Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Shoda přísudku s podmětem
Předmět: Český jazyk Ročník: 1. ročník učebního oboru Autor: Mgr. Jana Velacká Shoda přísudku s podmětem Anotace: Žáci se seznámí se základními pravidly a s výjimkami, které se objevují ve shodě přísudku s podmětem a budou schopni tato pravidla aplikovat při cvičení Klíčová slova: shoda přísudku s podmětem, několikanásobný podmět Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Velacká Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2
Digitální učební pomůcka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 36 Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJKD1_25
3
Shoda přísudku s podmětem
Přísudek se s podmětem shoduje: v osobě v čísle v rodě - pokud je sloveso v přísudku: v minulém čase (Dívka si hrála s panenkou.) v trpném rodě (Obchody byly otevřeny až do večera.) v podmiňovacím způsobu (Šli bychom tam spolu.)
4
PRAVIDLA: Pokud je přísudkové sloveso v minulém čase, řídíme se těmito pravidly: Rod mužský životný - > I Rod mužský neživotný -> Y Rod ženský – Y Rod střední – A
5
Některá podstatná jména mohou mít životnou koncovku -i, -é, -ové (např
Některá podstatná jména mohou mít životnou koncovku -i, -é, -ové (např. slanečci, ukazatelé, skutkové) i neživotnou -y, -e (např. slanečky, ukazatele, skutky), i když označují jen věci neživé – poté následuje: Slanečci chutnali velmi dobře. X Slanečky chutnaly velmi dobře.
6
Podstatná jména lidičky, rodiče, koně mají sice koncovky neživotné, ale ve vztahu k přísudku se chovají jako jména životná, tzn. v přísudku píšeme -i: Lidičky se rozutekli domů. Rodiče byli na třídních schůzkách. Koně se pásli na louce.
7
Podstatné jméno dni/dny má shodu jako jména neživotná -y
zastaralého tvaru dnové, který má životnou koncovku, je v přísudku -i: Dni/dny dovolené utekly velmi rychle. X Jeho dnové se naplnili.
8
Podstatné jméno dítě má tvar středního rodu
Podstatné jméno dítě má tvar středního rodu. V množném čísle má tvar děti shodu podle ženského rodu (vzor kost) ->píšeme -y: Děti skotačily na louce.
9
Podmět několikanásobný
Při spojení několika podstatných jmen v podmětu upřednostňujeme rod: mužský životný před všemi ostatními: Chlapci a dívky si hráli na hřišti. ženský před středním: Ženy s děvčaty umývaly nádobí.
10
Pokud je podmět ve větě umístěn až za přísudkem, je možná shoda s podstatným
jménem, které stojí nejblíže přísudku, tzn. v přísudku můžeme psát -i/-y: Na hřišti si hráli/y dívky a chlapci.
11
Pokud jsou jména v podmětu spojena předložkou s (např
Pokud jsou jména v podmětu spojena předložkou s (např. bratr se sestrou), řídíme se pravidlem o přednosti rodů nebo se řídíme výrazem v 1.pádě: Sestra s bratrem odešla/i z domova.
12
Pokud jsou v podmětu jména středního rodu a alespoň jedno je v jednotném čísle, píšeme v přísudku -y: Kotě a štěňata pobíhaly na trávníku. Španělsko a Rusko se zúčastnily mistrovství světa ve fotbalu.
13
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Použité zdroje Sochrová, M.: Sochrová, M.: Český jazyk v kostce. 1. vydání, Fragment, Praha s. ISBN vlastní zdroje autora Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Velacká Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.