Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 8. 11. 2012
Sociální učení Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
2
Sociální učení způsob, kterým se jedinec učí přizpůsobovat požadavkům svého společenského prostředí osvojuje si názory, postoje a hodnoty skupin a společnosti, ve které se vyvíjí
3
Učení nápodobou - imitací
týká se vnějších forem vyskytuje se již u zvířat u člověka je to forma sociálního učení, která je nejstarší v historii společnosti i ve vývoji jednotlivce
4
zejména však od raného dětství při osvojování různých způsobů chování ve vztahu k druhým lidem
- řeč, mimika, gestikulace, různé druhy jídla, zboží, ale i sport, práce - nápodobou přejímá i sympatie, antipatie
5
nápodoba je i při vzniku nikotinismu, alkoholismu atd.
děti předškolního věku jsou velmi sugestibilní nápodoba pohybových dovedností vulgarismy – od vrstevníků, rodičů
6
Děti napodobují činnosti,
gesta, postoje, které vidí u dospělého.
7
2. Učení ztotožněním – identifikací
ztotožnění se s určitým modelem ( osoba, ke které mají kladný vztah; osoba, která mu imponuje) týká se vnitřních charakteristik osobnosti (názory, postoje, zásady i celé životní zaměření)
8
3. Učení přímým vedením slovní instrukce
u malých dětí – oblékání, mytí a dále při učení nových pohybových dovedností
9
4. Učení pod vlivem poučování
dítě je schopno chápat náš výklad (vysvětlení) a důvody, proč se má v určitých situacích určitým způsobem chovat poučení – emocionálně přitažlivé využít vlastních zkušeností (aby nedělalo bolest, ale radost)
10
Při poučování působíme na rozumovou stránku,
ale i na city.
11
4. Sociální zpevňování posilování žádoucího chování dítěte výchovnou odměnou tlumení nežádoucího chování výchovným trestem odměny a tresty mají formativní vliv na osobnost
12
Pochvala posiluje žádoucí chování a dítě je
pozitivně motivováno.
13
pochvala působí jako zpevnění, posílení, dítě si tím upevní jednání
sociální odměna – různé formy pochvaly, projevy sympatie, lásky, uznání sociální trest – projev nesouhlasu, zamítnutí, citové zavržení, odepření projevů sympatie a lásky
14
6. Observační učení jedinec se může učit i tehdy, když se
nachází v pozici pozorovatele nějaké akce založeno na pozorování druhých (tzn. modelů) a uplatňuje se zde zástupné zpevňování
15
Pokud je jedinec svědkem toho, že model je za své
chování potrestán, pravděpodobně u sebe toho chování v budoucnu potlačí a naopak bude chtít napodobovat pozitivní chování.
16
7. Anticipační učení jednotlivci i sociální skupiny projevují očekávání, jak se bude jedinec chovat má vliv na utváření sebepojetí, způsobů chování ( pozitivní i negativní vliv ) dítě se postupně s očekáváním identifikuje a nepokouší se o změnu
17
„ Ty se to stejně nikdy nenaučíš, nic nedokážeš
„ Ty se to stejně nikdy nenaučíš, nic nedokážeš.“ Postupně se může dítě s tímto očekáváním ztotožnit.
18
Zdroje a použitá literatura
Vlastní fotografie autorky
19
Matějček, Zdeněk. Sociální psychologie pro 4.ročník
středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, s. Gillernová, Ilona; Malotínová Miriam. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN, s. Švingalová, Dana. Základy psychlogie. 2.vyd. Liberec: Technická univerzita, s.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.