Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Plány udržitelné městské mobility, institucionální plány mobility

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Plány udržitelné městské mobility, institucionální plány mobility"— Transkript prezentace:

1 Plány udržitelné městské mobility, institucionální plány mobility
Banská Bystrica

2 Plány udržitelné městské mobility
Struktura prezentace Potřebujeme změnu v dopravním plánování? Aneb tradiční dopravní plánování a jeho důsledky Plány udržitelné městské mobility Institucionální plány mobility – příklady opatření Banská Bystrica • •

3 Tradiční dopravní plánování a jeho důsledky
Hradec Králové obyv., klesá 106 km2 886 ob./km2 nadčasové urbanistické řešení (radiálně-okružní systém dopravy tranzitní doprava skrz město tradice cyklistické dopravy Banská Bystrica • •

4 Tradiční dopravní plánování a jeho důsledky
Hradec Králové Banská Bystrica • •

5 Tradiční dopravní plánování a jeho důsledky
Hradec Králové Banská Bystrica • •

6 Tradiční dopravní plánování a jeho důsledky
Hradec Králové Pokles podílu cestujících městskou hromadnou dopravou (zdroj: Indikátor A3 ECI) Banská Bystrica • •

7 Tradiční dopravní plánování a jeho důsledky
Hradec Králové Banská Bystrica • •

8 Tradiční dopravní plánování a jeho důsledky
Hradec Králové Návrh nového Územního plánu navrženo 9060 parkovacích stání k pokrytí deficitu současných parkovacích kapacit, 7205 v hromadných garážích a 1855 na otevřených parkovištích 7205 míst v hromadných garážích = min. 2,0 – 2,5 mld Kč. volební program vládnoucí strany: Kdo to zaplatí? Banská Bystrica • •

9 Plány udržitelné městské mobility - charakteristiky
Strategický dokument, cílem je zvýšení kvality života ve městě, doprava ji významně ovlivňuje Vychází z analýzy dopravních i nedopravních ukazatelů Stanovuje vizi, cíle a způsoby jak jich dosáhnout Důraz na monitoring a vyhodnocování naplňování cílů i plánovacího procesu Intenzivní zapojení veřejnosti, zájmových skupin, zaměstnavatelů atd. Banská Bystrica • •

10 Plány udržitelné městské mobility – faktory úspěchu
Politická aktivní podpora udržitelnosti Zapojení stakeholderů (dopravní podniky, velcí zaměstnavatelé,..), komunikace s veřejností Dlouhodobý koncepční a integrovaný přístup k dopravě Osvěta, změna myšlení, z potřeby zajistit: „pohyb vozidel“ na „pohyb lidí“ Velké infrastrukturní projekty mohou pomoci, ale nejsou řešením samy o sobě; prostor pro ovlivňování poptávky po dopravě Data; monitorování a vyhodnocování stavu před i po Banská Bystrica • •

11 Plány udržitelné městské mobility - přínosy
První zahraniční SUMPy byly vytvářeny městy na dobrovolné bázi, bez metodické podpory a nároků na finanční podporu Po vyhodnocení přínosů se staly povinnými (PDU - Francie, LTP – UK) Oblasti hlavních přínosů: Efektivnější vynakládání prostředků do dopravy – v dlouhodobém horizontu finanční úspory (provoz i investice) Zvýšení bezpečnosti dopravy Zlepšení kvality životního prostředí ve městě a kvality veřejných prostor Zlepšení dopravní dostupnosti pro všechny kategorie obyvatel Lepší komunikace mezi městem a jeho obyvateli – zapojení obyvatel do procesu přípravy Banská Bystrica • •

12 Zásady udržitelného dopravního plánování
Seminár udržateľnej mobility v Žiline• •

13 Institucionální plány mobility – příklad 1
Rijnstate Hospital, Arnhem, Nizozemsko Výchozí situace: nedostatek parkovacích míst pro zaměstnance donutil vedení nemocnice k podpoře alternativní dopravy a car-poolingu. Celkový počet zaměstnanců: Řešení: Cyklodoprava: Finanční podpora na pořízení kola Servis kol Veřejná doprava Snížení ceny jízdného Dohoda s provozovatelem dopravy vedoucí ke snadnějšímu používání MHD Garance jízdy do práce a zpět i v hodinách, kdy MHD není dostupná Banská Bystrica • •

14 Institucionální plány mobility – příklad 1
Řešení: Carpooling: Rezervovaná místa pro vozidla carpoolingu Garantovaná jízda domů v případě nepředvídatelných mimořádných událostí Parking management: Vychází z dopravních možností všech zaměstnanců, na míru šité řešení pro každého zaměstnance, bere v úvahu dostupnost parkovacích míst a cenu Finanční opatření: Finanční stimuly cyklo a MHD vázané na plat zaměstnanců Organizace: Zavedení a provoz opatření MM je řešeno s podporou regionálního koordinátora dopravních služeb Banská Bystrica • •

15 Institucionální plány mobility – příklad 1
Výstupy: Během 2 let: nárůst dojížďky MHD o 22.5% nárůst cyklo o 1.6% nárůst carpoolingu o 3.1% pokles solo jízd autem o 11.5% Banská Bystrica • •

16 Institucionální plány mobility – příklad 2
Univerzitní nemocnice, Freiburg, Německo Výchozí situace: nedostatek parkovacích míst pro různé budovy nemocnice ve městě + environmentální cíle Celkový počet zaměstnanců: Řešení/přístup: Omezení dostupných parkovacích míst pro zaměstnance o 30% pomocí managementu parkování v kombinaci s: Informování nových zaměstnanců o mobility managementu Podpora a financování vlastní vlakové zastávky Finanční podpora car-poolingu Různá opatření k podpoře a cyklodopravy vč. parkování kol Vytvoření vnitřní organizace která koordinuje přípravu a zavádění opatření Banská Bystrica • •

17 Institucionální plány mobility – příklad 3 Poznatky z exkurze CIVINETu do Curychu
Sihl City – obchodní centrum, 2300 zaměstnanců, m2 komerční plochy Limit cest autem za celé OC po 5ti letech provozu: (8-20h), (20-8h), 800 za špičk. hodinu Pokud překročeno, investor platí městu penále Parkování zpoplatněno (1. hodina 3,5 CHF) Zaměstnanci nemají nárok na parkovací místa zdarma Investor musel vybudovat tram zastávku do 150 m od OC 70% návštěvníků přijíždí jinak než autem Google Europe Zürich Dnes 1500 zaměstnanců, parkování v areálu firmy pro zaměstnance: 300CHF/měsíc, 3CHF/hod Příprava nového areálu u hlavního nádraží: 4.000 zaměstnanců; parkovacích míst pro kola 40 park. míst pro auta (zpoplatněná) Banská Bystrica • •

18 Děkuji za pozornost! Zbyněk Sperat


Stáhnout ppt "Plány udržitelné městské mobility, institucionální plány mobility"

Podobné prezentace


Reklamy Google