Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Veřejné zakázky a PPP projekty problémy aplikační praxe, , Praha Informace o novele zákona o veřejných zakázkách (ZVZ) a o novele koncesního zákona (KZ) včetně poznatků z hodnocení dopadů regulace (RIA) Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování RNDr. Jiří Svoboda, ředitel odboru
2
Obsah prezentace: Informace o novelách ZVZ a KZ
Hodnocení dopadů regulace (RIA) a) Konzultace v rámci RIA b) Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek Změny v novelách
3
1. Informace o novelách ZVZ a KZ
4
Informace o novelách ZVZ a KZ
Rok příprava novely ZVZ a KZ Důvod: Směrnice EP a Rady 2007/66/ES z – novela dohledových směrnic (zvýšení účinnosti přezkumného řízení). Cíle: Transpozice směrnice 2007/66/ES (termín pro transpozici: ) Vyjasnění právního stavu koncesí, „kvazikoncesí“ a právního rámce PPP Zjednodušení procesu zadávání veřejných zakázek Zvýšení transparentnosti dle požadavku usnesení vlády 1199/2006 a 935/2007 Odstranění výkladových nejasností Odstranění věcných chyb ZVZ a KZ Posílení prvků hospodárnosti, účelnosti a efektivity Zpracovává se malá RIA. Sběr podnětů od zadavatelů a široké odborné veřejnosti – konzultace v rámci RIA.
5
2. Hodnocení dopadů regulace (RIA)
6
Hodnocení dopadů regulace (RIA)
Usnesení vlády ČR č. 877/2007 => od 1. listopadu 2007 ke všem legislativním návrhům pro zvýšení kvality regulace povinnost zpracovávat Hodnocení dopadů regulace „RIA“ (Regulatory Impact Assessment). Pro oblasti VZ a koncesí - podstatná analýza rozsahu činností dle uvedených zákonů. Odbor veřejného investování realizuje v rámci RIA proces konzultací k novele ZVZ a k novele KZ a to v souladu s obecnými zásadami hodnocení dopadů regulace, cíly vlády č a č a metodikou Ministerstva vnitra ČR pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů. Náklady na zavedení změn a dopady relativně odhadnutých navržených úprav jsou přímo úměrné objemu činností.
7
2. a) Konzultace v rámci RIA
8
Konzultace v rámci RIA Plán komunikační kampaně včetně vědeckých konferencí v Brně a v Praze a workshopů s odbornou veřejností. Proces samotných konzultací k novelám nastartován dne spuštěním příjmu námětů od odborné i široké veřejnosti (prodlouženo do 20.3.). Budou realizována jednání se zástupci nejvýznamnějších zainteresovaných organizací např. Svaz měst a obcí ČR, Asociace krajů ČR, Svaz podnikatelů ve stavebnictví či Transparency International a dalšími.
9
Konzultace v rámci RIA Formy pro oslovení veřejnosti :
adresný dopis (cíleně osloveno 90 subjektů - státní správa, profesní samospráva, územně samosprávné celky), informační (identifikace zainteresovaných subjektů prostřednictvím DataKO, asociací, apod.), webový on-line formulář/anketa – shromážděno 353 námětů Informace s výzvou k podávání námětů k novelám byla uveřejněna i na vybraných internetových adresách Odhad počtu osob dotčených regulací: - počet zadavatelů a pracovníků zadavatelů cca osob - počet dodavatelů zabývajících se zadávacími řízeními dle ZVZ cca osob > celkem dotčených subjektů cca. 30 000 osob
10
2. b) Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
11
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
Odhad celkového objemu veřejných zakázek podle Evropské komise: 15 % až 20 % HDP! Upřesněné výpočty (analýza VŠE) pro ČR: kolem 17,5 % HDP - tj. 565 mld. Kč (2006)!
12
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
13
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
14
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
15
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
16
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
17
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
18
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
19
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
20
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
21
Rozsah a vývoj trhu veřejných zakázek
22
3. Změny v novelách
23
Změny v rámci chystaných novel – I.
