Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZŠ Integra na cestě… 11.12.2013 Ing. Libor Podešva, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZŠ Integra na cestě… 11.12.2013 Ing. Libor Podešva, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 ZŠ Integra na cestě… Ing. Libor Podešva, Ph.D.

2 Východiska Program integrace žáků Podmínky integrace žáků se SVP
Rozvoj osobnosti žáka Inkluzivní prostředí Osobnost pedagoga v procesu výchovy a vzdělávání Tvorba inkluzivního prostředí výchovným programem Na počátku - rovnost přístupu - společné možnosti - zkušenost segregovaného školství První 1. třída - 100% inkluzní – bez kriterií výběru Úsilí o rozvoj každého žáka Inkluze – všichni mají své potřeby Základní nástroj pomáhajících profesí – osobnost člověka Pedagog – tvůrce podmínek a průvodce žáků – VZTAHY Výbava pedagoga - osobnostní kompetence - odborně-didaktické kompetence - sociálně – pedagogické kompetence Pedagog v roli - učitel – vzdělavatel - poradce - znalec - lídr - DNES VYCHOVATEL Hledání nástrojů pro budování vztahů

3 Souvislosti Rodina Škola Dítě Žák Poradenství (SPC, PPP)
Řešení problémů při uvědomování si souvislostí – hledání rovnováhy v interakci vztahů Poradenství (SPC, PPP)

4 Osobnostní rozvoj pedagogů
Individuální a hromadné poradenství vedoucího psychologa projektu PPV II. Kurz Etické výchovy (250 h) Další vzdělávání (50 h) Tvorba výchovného programu Psychodiagnostické metody - testy osobnosti, projevy v interpersonálních vztazích, zvládání zátěže … Individuální konzultace s cíleným rozvojem – výsledky testů, jak hledat optimální fungování v povolání vzdělavatele a vychovatele vzhledem k osobnosti Kurz EV – přes EF, 2letý kurz Další vzdělávání (Zážitková pedagogika, Dramaterapie, Muzikoterapie, Arteterapie, Vývojová psychologie, Agresivita, Syndrom vyhoření, Preventivní systém…) Tvorba výchovného programu

5 Tvorba výchovného programu (naše aplikace EV)
Vytvoření týmu se sebezkušeností v roli žáka Aplikace do prostředí školy v roli pedagoga Závěrečná práce – shrnutí celého procesu Vytvoření 10 aktivit k výchovnému programu EV Propojení výchovného působení od 1. do 9. třídy Tvorba výchovného programu ZŠ Integra Společné schůzky pedagogů – diskuze nad tématy, aktivitami výchovného programu Sestavení publikace výchovného programu (10 aktivit programu každý pedagogický pracovník), propojení s RVP Závěrečná práce – shrnutí celého procesu – teoretické části i vlastních zkušeností z absolvování kurzu, aplikace Zavádění aktivit napříč ročníky, předměty Aktivity zaměřené na osobnostní rozvoj, budování dobrého klimatu třídy/školy Propojení výchovného působení od 1. do 9. třídy – nevyučujeme EV jako jeden předmět, ale usilujeme o aplikaci principů EV ve všech předmětech, práce v ŠD, ŠK. Malá reflexe celého procesu – když jsem na začátku projektu požádal lidi o to, aby do dlouhodobého kurzu vstoupili, nikdo z nás přesně netušil, co nás po dva roky bude čekat – ani já ne. Jsem si vědom, že to nebylo lehké a že to šlo proti veškerým zvyklostem ve školství tím, že tam byli zapojeni všichni ped. pracovníci. Postavili jsme tím základy pro naši další práci. 5

6 Výchovný program školy
Osobní rozvoj žáků Sjednocení výchovného působení učitelů Bezpečné prostředí pro všechny zúčastněné Podpoření dobré atmosféry školy Prevence rizikového chování Jaké má vlastně výchovný program funkce? Osobní rozvoj žáků - děti získávají dovednosti do mezilidských vztahů, získávají hodnotovou orientaci, vše směřuje k budování prosociálnosti (např. nezištné pomoci, solidarity). Výchovný program: Mezilidské vztahy a komunikace. Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. Pozitivní hodnocení druhých. Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. Komunikace citů. Interpersonální a sociální empatie. Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. Reálné a zobrazené vzory. Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. Sjednocení výchovného působení učitelů – podpora dětí, přijímání dětí, budování radostné atmosféry ale i pravidel a jejich dodržování, potřeba být autentický ve vztahu k dětem Výchovný styl: vytvořit výchovné společenství, přiměřeně vybízet žáky k prosociálnímu chování, vyjadřovat pozitivní očekávání od žáků (atribuce), klidně poukázat na důsledky chování žáků (induktivní disciplína), uvážlivě používat odměny a tresty, vytvořit jasná a srozumitelná pravidla a důsledně vyžadovat jejich dodržování, vytvořit radostnou atmosféru, bezpodmínečně přijmout každého žáka, do výchovného procesu ve škole zapojit rodiče. Další, k čemu přispívá aplikace výchovného programu školy: Bezpečné prostředí pro všechny zúčastněné Podpoření dobré atmosféry školy Prevence rizikového chování – budování vztahů, vzájemného přijetí, pomoci a sociálních dovedností je tou nejlepší prevencí proti rizikovému chování K čemu směřuje naše snaha vytvořit výchovný program školy, na které snahy a aktivity navazuje – co už jsme udělali ( adapťáky, orientační dny, Fryšták, vodáky, turisťáky, kampaně pro město, karnevaly, společné přespávání, aktivity napříč ročníky 2. a 8. tř….) 6

7 Zastavení na cestě… Ceremoniál Zážitková pedagogika Fryšták
Sportovní kurzy (lyžák, vodák, turisťák) Externí terapeuti Ceremoniál… Zážitková pedagogika – budování třídních kolektivů, prevence rizikového chování, učení se zážitkem Sport.. Externí terapeuti – Zadání, práce externího terapeuta, zhodnocení s učiteli, kteří ve třídě učí (zpětná vazba). Úhel pohledu odborníků zvenku. Ovlivňuje, posuzuje vztahy a potenciální rizika v kolektivech žáků.

8

9 Etická škola-kam jdeme?
Víme, že jsme na cestě a něco jsme dokázali. Nejsme dokonalí, potýkáme se s problémy a děláme chyby, ale víme co chceme. Chceme jít se svými žáka a doprovázet je v čase, který je nám svěřen. Výbavou na cestu je náš výchovný program. Co jsme dokázali Mnoho handicapovaných žáků měli kam chodit do školy i v době, kdy to nebylo běžné Práce, která je zaměřená na rozvoj dětí, chceme reagovat na potřeby doby Snaha o to pěstovat a budovat vztahy Společné dílo, Pořád tu jsme Nejsme dokonalí – analogie zlaté medaile – etická škola není břemeno, absolutní nárok na naše představy, jak by se měl kdo chovat. Počítáme s tím, že se nám vše nedaří, jsme slabí lidé. Je to ale příležitost, jak dál budovat společné dílo, výchovný program jako nástroj k tomu, co chceme – doprovázení žáků. V tomto nástroji role učitele ve výchovném stylu a role žáka ve výchovném programu.

10 Umění žít je vědět, jak vychutnat malé radosti a unést velká břemena.
ZŠ Integra Vsetín Umění žít je vědět, jak vychutnat malé radosti a unést velká břemena. William Hazlitt 10

11 Etická výchova o.p.s.


Stáhnout ppt "ZŠ Integra na cestě… 11.12.2013 Ing. Libor Podešva, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google