Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Bednářová
1
REFORMA STŘEDNÍHO ŠKOLSTVÍ Zvyšování kvality a efektivity středního vzdělávání Libereckého kraje Bc. Radek Cikl náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu
2
Zvyšování kvality a efektivity středního vzdělávání Libereckého kraje
Zvyšování kvality a efektivity středního vzdělávání Libereckého kraje Cíle: Zvýšení kvality vzdělávání Zvýšení efektivity vzdělávání Profilace škol Zachování dostupnosti vzdělávání Preference oborů s technickým a přírodo-vědným obsahem - uplatnění absolventů na trhu práce Východiska: Nepříznivý demografický vývoj Oborová roztříštěnost Nedostatečný objem finančních prostředků (mzdy, provoz budov, investice) Předimenzované kapacity škol
3
Vývoj počtu narozených v Libereckém kraji od roku 1971 (s uvedením věku v letošním roce) Současný nárůst porovnat se 70-tými lety a potom s koncem 80-tých let. Upozornit na čtvrtinu kapacity ve školách.
4
Počty dětí, žáků a studentů
Počty dětí, žáků a studentů Škola / Rok 2007 2008 2009 2010 2007 až 2010 ZŠ 40 317 39 096 37 813 36 820 -3 497 SŠ 18 990 18 435 18 082 17 557 -1 433 VOŠ 715 731 645 545 -170 celkem 72 849 71 339 70 129 68 799 -5 100 Optimalizace v letech 2006 – 2007 reagovala na snížení počtu narozených dětí v 80.letech a vznik soukromých středních škol (tato optimalizace často nebyla dokončena) Zdroj: MŠMT rozpis rozpočtu 2010 (bez nástavbového studia)
5
Vývoj počtu pracovníků
Vývoj počtu pracovníků Závazné ukazatele MŠMT III.Q 2007 III.Q 2008 III.Q 2009 III.Q 2010 Rozdíl celkem 9 518 9 495 9 374 9 066 -452 Skutečnost jen krajské školství pedagogové 2 259 2 184 2 108 2 037 -222 nepedagogové 810 805 784 743 -67 3 069 2 989 2 892 2 780 -289 MŠMT rozepisuje finance na počet zaměstnanců o 452 nižší. (Na obecních školách na ZŠ zaměstnanci ubyli, na MŠ nárůst.)
6
Mzdové a provozní prostředky
Mzdové a provozní prostředky Stát – MŠMT: – přímé náklady (především mzdy) ca Kč Kraj : - nepřímé náklady (provoz škol + investice) - Liberecký kraj v r ca Kč - vlast.rozpočet Liber. kraje r ca 2,2 mld. Kč Upozornit na to, že pokles žáků SŠ je odhadován podle demografického vývoje Odhad chybějících mzdových prostředků je výpočtem, ze současného republikového normativu pro let Velice orientační odhad poklesu počtu zaměstnanců je 463 úvazků při průměrném platu Kč a MŠMT bývá přísnější… klesne počet žáků středních škol o dalších 3.350 Do roku 2014 to znamená úbytek mzdových prostředků včetně odvodů o dalších Kč !!! (normativ 2010/žák 15 – 18 let je Kč) Celostátně se sníží mzdové prostředky o ca 4,2 mld Kč
7
Stav některých budov příspěvkových organizací resortu školství je alarmující V současnosti eviduje OŠMTS budovy: v havarijním stavu v hodnotě Kč v neodkladném stavu v hodnotě dalších Kč
8
Počty žáků na středních školách v Libereckém kraji
Počty žáků na středních školách v Libereckém kraji Střední školy a VOŠ v Libereckém kraji k Naplněnost zřizovatel kapacity všechny formy vzdělávání jen denní forma vzdělávání všichni v LK 30 077 20 879 19 524 jen LK 25 877 18 485 17 547 Naplněnost podle forem je včetně nástavbového studia. Dvacet škol ze 38 má méně, než 400 žáků další 4 jsou jen těsně nad hranicí. Velikost krajských středních škol dle počtu žáků nad 1001 3 501 až 1000 11 401 až 500 4 301 až 400 10 201 až 300 7 menší, než 200 Zdroj: UIV 2010/2011
9
Víceletá gymnázia Nepříznivé faktory:
Víceletá gymnázia Nepříznivé faktory: předčasná selekce na druhém stupni základního vzdělávání způsob výběru žáků víceletých gymnázií - nezaručuje výběr nejnadanějších žáci přijatí ke studiu ve víceletých gymnáziích mají vyšší studijní aspirace - míra studijních aspirací však ve velké míře neodpovídá jejich výsledkům lepší výsledky žáků víceletých gymnázií jsou z velké míry způsobeny lepším sociálním složení tříd - sociokulturní status významnější než schopnosti žáků předčasná selekce v době, kdy se děti učí žít ve skupinách – vytváření pocitu budoucích elit, rozbití vazeb na ostatní sociální vrstvy demontáž možnosti pozdějšího výběru odborné školy – oslabení potřeb národního hospodářství rozdělení škol na výběrové a ty ostatní zhoršuje výsledky u většiny žáků Zdroj: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha, Praha 2001 Výsledky výzkumu PISA 2000 a PISA 2006 a PISA 2009 Studie Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných dat, Jana Straková, Sociologický ústav AV ČR, Praha 2010
10
Podíl žáků základní školy vstupujících do víceletých gymnázií
Podíl žáků základní školy vstupujících do víceletých gymnázií
11
Snížit volné kapacity škol
Co je třeba udělat Snížit volné kapacity škol Zvýšit průměrnou velikost škol zřizovaných krajem Optimalizovat oborovou strukturu vzdělávací nabídky škol (snížení oborové „roztříštěnosti“) Co nejlépe využít stávající prostorové a technické kapacity škol (koncentrace zdrojů) Podporovat technické maturitní obory a řemesla Požadovat snížení dotací pro soukromé školy Testovat všechny žáky, kteří se uchází o studium v maturitních oborech
12
Okres Jablonec nad Nisou – oborová struktura
Okres Jablonec nad Nisou – oborová struktura
13
Okres Liberec – oborová struktura
14
Po navrhovaných změnách:
Snížení kapacity krajských škol původně ► po změnách Zvýšení naplněnosti škol – zlepšení kvality a podmínek poskytovaného vzdělávání Ekonomická stabilizace příspěvkových organizací Zachování oborové struktury a rozmanitosti nabídky oborů Posílení oborového zaměření škol – zvýšení kvality ekonomických oborů Vyváženost maturitních a nematuritních oborů – naplňovat obory vzdělávání dle schopností a potřeb trhu práce Víceletá gymnázia jen pro nadané žáky – znovuobnovení prestiže a výběrovosti Sloučíme celkem 5 škol, kde dnes studuje žáků 2/3 snížení kapacit připadá na jiná opatření, než slučování !!!
15
Děkuji Vám za pozornost
Děkuji Vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.