Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 16 název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Ing. Bc. Štěpánka Jáglová Tématický celek Podnikání Ročník druhý Datum tvorby Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice
2
Anotace: Materiál je zaměřený na téma „Podnikové činnosti“, usnadňuje orientaci v této problematice a slouží k vysvětlení základních pojmů z této oblasti. Metodické pokyny: Materiál slouží pro usnadnění výkladu dané problematiky, žákům současně jako podklad pro poznámky. Na snímku č. 15 jsou uvedené otázky, které slouží pro fixaci probírané látky a současně jako zpětná vazba pro učitele. Případné použité zkratky: FO …. fyzická osoba PO …. právnická osoba OR …. obchodní rejstřík VH …. valná hromada ZK …. základní kapitál
3
PODNIKOVÉ ČINNOSTI
4
PODNIK ….. je soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání
Hlavním cílem podniku je nejčastěji dosažení zisku. Další cíle mohou být: Maximalizace tržní ceny akcií Dlouhodobá prosperita firmy Spokojenost zákazníků Ochrana životního prostředí Informační, humánní, sociální, charitativní cíle
5
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Ke splnění podnikatelských cílů je nutné provádět celou řadu účelných činností Činnosti jsou navzájem propojené a podnik při některých z nich přichází do styku se svým okolím (dodavatelé, odběratelé, úřady, banky, zákazníci …)
6
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Jedná se konkrétně například o:
Zásobování (logistika) Investiční činnost Personální činnost Hlavní činnost (výroba, obchod nebo poskytování služeb) Prodej a marketing Finanční činnost Řízení (management) Zajišťování informací
7
1. ZÁSOBOVÁNI (LOGISTIKA)
Hlavním úkolem je zajistit, aby podnik měl z čeho vyrábět, aby nakoupené zásoby byly správně skladovány a aby v nich nebylo vázáno příliš mnoho finančních prostředků (neboli zajistit správné množství zásob ve správném složení na správném místě a ve správný čas)
8
2. INVESTIČNÍ ČINNOST Znamená v podniku použití finančních prostředků na nákup dlouhodobého majetku, volbu nejvhodnějšího způsobu financování majetku a případné investování volných peněžních prostředků tam, kde se zhodnocují (cenné papíry, nemovitosti, zlato, sbírkové předměty apod.)
9
3. PERSONÁLNÍ ČINNOST Představuje v podniku práci s lidmi
Zahrnuje plánování počtu pracovníků, získávání, evidenci, odměňování, péči o zaměstnance a případné propouštění
10
4. HLAVNÍ ČINNOST Závisí na předmětu podnikání a jedná se o: výrobu
obchod nebo poskytování služeb
11
5. PRODEJ A MARKETING Hlavním úkolem je zajistit, aby byl výrobek podniku ve správný čas na správném místě a za správnou cenu Zahrnuje optimální volbu jednotlivých částí marketingového mixu („4P“): Výrobek (Product) Cena (Price) Distribuce (Place) Propagace (Promotion)
12
6. FINANČNÍ ČINNOST Představuje v podniku činnosti jako je:
volba optimální kapitálové struktury, kontrolu finančního hospodaření firmy, finanční rozbory, komunikace s bankami, volba optimálních nástrojů pro zajištění platebního styku podniku apod.
13
7. ŘÍZENÍ A MANAGEMENT Představuje činnosti zabezpečované vedoucími pracovníky podniku – manažery ze všech 3 úrovní: TOP management Provozní management Operační management
14
8. ZAJIŠŤOVÁNÍ INFORMACÍ
Informace jsou nezbytné pro kvalitní řízení podniku Zdroje informací jsou dvojí – interní (získané zevnitř firmy) a externí (získané z okolí podniku)
15
Otázky na závěr Jaké úrovně manažerů podniku rozeznáváme?
Vyjmenujte jednotlivé součásti marketingového mixu podniku. Co může být hlavní činností podniku? Jaký další termín se používá pro zásobování podniku? Proč je pro podnik důležité mít dostatek informací?
16
POUŽITÉ ZDROJE KOČÍ J., ŠAMŠOVÁ L.: Základy ekonomiky pro střední a vyšší hotelové školy. Praha, Fortuna, stran. Obrázek dostupný na: (cit )
17
děkuji vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.