast na seminářích Aktivní účast na Závěrečném semináři
10
IS Povinnost seznámit se s informacemi na ISu
Dodržovat termíny pro zapisování na ISu Sledovat data odblokování a zablokování při - Zapisování praxe do jednotlivých termínů Včasné umístění do odevzdáváren · individuálních plánů praxí (IPP) · zpráv z praxe (1, 2, 3, …) · náhradních prací (NP)
11
Poznámky – účast na praxi
Povolená absence na praxi - Žádná!!! minimálně 5 dnů po 6 hodinách (minimálně 30 hodin za týden) minimálně 3 dny na praxi – zbytek doplnit méně, než 3 dny na praxi – praxi opakovat
12
Komunikace se školou O všem informovat koordinátora praxí – např.:
Zrušení praxe – nemoc, závažné důvody (informovat i pracoviště) Pozdní příchod Problémy na pracovišti Nemoc Předčasné ukončení praxe (jen závažné důvody)
13
Poznámky obecné Některé praxe jsou mimo Prahu
Povinnost obsadit především pracoviště zajištěná školou Vlastní pracoviště jen ve výjimečných případech a po konzultaci Dodržovat pokyny zařízení – úkoly Mlčenlivost
14
Praxe má vést ke zralosti
Zralost o profesní o osobnostní – lidská
15
Cesta ke zralosti Doprovázení směrem k naplnění
o Poslání a cílů školy o Profilu absolventa o Cílů praxe Studenti by měli vědět na jakou školu se hlásí, u přijímaček odpovídají téměř pasážemi z Průvodce studenta Matějčkovými a Matouškovými a Řezníčkovými citacemi, ale během studia jako by na to někteří zapomněli. Na praxích se utopí v pocitech, dojmech a jednotlivostech.
16
Nástroje pomoci Doprovázení ze strany školy
konzultace při volbě praxe i po ní motivace před praxí spolupráce s pracovištěm – kontrakt povinné dokumenty - individuální plán praxe - (deník – zápisky, zkušenosti) - zpráva z praxe hodnocení studenta pracovištěm reflexe v rámci MSSP - supervizní rozhovor při jejím zpracování je student nucen vidět problematiku komplexně § uvědomit si, co zažil a poznal § že je toho víc, než se mu na první zamyšlení zdá a než si uvědomuje § vyjádřit i to, co si uvědomuje jen jakoby mimochodem a co se mu zdá samozřejmé
17
Motivace Povinnost přemýšlet o svém konání Důvody a motivace k činu
(Když něco dělám, musím vědět proč a taky proč něco nedělám.) Odpovědnost vůči vlastnímu životu – vědomé prožívání Je rozdíl mezi „Mít povinnost“ a „chtít“
18
Motivace Vnější Vnitřní (+ nebo – před závorkou)
19
Motivovaný student Motivovaný student - je připraven - má jasno - Pracuje s osobním dlouhodobým plánem studia Motivovaný student - je připraven - a má jasno, co se chce na praxi naučit či dozvědět, - Pracuje s osobním dlouhodobým plánem studia, který je tvořen jednotlivými kroky – individuálními plány konkrétních praxí. - Ví, co se už naučil, co ještě nezvládl, - objevuje, kde má své hranice - mapuje své dovednosti - uvědomuje si své postoje, které zaujímá a role, v nichž se ocitá
20
Nemotivovaný student Neví, zda se stát dobrým Poučuje personál
klientem pracovníkem v pomáhající profesi Poučuje personál Nasazuje mimikry Nepracuje se svou rolí na praxi Nesnaží se zvládat neoblíbené činnosti Nedostatečně motivovaný student se někdy na praxi chová tak, jako by se měl připravit na to stát se dobrým klientem a ne dobrým pracovníkem v pomáhající profesi. Například jako by se měl stát dítětem v dětském domově a ne pedagogickým pracovníkem tamtéž. Neodhaduje správně míru svého nasazení. Může se ocitnout v extrémech, že se snaží během týdne personál naučit, jak to vlastně mají dělat, nebo se tváří že je hrající si děti či šedá skříňka v rohu místnosti. Motivovaný student pracuje se svou rolí na praxi a snaží se zvládat i ty činnosti, které nejsou studenty příliš preferovány. Jde např. o administrativu, která je mnohými až opovrhována. Naopak mnozí studenti mají dojem naplněné praxe jen tehdy, když mohou přímo pracovat s klienty a účastnit se té posvátné činnosti přímé pomoci, nejlépe intervence co nejkrizovější. Přestože se většinou daří při přijímacím řízení vyřadit uchazeče o studium se spasitelskými komplexy v patologické rovině, u některých přijatých se objevují i během studia, ale v celkem snesitelné míře a maximálně se blíží projevům hraniční osobnosti. To však se daří soustředěným působením našeho kolektivu pedagogů zvládnout.
21
Závěr Praxe - řádná a povinná součást studia - privilegovaný čas osobní zkušenosti
22
Dotazy Není hloupých otázek, jsou jen hloupé odpovědi (někdy).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.