Transpozice směrnice 2007/66/ES Povinnost transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/66/ES ze dne 11. prosince 2007, kterou se mění směrnice Rady 89/665/EHS a 92/13/EHS, pokud jde o zvýšení účinnosti přezkumného řízení při zadávání veřejných zakázek - dána závazky ČR vůči EU. Vyjasnění právního stavu koncesí, „kvazikoncesí“ a právního rámce PPP V souladu s evropskými zadávacími směrnicemi je účelem novel zákonů vytvořit moderní, flexibilní a jednodušší právní rámec pro oblast veřejného investování v ČR => snížení administrativní a následně finanční zátěže zadavatelů.
24
Změny v rámci chystaných novel – II.
Zjednodušení procesu zadávání veřejných zakázek zjednodušit prokazování kvalifikace nevyžadování zbytečných kvalifikačních dokladů nevyžadování duplicitních údajů v rámci společných nabídek apod. ponechání procesních úkonů v rámci řízení na odpovědnosti zadavatele nulové formální požadavky na nabídku posílení možnosti napravení formálních závad Zvýšení transparentnosti dle požadavku usnesení vlády 1199/2006 a 935/2007 snížení limitu u veřejných zakázek malého rozsahu zvážit povinnost uveřejňovat zjednodušená podlimitní řízení v informačním systému VZ
25
Změny v rámci chystaných novel – III.
Odstranění výkladových nejasností nejasné postavení kvazikoncesí podle § 156 nejednoznačné doručování problematika opčního práva – vztah mezi předmětem a objemem opce řešení otázky právního nástupnictví – převod práva k vysoutěžené zakázce Odstranění věcných chyb ZVZ a KZ Při praktické aplikaci ZVZ a KZ se projevilo několik problematických oblastí (např. komplikovaná systematika, problematická návaznost jednotlivých částí zákona apod.).
26
Posílení prvků hospodárnosti, účelnosti a efektivity
úsilí o stanovení povinnosti pro zadavatele uplatňovat principy hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti při zadávání veřejných zakázek, jejich výběru a kontrole s ohledem na hospodárné, efektivní a účelné nakládání se zdroji ! zavedení kriteria provozních nákladů – zohlednění životního cyklu VZ posílení ekonom. kritérií pro hodnocení předmětu VZ v prováděcích předpisech
27
Elektronizace veřejného zadávání
Elektronizace procesu zadávání VZ – moderní evropský trend vedoucí k zrychlení, zefektivnění a zlevnění procesu zadávání VZ: odstranění povinné atestace el. nástrojů před použitím v zadávacím řízení a nahrazení povinností zadavatelů při elektronicky činěných úkonech stanovenou specifikaci zpřesnění popisu elektronických institutů a podpora elektronizace zadávání veřejných zakázek i koncesí prostřednictvím využití možností používání elektronických nástrojů a prostředků pro zadávání VZ S tímto tématem úzce souvisí Národní plán pro zavedení elektronického zadávání VZ pro období let 2006 – 2010.
28
Dopad navrhovaných změn
Náklady spojené s novelizací - relativně vysoké, (školení zadavatelů i dodavatelů, odborné veřejnosti, aktualizace metodik, e‑learningových programů) => velmi přibližný odhad nákladů cca. 10 až 30 milionů Kč. ALE! Aplikací nových a upravených ustanovení v novelách očekáváme dosažení úspor finančních prostředků veřejných rozpočtů v rozsahu 2 až 5 % z velikosti trhu veřejných zakázek, tj. cca. 11 až 28 mld. Kč! Celková bilance novel uvedených zákonů vychází jednoznačně pozitivně.
29
www.mmr.cz – stránky Ministerstva pro místní rozvoj ČR
Kontaktní údaje RNDr. Jiří Svoboda Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování Praha 1, Na Příkopě 3 Tel.: Mail: – stránky Ministerstva pro místní rozvoj ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.